• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

9 höga C tog hem Stenhammartävlingen


Starkt berörd. Yohan Kim har först svårt att ta in att han vunnit Stenhammartävlingen.

 

Joel Annmo fick en fin tredjeplats

 

RECENSION/NORRKÖPING Nervöst i första akten. Mycket bättre efter paus. Tenoren Yohan Kim fick till ett lyckokast med nio höga C i Regementets dotter, som gjorde Pavarotti berömd på sin tid, och kammade hem första pris i Stenhammartävlingen i De Geerhallen på torsdagskvällen.

De Geerhallen var välfylld om inte upp till nock. Stenhammartävlingen – eller Wilhelm Stenhammar International Music Competition som är dess officiella namn – har kallat de bästa av världens unga operasångare till Norrköping. Standarden har varit jämförelsevis hög under de två första ronderna. Då med en ackompanjatör på piano. Nu med Norrköpings Symfoniorkester i ryggen och med kunniga och underhållande programvärden Camilla Lundberg.

Nu var det nio utvalda kvar, en sopran, tre mezzosopraner, två contertenorer, två tenorer och en baryton. Tre svenskar, fyra sydkoreaner, en från Venezuela och en från Ryssland. Åldersspannet i finalkonserten, och i hela tävlingen, har rört sig mellan 25 och 35 års ålder.

 

Johanna Rudström mezzosopran
Basta! Johanna Rudström i Mozarts Cosi van tutte.

 

Överlag var många sångare oerhört nervösa i ”första akten” och det blev ibland segt. Mezzosopranen Johanna Rudström har stor rutin – hon sjunger redan nu titelroller på Operan och har tidigare sjungit med Vadstena-Akademien. Hon bjöd på slipad klang i Tjajkovskij men uppförandet var anonymt.

Symfoniorkestern har gjort ett hästjobb att studera in allt på ett par dagar men de dränkte den stackars Sung Kyu Choi i den andra arian, här märkte man att man hade behövt mer repetitionstid. När han väl hördes fanns det en välfokuserad och fin klang under bruset.

Mignon är knappast en dramatisk opera men tävlingens förste countertenor Rodrigo Sosa dal Pozzo kom med en vacker och chosefri tolkning.

 

Hayoung Ra sopran
Charmant. Unga Hayoung Ra tog publiken (pris) och juryn (andra pris) med storm. Hon sopade även hem Stenhammarpriset när hon ändå höll på.

 

Hayong Ra var tyngd av stundens allvar och kämpade med franskan men hade ändå bra höjdtoner I den uttjatade Juvelarian (känd som Bianca Castafiores favorit i Tintin).

Tenoren Yohan Kim hade en öppen, ganska italiensk klang i den kända ”så kall ni är om handen” ur La Bohème. För mig räcker det inte med snygga höga C:n för att vinna en tävling men visst klarade han av det, även om han också kändes nervös.

Lite mindre utspelad repertoar kom Zinaida Tsarenko med, La Gioconda (”Mona Lisa”) är mest tradig men hon hade ett bra legato, fyllig ton i en ganska fri tolkning.

Fjärran från alla vokala fyrverkerier tyckte jag Joel Annmo kom med tävlingens höjdpunkt i Una furtiva lagrima (”en förstulen tår”). Vacker röst, obesvärad höjd och bra legato med fin känsla gjorde detta till en liten pärla.

 

Joel Annmo tenor
Obesvärad höjd. Tenoren Joel Annmo fick inte bara tredjepris, han fick även ett konserterbjudande.

 

En annan svensk mezzosopran, Josefin Andersson, kom med en vågad Carmen med dans, snygga koloraturer och en utslungad höjdton på slutet, som ”var i rollen” men rent tekniskt bara nästan satt, tyvärr kunde säkert en och annan överdrivet petig domare vända det mot henne.

Stenhammartävlingens andre countertenor Jungkwon Jang är en anonym sångare som ändå gjorde försök till så kallad barocktolkning (som ändå ingen vet vad det egentligen innebar) och gjorde några improvisationer, som förstås var en självklarhet i äldre tider.

Överlag blev det MYCKET bättre efter paus. Lyckokastet fick Yohan Kim till direkt med de berömda nio höga C:na i Regementets dotter (den aria som gjorde Pavarotti berömd). Tekniskt var han tvungen att glida (”åka”) upp till vissa toner, vilket är en dödssynd i modern tradition, men utspelen var häftiga och den här typen av arior vinner lätt publikens och ibland även juryns hjärta. Välförtjänt eller inte vann han faktiskt tävlingen.

 

Dubbla fjärdepristagare
Rara countertenorer. Två män med höjd utöver det vanliga och mjuk röstbehandling fick dela på fjärdepriset.

 

Det har talats mycket om det ”koreanska undret” (de tog fem av de åtta priserna), men jag tycker de överlag var bättre på både den förra och förförra tävlingen, 2014 och 2012. Tvåan, ”standardsopranen” Hayoung Ra, som även fick Stenhammarpriset och Publikens pris, och halva fyran, den ”mediokre” countertenoren Jungkwon Jang, var kanske kompromisskandidater då det sägs att juryn hade väldigt svårt att komma överens.

Den svenske tenoren Joel Annmo fick dock en fin tredjeplats och en chans att sjunga Rossini i Frankrike.

Mozartpriset vann den fina lettiska sopranen Vera Talerko som häpnadsväckande nog inte fick en plats i finalen.

Sonja Stenhammar et consortes gjorde trots allt finalen, och hela tävlingen, till en njutbar och spännande upplevelse med god organisation. Enda fläcken var möjligen att man ”trängde ihop” tidsschemat ibland under andra ronden så folk inte fick höra sina favoritsångare trots att de kom i tid.

Många har gjort ett ofantligt arbete med att få allt att fungera, inte minns de många värdarna som gav logi åt sångarna.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin


BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Cles Egnell och Sonja Stenhammar

DE GEERHALLEN Norrköping

7–14 juni 2018
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelse

FINALKONSERT
14 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Två arior per tävlande

SOLISTER
Josefin Andersson, mezzosopran, Sverige
Joel Annmo, tenor, Sverige
Sung Kyu Choi, baryton, Sydkorea
Jungkwon Jang, countertenor, Sydkorea
Yohan Kim, tenor, Sydkorea
Hayoung Ra, sopran, Sydkorea
Johanna Rudström, mezzosopran, Sverige
Rodrigo Sosa, countertenor, Italien/Venezuela
Zinaida Tsarenko, mezzosopran, Ryssland

JURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Georges Delnon, Schweiz
Serge Dorny, Frankrike
Göran Gademan, Sverige
Olga Kondina, Ryssland
Karin Veres, Sverige

PRISER
1:a pris 100.000 SEK – Yohan Kim
2:a pris 60.000 SEK – Hayoung Ra
3:e pris 40.000 SEK – Joel Annmo
4:e pris 20.000 SEK – Jungkwon Jang och Rodrigo Sosa Dal Pozzo
Mozartpriset 10.000 SEK – Vera Talerko
Stenhammarpriset 10.000 SEK – Hayoung Ra
Publikens pris 20.000 SEK – Hayoung Ra
Samt konserterbjudanden

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON från Wien till Stenhammarfinalen reportage Kultursidan.nu 13/6 2018
Stenhammartävlingen går andra ronden reportage Kultursidan.nu 11/6 2018
Lång väg mot Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 8/6 2018
Högsta kvalitet i Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 4/6 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.