• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Körmusikens snurrande tidsmaskin (recension)


Koreograferad uppställning. Även om dubbelkörens uppställning var traditionell gjordes snygga förflyttningar.

 

”…något intressant men ändå överkomligt”

 

David Swärd var glad och nöjd efter uruppförandet av hans verk Das Karussell i Sankt Olai kyrka i lördags. Det är inte en helt lätt uppgift att matcha en konsert med rubriken Världens bästa körmusik, att mäta sig med Schütz, Mendelssohn, Schönberg och Martin.

Det kaxiga och naturligtvis subjektiva urvalet stod Musikaliska Sällskapets Kammarkör från Norrköping och Östgöta Kammarkör från Linköping för som slagit sig samman som dubbelkör för denna dubbelkonsert à capella, med repris i Linköping på söndagen.

 


Å ena sidan. Henrik Bergion vänder sig mot Östgöta Kammarkör. På långskeppets andra bredsida, bakom dirigentens rygg, står MSK.

 

Körerna överraskade med att stå mitt emot varande på ömse sidor om långskeppet i Heinrich Schütz Jauchzet dem Herren. Kompositören var 34 år när han skrev verket för två körer år 1619.

Dirigenten Henrik Bergion placerade sig strategiskt mitt i kyrkgången och släppte lös ett gungande jubel som vävdes samman under kyrkvalven. Den ena före, den andra svarande i rask följd och stigande tonhöjd på slutet.

Drygt 200 år yngre och utsökt raffinerad är Mendelssohns Richte mich, Gott för 8-stämmig kör. Även om körernas uppställning är traditionell gjorde de ett snyggt nummer av själva förflyttningen, som att väva enkelt tuskaft.

Richte mich, Gott inleddes återhållsamt. Verket bygger till stor del på de drivande kvinnorösterna som växlar upp i sina fyra stämmor medan mansstämmorna, fyra även de, lägger sig mjukt till rätta. Bergion anförde även maffiga partier i den väl sammanhållna kören. För att slutligen återföra till det mjuka.

 


Lekfull tonsättare. David Swärd berättade om sitt nya körverk Das Karussell.

 

– Ni ser framför er en livs levande tonsättare, sade Henrik Bergion när han presenterade David Swärd som skrivit Das Karussell för Musikaliska Sällskapets Kammarkör till just detta tillfälle.

Norrköpingstonsättaren förklarade hur han sökt efter en lekfull text och funnit Rainer Maria Rilkes dikt Das Karussell, med ett rött lejon, hästar och en vit elefant. Till varje djur har han kopplar ett eget musikaliskt motiv.

Musikaliska Sällskapets Kammarkör, MSK, snurrade igång den långsamma, värdiga Karusellen med uppbrutna stämmor och mjuka svischande sch… sch … sch. Harmonier byggda av lätta dissonanser. Känslan av stycket var som att se en gammal karusell flimra förbi på svartvit film med närbilder i ojämn takt på en vit elefant som snurrar åt andra hållet.

Spontana applåder bröt traditionens applådrestriktioner och David Swärd såg nöjd och glad ut.

– Utmaningen var att ge en amatörkör något intressant men ändå överkomligt, sade David Swärd efter konsertens slut. Jag tycker att Henrik Bergion lyckades lägga det på en bra nivå.

Östgöta kammarkör tog över tillsammans med sin dirigent Hans Lundgren som introducerade Schönbergs Friede auf Erden. Stycket från 1907 ansågs för svårt för sångarna då, uruppförandet dröjde och krävde 200 sångare och en symfoniorkester som stöd.

– Nu gör vi den som vi tror att Schönberg tänkte sig, med 40 sångare, sade Hans Lundgren. Det är ett oerhört vackert verk, kanske inte första gången man hör det, med femte, tionde eller tjugonde gången. En del musik måste man vänja sig vid.

Texten är en dikt av Conrad Ferdinand Meyer som utgår från Jesu födelse och snart reflekterar över ”hur många blodsdåd i vilda strider med häst och rustning har icke världen skådat” sedan änglakören bevekande önskade ”Frid, frid på jorden!” Tonsättningen är följsam mot texten och körinstuderingen svarade med snabba glidningar i nyanserna från det milda till det dramatiska. Klangerna med frambrytande stämmor kunde dock behöva en något torrare akustik än kyrkans efterklang.

 


Laura Michelin och Ebba Lejonclou i sympatisk dialog för två flöjter.

 

Ur MSK:s led trädde Ebba Lejonclou och Laura Michelin med konsertens enda instrumentalmusik. Tre av Livingston Gearharts Four Dialogues för två flöjter i sympatiskt samtal med varandra.

Slutligen var det dags för konsertens huvudnummer, Frank Martins Mässa för dubbelkör. Om detta verk visste dirigenten Hans Lundgren att det inte var avsett att framföras alls, utan enbart var en sak mellan den djupt troende kompositören och Gud. Skrivet på 1920-talet dröjde det cirka 40 år innan noterna plockades fram ur gömmorna, tack vare kollegors uppmaningar, och sattes i händerna på en kör.

Det är fascinerande att höra hur Frank Martin bygger sitt verk på traditionens grund, med ett Kyrie som tar sin början i nunneklostrens bön för att växa i angelägenhetsgrad. Följd av ett storartat Gloria som flyter fram som en bred flod.

Credo visade sig vara ett vackert körverk, från finaste pianissimo till brusande glädje. Följt av Sanctus gungande klangmattor med driv, som gör mycket av lite. Avslutat av Agnus Dei, en stilla bön som växer till att omfatta hela världen. Sammantaget en innerlig och vacker mässa som speglar traditionen från ursprung till utveckling.

De två körerna smälte samman till en i en rik och förstklassig konsert som i sig blev till en körmusikens snurrande tidsmaskin.

 


Storverk. Dirigenten Hans Lundgren leder Frank Martins Mässa för dubbelkör.

 

Programbladen tog slut. Sankt Olai kyrka var välbesatt ner till sista bänk men flankerna bakom pelarna stod tomma. Även om körmusik främst är till för att höras vill åhörarna också kunna se. Söndagens konsertbesökare i Missionskyrkan i Linköping slapp både pelare och lång efterklang.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

SANKT OLAI KYRKA Norrköping

15 mars 2014

MISSIONSKYRKAN Linköping

16 mars 2014
Världens bästa körmusik
Musikaliska Sällskapets Kammarkör och Östgöta Kammarkör

Dirigenter: Henrik Bergion och Hans Lundgren
Flöjt: Ebba Lejonclou och Laura Michelin

PROGRAM
Heinrich Schütz – Jauchzet dem Herren
Felix Mendelssohn-Bertholdy – Richte mich Gott
David Swärd – Das Karussell
Arnold Schönberg – Friede auf Erden
Livinston Gearhart – ur Four Dialogues
Frank Martin – Mässa för dubbelkör

LÄNKAR
David Swärd hemsida
Musikaliska Sällskapets Kammarkör hemsida
Östgöta Kammarkör hemsida
Sankt Olai församling hemsida

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

S:t Olai kyrka var välbesatt.

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.