• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Färgstarka foton från Paris på NP33 (recension)

IMG_0534
The last supper av Heléna Adelmann. Man får känslan av att hon står utanför ljusets cirkel och tjuvkikar på restauranggästerna.

 

Måleriskt fotografi

 

Heléna Adelmann har ett öga för att komponera skönhet. Varje enstaka fotografi hon visar i det rum med omålade råspontväggar som galleri NP33 nyligen tagit i anspråk är mycket vackert. Färgerna är starka, ljus speglar sig i vattnet och symmetri är så viktigt att hon leker med Louvrens glaspyramid så att ögat luras att tro att hon spegelvänt bilden – vilket hon inte gjort.

 

IMG_0544

Det ser dunklare ut än det är i rummet där Heléna Adelmanns utställning visas.

 

Utan fotografen till hands för att fråga, för frågor uppstår, om var fotograferandet upphör och bildbearbetning tar vid, måste jag stanna vid bilderna. Hon har dock lämnat kvar en broschyr med text om utställningen To Paris with love – Ett år i Paris. Där hon förklarar sin kärlek till staden: Montmartre, Jardin du Luxembourg, Montparnasse, Parc du Monceau.

På fotografens engelskspråkiga hemsida visas ett stort urval fotografier från Paris (samt andra fotoprojekt) som alla har ett gemensamt – Heléna Adelmanns öga för att uppfatta ögonblicket och komponera sin bild.  Utställningen på NP33 visar endast ett mindre urval – åtta fotografier på högkvalitativt fotopapper.

 

IMG_0541
Detalj ur The last supper.

 

Färgerna är starka, nästan upplyfta och en omsorg om detaljerna som sammantaget ger ett måleriskt intryck. Bilderna ger ett kvardröjande intryck, något annat ord kan jag inte finna.

När man detaljstuderar Parisian square ser man hur vattnet i fontänen frusit i bilden, löven skjuter gröna och röda pilar i dunklet. Medan människornas rörelser mjukas upp i The last supper, där känslan av att hon tjuvkikar på restauranggästerna inne i ljuset blir som starkast. Fotografi med ljusstarka objektiv i skymningen eller tålmodigt arbete i datorprogrammets filter? Nog blir jag nyfiken.

Resultat är bilder med skönhet och en kvardröjande blick på det Paris som var, trots att det fortfarande är. Det är nostalgi av stora mått, men inte bara. Hon förmedlar även en personlig relation till turisternas och Parisarnas stad. Heléna Adelmann är bosatt i Åby.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

NP33 Norrköping

28 september – 20 oktober 2013
To Paris with love – Ett år i Paris
Heléna Adelmann
Fotografi

 

LÄNKAR
Heléna Adelmann hemsida
NP33 hemsida

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

IMG_0534

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.