• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Konstmuseet förvandlat till Luftslott (recension)

Luftslottet
Homonunculus. Golemvarelser och deras moderskepp av Matti Kallioinen i Galleri 5.

 

”…lika många uttryck som konstnärer”

 

Med animationer, ljud, video, måleri, foto, skulptur, teknik och fysik visar sjutton konstnärer på oväntade upplevelser som vänder sig till vårt inre, våra drömmar, vår längtan och fantasi. Redan i Konstmuseets entré anas förändringen. Borta är de sittplatser för besökare som brukar vara vid fönstret. Ytan kommer att öppnas upp för genomförande av olika projekt. Bli synlig utifrån. För att väcka lust och nyfikenhet. Tillgänglig för alla.

Museichef Helena Persson inleder med att detta är en utställning som vänt upp och ned på hela museet.

– Det har varit helt fantastiskt att se den växa fram. En utställning som riktar sig till alla. Till de som är vana vid konst, till de som inte är vana, till barn, unga, medelålders och äldre. I början – ett lustfullt äventyr med ett framväxande allvar under utställningsarbetet.

– Titeln kom till från luft – luft som kraft, energi och rörelse till fantasi, drömmar, önskningar och – luftslott. Att tro på det som inte riktigt är möjligt, fortsätter Helen Persson och berättar vidare att Konstmuseet bjöd in Johanna Uddén, Uppsala som gästcurator till denna utställning.

 

Luftslottet
Det finns lika många uttryck som konstnärer. I utställningen Luftslottet möts 17 av dem.

 

Längs långväggen i caféet lyser en graffitimålning med starka färger. Från golv till tak har Amara Por Dios målat en stor drake och fågel. Amara berättar att inspirationen fick hon från Kina, Yin och Yang. Fågeln symboliserar Yin, det kvinnliga och draken det manliga, Yang.

Annika von Hausswolffs verk utan titel med bubbla, Jens Fänge som inspirerats av den flygande kofferten av HC Andersen, Olle Bonniers Plingeling Score och videon An Island av Katarina Löfström kommer samtliga ur museets samlingar och har införlivats i utställningen.

– Planeringen för utställningen påbörjades för sex månader sedan med helt tomma lokaler för att skapa och välja ut idéerna. Anledningen är att tillgängliggöra konsten – att lätt kunna ta till sig den, berättar Johanna Uddén, curator, konstpedagog och skribent.

– Det finns lika många uttryck som konstnärer, säger Johanna Uddén och visar Åsa Cederqvists installation som vill få oss i ett läge där vi inte kan sortera, inte veta – bara uppleva.

Sara-Vide Ericsson målningar som visserligen är spridda i salen men hör ihop i en berättelse som sätter sig någonstans i det undermedvetna. Något återkommande som gnager lite.

 

Luftslottet
Digital interaktivitet. Rikta mobilen mot Bella Runes skulpturer i serien Konsekvensanalys och något oväntat kommer fram i bilden.

 

Till synes förankrade i vitmålade fundament, som trafikskyltar, står Bella Runes skulpturer ur serien Konsekvensanalys. Genom att ladda ned en app på sin smartphone, kan besökarna rikta telefonen mot verken och erhålla ytterligare en konstupplevelse.

Johanna Byströms Sims ljudverk Air, I love you, ger oss en påminnelse om det vi tar så naturligt och självklart. Att andas. Vid någon punkt når den sin bäst före datum. Vår naturliga tidräknare.

Johanna Uddén visar rummet med Erik Hedmans animation Tusen och en natt, och berättar att den producerades för just den här utställningen.

Den ger ett litet andrum från Air, I love you. Moln, finurliga figurer, flygande mattor, och luftskepp bland slott och torn ger ett kvardröjande välbehag. Känslan kan lätt förstärkas genom att omfamna skulpturen The Wave av Bigert & Bergström. Verket ger ifrån sig små rörelser liknande upplevelser som med taktil beröring.

Inför Jacob Dahlgrens From Art to Life to Art berättar Johanna Uddén, att konstnären under ett års tid förtärde innehållet i samtliga konservburkar. En ganska monoton och ensidig kost som relaterats till skulpturens form.

 

Luftslottet
Höjdare. Curator Johanna Uddén framför Jens Fänges skulptur Lampa.

 

Till dramatisk rök och ljud hänger Matti Kallioinens svarta varelser, Homunculus, från taket i Galleri 5. Homunculus, en golem, är en människoliknande varelse skapad av människan. Begreppet sägs härstamma från medeltiden och lär användas om en person som står under någons kontroll, en människa i en människa.

Med blixtrande, blinkande ögon sväller kropparna upp av en inre luft, svävandes ovanför besökaren.

Inte långt från de svarta figurerna befinner sig moderskeppet, hjärnan eller hjärtat, en större tentakelliknande skepnad som visar sin styrka och kontroll över de svävande varelserna.

Här finns allt. Svävande moln, konstgjort regn, en fantasi-ö Jhax av Janina Nilsson och radiovågor av Bengt O Österblom. Ruben Wättes Space Control som tillverkats av återvinningsmaterial och visar oss en linje där vi inte längre är passiva konsumenter utan aktiva agenter. Vi kan – bara vi vill.

En utställning som visar en inte riktigt sann värld – men igenkänningsbar.

© Text: Agneta Östlund
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KONSTMUSEET Norrköping

13 februari – 28 augusti 2016
Luftslottet
Samtidskonst

KONSTNÄRER
Amara Por Dios, Bigert & Bergström, Olle Bonniér
Johanna Byström Sims, Åsa Cederqvist, Jacob Dahlgren
Sara-Vide Ericson, Jens Fänge, Annika von Hausswolff
Erik Hedman, Matti Kallioinen, Katarina Löfström
Janina Nilsson, Bella Rune, Liv Strand,
Ruben Wätte, Bengt O Österblom.

Curator: Johanna Uddén
Utställningsintendent: Helena Scragg
Utställningsteknik:
Mats Arvidsson, Örjan Söderholm, Anders Appelgren,
Erik Wahlberg, Juhani Vartianen,
Emmy Ekekrantz, Thomas Edetun

LÄNKAR
Norrköpings Konstmuseum hemsida Utställning Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Konstmuseet förvandlat till Luftslott (recension)

  1. Pingback: Barnen, konsten och Luftslottet (krönika) – KULTURSIDAN.nu