Pippi-teater fångar hela familjens hjärtan (recension)

Alma Andersson Svahn passar perfekt i Pippi-rollen.

Pippi Långstrump – vem skulle det annars vara. Alma Andersson Svahn passar perfekt i Pippi-rollen.

Spänning, värme, humor och nostalgi

“När kommer Pippi?”, frågar barnen på Wallbergska gården sina föräldrar. “Det undrar vi allihopa“, säger de vuxna. Ändå börjar inte premiärföreställningen för sent. Men det är svårt att inte bli förväntansfull och ivrig när Teater Sythercopie har byggt upp ett sådant fint Villa Villekulla på kullerstensbakgården. Här i centrala Söderköping spelades filmerna om Madicken in, men denna sommar är det en annan populär berättelse som träder fram på platsen.

Stämningen är fylld av gemensamma minnen. Astrid Lindgren har berört många hjärtan med sina sagor, såväl unga som gamla känner till hennes barnbokskaraktärer. Vad de flesta inte vet är att hennes debutbok hette Britt-Mari lättar sitt hjärta (1944). Den överskuggades så snart av en annan karaktär, en som blivit globalt känd som världens starkaste tjej: Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump. Ja, kärt barn har många namn – men förkortningen Pippi räcker för att skapa gemenskap kring ett rödhårigt barn som gör som hon själv vill. För att det blir bäst så.

Alma Andersson Svahn passar som handen i handsken för huvudrollen. Det är en svår roll som många äldre skådespelare har gjort mindre trovärdig förr; men Andersson Svahn som själv är i det yngre laget har precis den rätta entusiasm, livliga blick och växel mellan lekfullhet och allvar som faktiskt krävs för att gestalta komplexiteten i Pippi. Hon imponerar liksom fyndigheten i scenografin gör – Teater Sythercopie har inte glömt den viktiga detalj som det lilla sockerdricksträdet utgör.

Handlingen är en snygg sammanfattning av Pippis bravader – från det att hon flyttar in i småstaden tillsammans med Lilla Gubben och Herr Nilsson, till det att hennes söderhavskonung till far kommer för att ta henne med sig som prinsessa. De yngsta kvider av spänning när Pippi gömmer sig för poliserna Kling och Klang; de skrattar av hjärtans lust när hon busar med fisförnäma fru Pryselius; och de lever sig in i hennes sång och Shottis-dans med luffarna som kommer för att stjäla hennes guldpengar. Allt detta är förstås roligt också för de äldre, men på ett mer nostalgiskt sätt. De vuxna uppskattar nog den kvicka humorn och de fyndiga replikerna desto mer.

I ensemblen finns både yngre och äldre, precis som i publiken. Det märks att de har övat ordentligt, för de bjuder på 50 minuter som inte gör någon besviken. Den värme som finns i Pippi och hennes kompanjoner behöver man inte kunna “pluttifikationstabellen” för att förstå. För viss kunskap lär man sig i fantasins, lekens och barndomens land – inte i någon skola eller i något barnhem. Sommaren är här, och så även möjligheten att glömma alla vardagens krav tillsammans med Pippi. För varför gå framlänges när man kan gå baklänges? Lever vi inte i ett fritt land, kanske?

Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen

WALLBERGSKA GÅRDEN, STORGATAN 1 Söderköping

Premiär ons 26/6, spelas alla dagar förutom måndagar t.o.m. sön 13/7