Spännande deckare i idyllisk småstad (recension)

vergivna_husetBRED

Kalla kårar och spännande intrig som utspelas i Åtvidaberg.

Varför står ödehuset tomt?

– Vet du en sak? Sa hon. Igår när jag gick förbi det här huset, fast på andra sidan, stod det någon i fönstret och stirrade på mig! Orden är Lo`s. Hon och hennes mamma har flyttat från Stockholm till Åtvidaberg. Kanske ska de klara sig i alla fall, trots arbetslöshet och utan socialt nätverk? Men boken, skriven för 8-12-åringar, börjar med flyktingpojken Aram, som också försöker skapa ett nytt liv i den lilla orten.

Karaktärerna Lo och Aram har likheter, trots att de aldrig träffats. De är ofta oroliga för sina mammor, och de får samma känsla i magen, när föräldrarna inte mår bra. Arams familj väntar på uppehållstillstånd, men plötsligt försvinner han. Samtidigt börjar Lo i en ny skola och lär snabbt känna en klasskamrat som heter Ida. Hon och Ida börjar ett detektivarbete, som först bara är på skoj, men som sedan blir på allvar.

Författaren Emma Askling är uppvuxen i Åtvidaberg.

De följer efter en mystisk man och hittar märkliga små brev inne på caféets toalett. De blir båda rädda men kan inte sluta söka efter gåtans lösning. Vem är R? Varför står ödehuset tomt? Vem är flickan som sjunger vid huset, fast bara Lo tycks höra henne? Vem är den underlige mannen som stoppar toarullar i handfatet och springer med kassar i skogen? Och var är Aram?

Det övergivna huset innehåller många frågetecken. Lo och hennes mamma vet inte varför de blev erbjudna att bo gratis i just Åtvid och varför någon vill hjälpa dem när deras liv kört ihop sig. De olika mysterierna vävs in i berättelsen, och det är absolut inte uppenbara lösningar på dem. Författaren har respekt för de unga läsarna och skänker inte onödigt många ledtrådar.

Författaren Emma Askling, som bor i Strängnäs, men är uppvuxen i Åtvidaberg, arbetar som barnsjuksköterska. Hennes kunskap om barn kanske spelar in i hur hon underhåller och skrämmer läsaren, utan att trötta ut ens den vuxne läsaren, som är undertecknad. Varje kapitel avslutas med en cliffhanger.

Om jag ska hitta något att peta på, så tycker jag att kompiskaraktären Ida är något platt och ytlig. Hon är liksom som en liten turistguide med dansande lockar, och vänskapen mellan henne och Lo är lite osannolikt enkel. Men det störde inte tolvåringen jag läste den med, och det är det som är huvudsaken. Det övergivna huset är en spännande deckare med intressanta karaktärer som utspelas i en idyllisk småstad.

Text: Malin Ringdahl

BARNDECKARE

Det övergivna huset