• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

RevolverTeatern granskar sann kärlek

Engagerade. RevolverTeatern repeterar en scen ur Den sanna kärleken. På åskådarplats sitter skådespelarna Jenny Andreen och Gabriella Norenius samt producenten Erika Ehnebom och regissören John Hedman.

 

”Jag gillar att bara berätta en historia”

 

RevolverTeatern skildrar kärleken i vårt nya öppna hbtq-landskap. Robin raggar tjejer på krogen medan Joel föredrar ett glas vin och tv-spel. Vad Joels barnbarnslängtande mamma tycker om den saken låter hon honom gärna veta. Men nu har Robin fixat en dubbeldejt.

Bakom uppsättningen av Den sanna kärleken står en medveten konstnärlig teatergrupp. RevolverTeatern är rent formellt en ideell förening, många av dess medlemmar har en bakgrund på Marieborgs folkhögskola. De skriver, regisserar, producerar och spelar teater, byter gärna uppdrag med varandra mellan produktionerna.

 


Inlånad. Nettan Lekström spelar Joels mamma i Den sanna kärleken. Viktor Hedman som spelar Joel ligger i soffan.

 

Efter några mindre uppsättningar satsade gruppen stort på familjeföreställningen Olivia Twist sommaren 2013. Och etablerade en av innergårdarna i Knäppingsborg som teaterscen. I den medverkade många skådespelare, flera av dem har setts på andra teaterscener tidigare, inte minst hos Chopp Events familjeföreställningar.

– Det finns ett stort flöde av skådespelare i Östergötland, säger John Hedman som regisserar Den sanna kärleken.

Man kan alltså se RevolverTeatern som en konstnärlig ledning utan fast ensemble och som lånar in de skådespelare som behövs. Den här gången är hälften nya, en av dem erfarna Nettan Lekström.

Viktor Hedman skrev Den sanna kärleken för två år sedan, strax efter att han avslutat sina teaterstudier på Marieborg.

– Det började med tanken ”Vad är den sanna kärleken?”, berättar han. Alla pratar om den, alla vill ha den. Som Robins karaktär som vill ut och ragga på krogen.

Det finns ett hbtq-tema i pjäsen, Joel är bög. Men det märks att Den sanna kärleken utspelar sig i vår samtid, inte under 1980-talets Änglar i Amerika (Östgötateatern 2013) eller Rent (Arbis på Skandiateatern 2014).

– Då var det mycket snack om bögar – ”de ligger bara runt, de längtar inte efter parsamhet”. Jag ville visa att honomsexualitet på scenen inte är samma sak som hiv/aids, säger Viktor Hedman.

– Det är befriande att det är vardag, att det inte är Pridehysteri, reflekterar Nettan Lekström som spelar Joels mamma.

Den sanna kärleken är först ut av två uppsättningar som går under beteckningen Kvarteret Rosen. Nummer två kommer i höst, medan det åter blir familjeteater i sommar med Hjälten på den gröna ön.

 


Regissör. Johan Hedman tog över ansvaret.

 

Från början var tanken av Viktor skulle regissera men ett avhopp kastade upp honom på scenen i Joels roll medan John Hedman tog över regiuppdraget. RevolverTeatern är en av alla teatergrupper i Norrköping som repeterar på Teater Bråddgatan 34.

– Jag kom lite sent in i processen. Det blir lite av att läsa pjäsen samtidigt som man repar, erkänner Johan Hedman.

Det finns fördelar att hämta när dramatiker och regissör inte är en och samma person.

– Vi har hittat mer stoff än jag tänkt från början. Wow, vad bra, säger Viktor Hedman. Jag har hittat symbolik i texten som jag inte sett tidigare. Det är spännande att utforska sin egen skit!

Om Den sanna kärleken säger Johan Hedman att det är ”en fin och vacker historia”.
– Jag gillar att bara berätta en historia.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

20 mars – 5 april 2014 (spelas tro-sön, tor-lö)
Den sanna kärleken
Manus: Viktor Hedman
Regi: John Hedman

Ljud/ljus: Linnea Svärd
Producent: Erika Ehnbom

MEDVERKANDE
Jesper Adolfsson        
Robin
Jenny Andreen            Fia
Nettan Lekström          Agneta, Joels mamma
Gabriella Norenius       Cicci
Viktor Hedman            Joel

LÄNKAR
Revolverteatern hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida

FLER BILDER FRÅN REPETITIONEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157642384837743″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.