Högt tempo i 123 Schtunks Raskens (recension)

123 Schtunk med Josefine Andersson,
 Dick Karlsson och Lasse Beischer.

”Ska vi skippa den här scenen?”

Det är fullsatt på Lilla teatern när 123 Schtunk gästar med sin senaste föreställning. Denna gång tar de sig an Vilhelm Mobergs Raskens. Underrubriken lyder ”Vi går åt vilket håll vi vill” – vilket de sannerligen gör med besked. Ibland är det nästan så man undrar hur de ska hitta tillbaka till knekttorpet i Småland, men det gör de alltid.

Tempot är högt och redan från start blir publiken varse att de inte kan sitta och slappna av i teatersalongens mörker. Publiken blir en fysisk och narrativ del i föreställningen. Allt möjligt vävs in, till exempel publikens namn, yrken, reaktioner samt hjälp på scenen. Musikinslagen utgör sköna andningspauser i skrattfesten och låter publiken få luta sig tillbaka en liten stund. Men bara för en kort stund.

Improvisationsteater bygger på att bejaka sina medspelares impulser. Därför är det så intressant att se hur skådespelarna vid upprepade gånger gör det motsatta – blockerar varandra. De försöker ”sätta dit varandra” med allt från kommentarer om att någon kommit av sig och bytt dialekt till inspel som ”Blev du privat nu?” De ger varandra gliringar och kommenterar så som ”Har du lagt till en ny replik?”, ”Ska vi skippa den här scenen?” och ”Det kommer bli en lång föreställning detta, kolla han där: ser alldeles förskräckt ut!”

Skådespelarna är mycket skickliga. Jag kommer på mig själv med att sitta och leta efter sprickorna i spelet, när de faktiskt lyckas sätta dit varandra. De tycks emellanåt bli genuint överraskade och generade över varandras inspel. Om det verkligen är så, eller om det är en del av spelets fiktion, spelar i sammanhanget inte så stor roll. Det är i vilket fall fantastiskt roligt och välspelat.

Text: Åsa Husén

LILLA TEATERN Norrköping

4 april 2014