Gammal charm och knivskarp moral (recension)

Hämndens timma
Hämndens timma är fjärde boken om pusseldeckaren och förre polismannen Otto Wester.

Författarna har säkert haft roligt

”På vägen mot det vita stationshuset upptäckte han en papperskorg som glupskt fick sluka hans blaska.” Citatet kommer från deckaren Hämndens timma skriven av Åke Bjurhamn och Kerstin Ryderstedt, utgiven på Vimla förlag.

I ett höstligt och så småningom vintrigt Norrköping har den före detta polismannen Otto Wester just slagit ner sina bopålar. Han har köpt en detektivbyrå, vilket leder honom in på både svindlande och smärtsamma äventyr.

Läsaren får ganska snart veta att Otto Wester har fått ett fritidshus ute på Djurön som betalning för ett fall som han ännu inte har löst. Husets ägare är en gammal vän till honom. Situationen är förbryllande för Otto och spännande för läsaren. Ju mer tiden går, desto mer förbryllande ter sig vännens belägenhet. Han går inte att finna men lämnar olika spår efter sig. Snart kommer fler personer in i bilden och olika fall tycks ha beröringspunkter med varandra. Mer av handlingen vill jag inte avslöja för den eventuelle läsaren.

Kerstin Ryderstedt och Åke Bjurhamn måste ha roligt när de hittar på alla dråpliga situationer.

Bjurhamn/Ryderstedt skriver med en ton som passar deckargenren väl. Citatet ovan återger något av den tonen. Vid ett annat tillfälle tittar morgonen piggt in i lägenheten. Jargongen mellan personerna har många roliga uttryck, liksom kommentarer till skeendet av den allvetande berättaren. Rent händelsemässigt finns flera dråpliga situationer med. Jag skrattar åt dem och tänker att författarna säkert haft roligt då de planerade och skrev boken. De döda punkterna är få. Det här är en bok där det hela tiden händer något. Samtidigt finns den gammaldags charmen där. Moralen är knivskarp och det känns både tryggt och mysigt att försjunka i boken.

Den som bor i, kommer från eller känner till Norrköping får sitt lystmäte väl tillgodosett. Många är de gatunamn som passerar, ställen med särskilda attribut som beskrivs och kvarter i stan som får bli skådeplats för dramat. Det känns riktigt hemtamt. När det gäller själva intrigen är det endast någon liten tråd kvar som dinglar i luften då man slår ihop boken. Annars hopar sig svaren alldeles mot slutet, som sig bör.

En liten brasklapp vill jag dock ge det charmiga deckarparet; Bestäm tempus och gör inga omotiverade byten! I första delen var tiden en svajande faktor på många ställen. Dessutom saknades små ord här och var i boken och några ändelser hade kommit bort. En grundlig korrekturläsning skulle lätt råda bot på detta.

På tal om Otto Wester så har han en förebild i verkligheten. Det är Åke Bjurhamns gamle barndomskamrat Bo Evert Johansson som efter en något krokig yrkesbana slutade som omtyckt läkare på en vårdcentral i Linköping. Tråkigt nog avled han i medelåldern. Nu väntar jag med spänning på den femte deckaren av Bjurhamn/Ryderstedt så att jag kan följa Otto Westers kommande äventyr.

Text: Carina Johansson
Arkivfoto: Lars-Ove Östensson och Ann-Charlotte Sandelin

DETEKTIVROMAN