• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Hisnande många hyss med Emil i Katthult (recension)

Du å jag Alfred!
Du å jag Alfred! Banden är starka mellan drängen och pojken på gården i Katthult.

 

Roligt, hjärtevärmande och sevärt

 

Mats Huddén fick manus godkänt av Astrid Lindgren själv. För henne var alltid barnperspektivet det viktigaste. Och det är också barn som räknar ner minuterna fram tills att föreställningen på Wallbergska gården ska börja.

”Första ringningen!” hojtar två charmigt klädda flickor i gammaldags hatt och sjalett. ”Andra ringningen!” Och så efter tredje ringningen: ”Nu kör vi!”

Hos familjen Svensson i gården Katthult bor människor i alla åldrar. Ottilia Svensson gör snabbt intryck på mig i rollen som pigan Lina. Hon har fångat mimik, kroppsspråk och dialekt från filmens Lina på ett mycket träffsäkert sätt.

 

Det står om tyfis i tidningen
– Det står att det är tyfis, en farlig sjukdom. Krösa-Maja kommer med braskande nyheter till Emil och Ida.

 

Scenografin är också imponerande. Snickerboa kan vändas på fram och tillbaka – utsidan på ena sidan ser ut som ett vanligt litet hus medan insidan på andra sidan är karakteristisk med Emils täljda trägubbar.

Det är lätt att få Lönneberga-känsla även av kostymen. Lilla Ida är sig väldigt lik med flätor och lantlig klänning i rätt tidsanda. Emil likaså med sin ”mysse” och ”bysse”, som också dyker upp i en scen. Och så viktigast och mest framträdande av allt: en väldig massa hyss!

”EMIIIIL! FÖRGRÖMMADE UNGE! Nu är din sista stund kommen!” skriker förstås pappa Anton ett antal gånger. Johan Ivarson har precis rätt aggression och sätt att försöka hävda sig för sin omgivning. Han tävlar med Emil om vem som kan hoppa längst och han klättrar uppför en hög stege.

Publiken engageras tydligt av dramat. ”Åh nej!” tjuter vissa spänt, medan andra muttrar att det var tur för männen på den tiden att kvinnorna fanns. Niina Kaakinen Andersson får i rollen som husmor Alma rycka in till Antons undsättning vid upprepade tillfällen.

 

Lina sliter med mjölkningen.
Lina sliter med mjölkningen men får varken uppskattning eller uppvaktning.

 

Något som påminner mig om att jag faktiskt är vuxen nu är att sympatierna ligger mer hos Lina än Emil i kampen om drängen Alfreds kärlek. När jag var liten hoppades jag alltid att Emil skulle få ha honom för sig själv. Men nu ser jag någonting annat – jag ser en utnyttjad kvinna som Alfred bara vill ha roligt med men absolut varken förlova sig eller gifta sig med. Stackars Lina som jobbar och sliter och inte ens kan få lite genuin patriarkal uppskattning!

Kanske har regissör Frida Nyström som många gånger förut arbetat genuskritiskt haft ett finger med i spelet för min påverkan?

Barnets perspektiv finns, men också en vuxendimension som slätas över med glättig dragspelsmusik och den oskuldsfulla Idas sommarvisa som blivit så folkkär hos alla.

Det är roligt, hjärtevärmande och sevärt för hela familjen. De allra minsta gör en strålande insats och helheten blir något att minnas med ett leende.

Text: Melinda Reyes Hiltunen
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

WALLBERGSKA GÅRDEN Söderköping

24 juni – 10 juli 2015
Emil – Nya hyss i Katthult
Dramatisering av Mats Huddén efter Astrid Lindgrens böcker

Regi: Frida Nyström
Scenografi/snickeri: Mikael Lindqvist/Anders Nyhlén
Kostym: Carola Fogelgren
Musikinstudering: Thorbjörn Alexandersson
Musik, föreställningar: Jacob Huddén
Producent/rekvisita: Carl Gustav Pettersson
Prod: Sythercopie

MEDVERKANDE
Albin Märsund
, Moa Bertlin/Tone Brundin,
Johan Ivarson
, Nina Kaakinen Andersson,
Tim Brodin
, Ottilia Svensson

Carola Fogelgren
, Tomas Sannerud
, Britt Inger Sannerud

Elsa Forsberg, 
Linn Mattisson, 
Embla Niklasson, 
Kushtrim Krasniqi, 
Ivar Mård

LÄNKAR
Sythercopie hemsida Facebook FB-evenemang
Snart flyttar Emil in i Snickarboden reportage Kultursidan.nu 16/6 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Hisnande många hyss med Emil i Katthult (recension)

  1. Pingback: Sommarens teaterkarta ritas om 2015 - KULTURSIDAN.nu