Rädsla och lycka med Teater Impuls (recension)

Impuls
När impulsen kommer. Då fångar improvisatörerna den, snabbt, tajt, proffsigt. Magnus Bergman är en av aktörerna i Teater Impuls.

Vilken föreställning!

Jag håller själv på med teater en del, men har aldrig riktigt gillat improvisation. Inte för att det på något sätt är tråkigt. Nej, jag är rent ut sagt livrädd när det kommer till det. Hur kan man ens vilja gå ut på scen utan att veta vad som ska hända? Vad man ska göra? Vad man ska säga? Därför var det med viss skräckblandad nyfikenhet som jag gick för att se Teater Impuls på Teater Bråddgatan 34, improvisationsteater i två akter.

Vilken föreställning! Inget förutbestämt manus, ingen regi eller rollfördelning. Allt skapas i nuet, med några små inspirationsord från oss i publiken. I första akten, med ord som riddarsköld, metrolog, personlig hemlighet och Anna Book, skapas en hel föreställning på bortåt femtio minuter. Det är snabbt, det är tajt, det är proffsigt, roligt, fyndigt. Det finns nästan inte tillräckligt med ord för att beskriva det som händer framför mina ögon.

Teater Impuls
Aj! John Johanssons rollfigur faller från hög höjd och går ”gipsad” under halva föreställningen.

Andra akten är än mer rappare, med kortare scener som spelas upp. Bland annat fick vi träffa tre regissörer som alla gjort varsin film, med hjälp av ord, yrken och annat, från publiken. Varje regissör fick visa en snutt av sin film och sedan fick publiken rösta vilken film de ville se mer av. Vann gjorde en skräckfilm som handlade om överdriven tacksamhet. Du kan ju tänka dig hur det var att se den!

Publiken är verkligen med på noterna. Skratten fyller rummet tillsammans med rungande applåder efter spontana och improviserade sångnummer och scener. När det väl är dags för publiken att komma med förslag till kommande inslag, dyker massa roliga och annorlunda tankar upp som vi får se improvisatörerna utagera. Vissa har varit och sett Teater Impuls förut, vissa kanske är här för första gången. Jag vågar inte riktigt säga något ord, så jag är glad att det sitter så många runt om mig som gladeligen gör det.

Improvisatörerna är alla fantastiska. De verkar vara otroligt sammansvetsade, vet precis vems tur det är att göra något, säga något. Trots att det är improvisation. Och så märks det att de har kul på scenen, något som verkligen smittar av sig. Man blir glad och lycklig av att se Teater Impuls.

Teater Impuls
Hemmamys. Anita Ekermann och Clas Johansson hamnar i TV-soffan.

När föreställningen är slut är jag verkligen glad att jag inte lät min rädsla för improvisation hålla mig borta från Teater Impuls. Jag skulle inte säga att jag är helt botad, jag skulle aldrig våga ställa mig på scen och göra det som de gör. Men övning ger kanske färdighet? Till dess överlåter jag improvisationen åt proffsen. Teater Impuls. Har du inte sett dem, gör det. Har du redan sett dem, se dem igen! Ingen föreställning är den andra lik. Du kommer alltid få se något unikt.

© Text: Jennie Johnson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping