• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

ShpG jubilerar med Henrik IV i Vadstena

Gunilla Orvelius
Huvud för en krona. Gunilla Orvelius spelar Henrik IV i Shakespeare på Gräsgårdens jubileumsuppsättning.

 

Växelspel mellan kronan och krogen

 

Gunilla Orvelius spelar titelrollen. ”Fast det är Falstaffs pjäs”, säger hon. 20-årsjubilerande teatersällskapet Shakespeare på Gräsgården sätter upp Henrik IV, en krönikepjäs som växlar mellan krogen och kronan.

– OK! Då tar vi det igen. Vi ska se till att prinsen får nånting att äta. Pontus Plænges röst når ut över Gräsgårdens scen.

Ett par tjejer bär bort ett bord och vänder om. Det får de göra om ett par gånger innan regissören börjar bli nöjd. Teatersällskapet Shakespeare på Gräsgården repeterar Henrik IV som är årets uppsättning i Vadstena. Ett val som markerar teatersällskapets 20 år av att spegla mänskliga fenomen i vår tid genom Shakespeares pjäser samtidigt som det är 400-år sedan William Shakespeare gick ur tiden.

Dessutom spelas nyskrivna Filippa som vandringsteater för barn, om Henrik IV:s dotter som blev nordisk drottning. Den har redan haft premiär.

 

Henrik IV med prins Henrik
Henrik och Henrik. Kungakronor är inget arvegods, de måste erövras.

 

En krönikepjäs, en av den långa sviten på nio som speglar det tidiga Englands framväxt. Det låter högtidligt men enligt Henrik IV själv, eller snarare Gunilla Orvelius som spelar kungen, så är det bra mycket roligare än så.

– Jag har titelrollen. Men egentligen är det Falstaffs pjäs.

Falstaff? Men är inte det en rummelfigur, som dessutom är en opera? Jo, det också men med Falstaff visar Shakespeare upp den moderna människan.

– En litteraturforskare pekar ut Hamlet och Falstaff som de första individuella karaktärerna i dramatikens historia, förklarar Gunilla Orvelius.

Hamlet som tvekar om hur han ska göra och inte vill följa det utstakade ödet som prins medan Falstaff är en filosof som uttrycker sina tankar om livet.

– Falstaff blev så populär att han fick en egen pjäs senare.

Gunilla Orvelius debuterar på Gräsgården. Skådespelaren som växte upp i Linköping har bland annat arbetat på länsteatern i Örebro, som skådespelare, regissör och konstnärlig ledare.

– Jag har varit skådespelare i 30 år men knappt jobbat med Shakespeare, avslöjar hon.

Stormen var hennes första kontakt med Shakespeare på Gräsgården. Uppsättningen i det underjordiska rummet i Vadstena slotts fästningsmurar gav mersmak.

– Jag tog kontakt med Pontus Plænge och Andreas Forner Lindal och har fört ett pågående samtal sedan dess.

Hon lyfter fram att ensemblen bygger mycket på skådespelarnas energi, att spelstilen dem emellan måste fungera.

I vintras kom erbjudandet om rollen som Henrik IV. Hon stryker sig över det renrakade huvudet, rollen har redan krävt sitt offer av personen Gunilla.

 

Repetition, konsten att bära in/ut ett bord
Repetition. Konsten att bära in/ut ett bord med rätt effekt. I bakgrunden Per-Johan Persson som spelar Falstaff.

 

Henrik IV är två historier i en, den växlar mellan kronan och krogen. Krönikespelen handlar om maktkampen om tronen där olika ätter lyckas lägga beslag på kronan för en generation eller ett par. Henrik IV (Lancaster) har låtit döda Richard II och därmed tagit makten. Men kan han behålla den?

– Nu är Henrik IV attackerad av Skottland och Wales och har just fått ett inbördeskrig på halsen. Henrik IV vill ha sonen Henrik på plats, han ska ut i kriget och döda Hotspur av Northumberland, skildrar Gunilla Orvelius och fortsätter:

– Lyckas jag vinna över motståndaren så kan sonen Henrik V accepteras som nästa kung. Men han vill hellre hänga på krogen med Falstaff. Så samtidigt är den en historia om prinsen och Falstaff och deras vänskap. Det slår mellan stora uppgörelser vid hovet och burleska scener på krogen.

Repetitionsperioden är fem veckor, ganska kort för en helaftonsföreställning. Men dessförinnan har de professionella skådespelarna träffats en gång i månaden och ägnat sig åt djupläsning där de ”smakat på texten – vad det ger för tankar”.

– Nu är amatörerna med också. Det är jättekul, ett möte mellan två världar som är befruktande.

Gunilla Orvelius ser ut över Gräsgården. Bjälbopalatset i bakgrunden är ungefär samtida med den historia Shakespeare beskrev. Scenens gångar och stora spelyta ryms innanför de upphöjda publikplatserna.

– Det är skönt att tala i det här rummet. Och roligt att vara här, just i år.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Patrik Persson

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GRÄSGÅRDEN Vadstena

2 – 31 juli 2016
Henrik IV

av William Shakespeare
Översättning: Per Lysander
Regi: Pontus Plænge
Kostymör/sömnad: Åsa Norman, Evelina Hedin
Prod: Gunilla Isacsson
Arr: Shakespeare på Gräsgården

SKÅDESPELARE
Isa Aouifia; Andreas Forner Lindal; Astrid Kakuli
Dasha Nikforova, Alexander Ohakas, Inga Onn
Gunilla Orvelius, Per-Johan Persson, Jan Tiselius
samt amatörskådespelare

LÄNKAR
Shakespeare på Gräsgården hemsida Facebook
Filippas avsked och ankomst i Vadstena recension Kultursidan.nu 20/6 2016

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.