• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Tigern ny utmaning för John Hedman


Hotad. John Hedman som soldaten i Historien om tigern av Dario Fo, som sätts upp av Kalbokultur. Premiär på Teater Bråddgatan på fredag.

 

Att lära sig att lita på sig själv

 

NORRKÖPING
Ett ungdomsminne och ett äventyr. Kalbokulturs John Hedman mindes Björn Granaths uppsättning av Dario Fos monolog Historien om tigern. Nu gör han den själv, monologen om en man som blir utstött och måste lära sig att lita på sig själv.

– Jag har aldrig gjort något som att stå och prata i en timme. Kan jag hålla ihop en sådan föreställning, undrade skådespelaren John Hedman som kände att det var dags att ta sig an utmaningen.

En monolog är såklart något helt annat än de lustspel som Kalbokultur satt upp de senaste åren. Lustfyllda projekt med många skådespelare inblandade.

 

Tigern, repetition
Yttre ögon. Viktor Hedman regisserar med Frippe Pettersson som sidekick och alltiallo.

 

Helt ensam är han ändå inte, på scenen finns även musikern Christian Karnevald. I kulisserna finns även Frippe Pettersson som står för ljus och annan teknik.

Och så finns förstås regissören Viktor Hedman. Även om det är ännu ett i den långa raden av samarbeten mellan pappa John och sonen Viktor (där de växlat mellan regi och skådespeleri) så är det första gången Viktor går in i en produktion med Kalbokultur, och första gången han regisserar en monolog.

– Han kan säga ifrån om later jag inte visste att jag hade, säger John Hedman.

Vi träffas i Fotograficas lokal i Strömparken där repetitionerna har hållits och dit John har gått för att träna på sina ”läxor”. Mötet med publiken ligger då ännu ett gott stycke fram i tiden, även om premiären, nu när jag skriver, faller fram den fredag som heter imorgon.

En timslång monolog, 19 tätskrivna sidor, de har tagit sig an den styckevis och helt. Valet handlar förstås om helheten, berättelsen och budskapet. Bearbetandet under repetitionsveckorna om stycken, att putsa, gestalta och lyfta. Nu är den lilla gruppen framme vid att åter sätta ihop styckena till en ny helhet som bär, glider och överraskar, det som kallas genomdrag.

Med på scenen är också musikern och fotografen Christian Karnevald. Han har laddat upp med trumset, bas och andra instrument. Nej, spelar gör han inte, hans uppgift är den ordlösa medspelarens.

– John har önskat ljud som han kan reagera på, förklarar Viktor Hedman.

 

Tigern, repetition
Olycksalig. John Hedmans soldat blir ett offer för olyckliga omständigheter.

 

John Hedman backar tiden till ungdomens 1980-tal. Han sökte och fick beredskapsjobb på fria teatern Fågel blå i Stockholm, som leddes av Björn Granath. Teatern hade floppat med en tidigare föreställning och Björn Granath satsade på monologen Historien om tigern, som italienske dramatikern Dario Fo sägs ha hört av en kinesisk sagoberättare i Shanghai och skrev 1978. Ett konstnärligt och ekonomiskt lyckokast.

– Där gjorde han den tillsammans med en musiker, en saxofonist, säger John som minns sin fascination och ändå inte har några exakta minnen av föreställningen.
– Jag har sett honom på YouTube och jag kommer ihåg vissa bilder som jag fick.

Berättelsen handlar om en kinesisk soldat som blir skadad och lämnad att dö under Den långa marschen, en betydelsefull period mot slutet det långa inbördeskriget mellan kommunister och nationalisterna i Kina. Troligen är historiens rötter djupare än så och går tillbaka till gammal kinesisk folktro. Där står tigern för styrka och självständighet men också för generositet.

Dario Fo i sin tur berättade Historien om tigern på sitt sätt, den italienske gycklarens med ett rikt ordflöde och fysiskt utspel.

– Det är mycket testiklar och sånt, säger John som reflekterat över skillnaden mellan italienska och svenska språket och kulturen.

– Vi har tagit bort sexistiska och rasistiska grejer. Alla ska kunna känna sig delaktiga, understryker Viktor Hedman.

Vad är det som är viktigt med Historien om tigern?

– Att han söker efter att vara en del i ett sammanhang, svarar John Hedman.
– Det handlar om att lära sig att lita på sig själv

– Han möter samma problematik var han än hamnar. Han är utstött och misstrodd i början men hittar sitt sammanhang till slut, fortsätter Viktor Hedman och lägger till:
– Det är ett äventyr också.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

17, 18, 19 samt 24, 25 februari 2017
Historien om tigern

Dario Fo
Regi: Viktor Hedman
Kostym: Kerstin Hedman
Teknik: Frippe Pettersson
Medverkande: John Hedman, skådespelare, & Christian Karnevald, musik/ljud
Arr: Kalbokultur

LÄNKAR
Kalbokultur hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.