• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Skicklig mastodont till Julsaga med SON (recension)

Christian Zell läste högt.
Polisongprydd. Christian Zell läste En Julsaga, tablå efter tablå, omväxlande med symfoniorkesterns, solistens och dubbelkörens insatser.

 

Mycket engelskt till sin anda

 

Ibland sägs det att Dickens med sina berättelser till stor del har skapat julen som vi känner den, bland annat med En Julsaga, i original med den tidstypiskt snirkliga titeln A Christmas Carol. In Prose. Being a Ghost Story of Christmas (1843).

Klockorna slog på tisdagskvällen in andra året för Christian Zells högläsning från De Geerhallens scen. Med Norrköpings symfoniorkester, solisten Jakob Högström samt dubbelkören Musikaliska Sällskapets Kammarkör och studentkören SKÖN.

Man kan säga att konserten är en spökhistoria med moraliska inslag, blandad med ett knippe sinnrikt orkestrerade julvisor. God Rest, ye Merry Gentlemen intar en särställning; den är märklig så till vida att den går i moll även om det är en glad sång med ett positivt budskap.

 


Dirigenten Olof Boman ledde iscensättningen av spökhistoriens musikaliska inramning.

 

Jakob Högströms vackra och fokuserade lyriska baryton ljöd omväxlande med Christian Zells rutinerade läsning av berättelsen om Ebenezer (Uncle) Scrooge, som också råkar vara namnet på Disneys ”Farbror Joakim” på engelska. Han är förstås en mycket mer komplex figur hos Dickens, även om han schablonmässigt är ”en snål, närig farbror”.

Historien är en utbroderad uppbygglig berättelse, de mer sentimentala Oliver Twist-liknande avsnitten kanske inte rör oss till tårar som de gjorde Dickens samtida, men kunde någon berätta en bra historia var det den store engelske författaren.

Möjligen hade en mer intim inramning är De Geerhallen gjort det hela större rättvisa, föreställningen blev lite av en mastodont. Ibland är less verkligen more, det kändes ibland som om man försökte ”pressa in” julstämningen.

 


Valthorn, pukor och kördamer.

 

Det hela var mycket engelskt till sin anda; det kan nämnas att In The Bleak Midwinter INTE är en traditionell julsång, så som O Come all ye Faithful, utan ett genomkomponerat stycke av tonsättaren Gustav Holst (känd för Planeterna).

Kanske blev det hela för strömlinjeformat då spektaklet skulle passa alla åldrar och smaker och så många var inblandade, även om det var mycket skickligt av Symfoniorkestern under Olof Boman och körerna. Sopranstämman, normalt den starkaste i en kör, lät säkert och fräscht på höjden och körledarna Henrik Bergion och Michael Bruze får berömmas för ett gott förarbete.

Text: Lars Henriksson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

9 december 2014
Dickens: En Julsaga

MEDVERKANDE
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Olof Boman

Berättare: Christian Zell
Solist: Jakob Högström, baryton

Musikaliska Sällskapets Kammarkör och SKÖN under Henrik Bergion respektive Michael Bruze

PROGRAM
Ralph Vaughan Williams: Fantasia on Christmas Carols
Victor Hely-Hutchinson: A Carol Symphony
Gustav Holst: In The Bleak Midwinter
Traditionella julsånger: God Rest Ye Merry Gentlemen, The First Noël, Sussex Carol, O Come all ye Faithful

En julsaga av Charles Dickens

LÄNKAR
Musikaliska Sällskapets Kammarkör hemsida Facebook
SKÖN hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.