A band called Death ger ressmak (recension)

a_band_called_death

Före punken. ”Before there was punk there was a band called Death”.

Urpunkbandet från Detroit

Detta är en film i Searching for Sugarman-stil där ett bands storhet upptäcks cirka 35 år efter deras kreativa höjdpunkt och inspelningar. Dock är det i denna film att musiken låg före sin tid, eller i varje fall inte passade in i sitt kontextuella sammanhang.

Vi får följa berättelsen om Hackneybröderna (fyra till antalet varav tre musicerade) som i 1970-talets Detroit, Michigan inte ville spela soul och det annars så kännetecknande Motown-soundet utan var intresserade av punk och rock.

De skräniga repen hölls pojkrummet med fullt stöd av föräldrarna. Och kort efter faderns, präst, bortgång i en trafikolycka kom David – sedermera bandets ledare och dess gitarrist – fram till att bandnamnet skulle vara Death och de andra bestrider inte hans starka övertygelse (i stället för det tidigare Rock … Funk Express). Namnet kommer senare att vara deras stora bromskloss och stöttesten som stöter bort stora skivkontrakt och potentiell publik. Men David är benhård; Death är bandets namn.

Så småningom säras bröderna. Bobby (sång och bas) och Dannis (trummor) flyttar iväg till New England och bildar familjer samt fortsätter sin musikaliska karriär som reggaemusiker. Kort innan Davids död, i lungcancer, ber han Bobby ta väl hand om de mastrade Death-inspelningarna med förvissningen om att ”The world’s gonna come looking for these but I won’t be here then.”

Cirka 30 år senare, upptäcker en av Bobbys tre söner hur låtar av ett okänt 1970-talsband cirkulerar och spelas på hippa innefester i Chicago. Han kollar in detta band lite närmare och blir minst sagt överraskad över dess ursprung. Death återuppstår med ny gitarrist och turnerar tillsammans med Rough Francis, Bobbys söners band skapat efter ett av Davids senare bands förlaga.

Jag lämnar biosalongen och är rejält sugen på att både resa till USA (resa kan vara en konstant faktor i mitt liv) och att lyssna på punk och rock. En film som ger mersmak.

Text: Åsa Husén

FLIMMER Norrköping