• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Hans Rosenström öppnar Ståhlboms silo

Hit in måste du gå ensam. Verket Du utan jag kan bara tas emot av en person i taget.

 

Konstverk för flera sinnen

 

Inne i Ståhlboms rosafärgade silo luktar det unket, färgflagor hänger från taken, tapeterna är sönderrivna och det är hål i väggarna. Klottret märks nästan inte fast det fyller portgången och sprider sig högre upp i huset; könsord omväxlar med hyllningar till populära storheter av skilda digniteter från det egna jaget till Bowie.

– Jag blev förtjust i huset. Det är fantastiskt, så många lager av tid som kommer till synes. Det är lustigt att huset är så prydligt utifrån men så kaotiskt inuti. Men också vackert, säger finlandssvenske konstnären Hans Rosenström som in i det sista arbetar med sina installationer.

 


Färg, form, komposition och djup. Förödelsen i sig själv bidrar till upplevelsen. Konstnären lyfter den ytterligare med sina minimalistiska verk.

 

Ljuset faller in genom de stora fönstren och avslöjar förödelsen. Genom ett hål i den tjocka väggen ser man in i nästa rum, och genom ytterligare hål in i nästa. Färgerna kontrasterar, och solen glänser i en metallstege.

– Stegen ska inte vara här, säger Hans Rosenström och lyfter bort den.

Han och museiteknikerna städar det värsta inför Kulturnattens vernissage. Då ska hans ljudliga Efterklang samverka med rummen där grundstommen, tapetremsorna, klottret men också de renoverade fönstren markerar tider och funktioner.

På ett annat våningsplan får jag inte fotografera. Konstverket Att veckla ut, som inte är en ljudinstallation, ska vara en överraskning för den som kliver in. Kontorsvåningen har tydligt markerade bås, undras om där var fönster eller speglar i de gapande öppningarna. Ett vackert dörrblad minner om det fordom så burgna bolaget med kvarnen på andra sidan den branta Västgötegatan, med fötterna i Strömmens vatten. Silodelen kommer vi inte in i.

Hans Rosenströms verk ingår i Konstmuseets 100-årsfirande som går under namnet Acting in the city, som i sin tur ingår i jubileumsparaplyet Med staden som scen som jämgamla Stadsbiblioteket och andra kulturinstitutioner håller i. Efter invigningen är det tillgängligt för allmänheten under 100 dagar.

 


Portens två ingångar, de svarta nedklottrade dörrarna till höger och till vänster, leder till Hans Rosenströms konstverk.

 

På andra sidan i porten ligger en utbränd lägenhet. Dit in måste jag gå ensam, för verket Du utan jag kan bara tas emot av en person i taget. Lite osäker söker jag mig igenom lägenheten, där är köket och där är skafferiet. I det som var finrummet står en stol. Framför stolen hänger ett par hörlurar. Jag sätter mig på stolen, tar på mig hörlurarna. Lyssnar. Fyra och en halv minut senare tar jag av mig dem igen, instruktionerna är tydliga. Söker med kameran efter fotsteg på det dammiga golvet.

– Jag vill göra besökaren delaktig i verket och använder rummet som utgångspunkt. Det handlar om närvaro, kommenterar Hans Rosenström.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

STÅHLBOMS SILO Norrköping

28 september 2013 – 5 januari 2014
Hans Rosenström

Du utan jag
Att veckla ut
Efterklang

 

LÄNKAR
Hans Rosenström hemsida
Norrköpings konstmuseum hemsida
Då-nu-sen då? när Norrköpings kulturscener firar 100 år reportage Kultursidan.nu 18/5 2013

FLER BILDER FRÅN STÅHLBOMS SILO – KLICKA PÅ BILDEN  ALT/MOBIL – KLICKA HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Hans Rosenström öppnar Ståhlboms silo

  1. Pingback: Acting in the Ståhlboms silo (recension) - KULTURSIDAN.nu