• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Konstforum: New Sensibility & Fotoklubb

New Sensibility
New Sensibilty. Emelie Björck, Martin Ålund, Niklas Edstam och Joakim Lager pausar under hängningsarbetet på Konstforum.

 

”Bilden blir helhet, verktyg och ny kunskap”

 

Å ena sidan naturen, geometrin och det förgängliga. Å andra sidan sökandet efter en helt ny konst utan förlagor. Konstnärerna bakom utställningen New Sensibility som breder ut sig i Konstforums salonger talar om konsten i sig själv. Fotoklubben Norrköping fyller Studions lilla rum.

 

Per Bergman
Naturstudier av Per Bergman, Fotoklubben Norrköping.

 

Fotoklubben Norrköping

 

Tolv herrar och en dam hänger tätt i Konstforums Studio. 36 fotografiska verk i en tajt salongshängning beskriver naturen, geometrin och det förgängliga. Fotokonsten är avbildande.

Hur det avbildas beror på den som står bakom kameran. Som Bengt Carlsson som med envist tålamod och en rad under- och överexponeringar, femton gånger om, fångat Saltängsbron. Resultatet ser inte märkvärdigt ut alls – och det är det som är meningen!

Möjligen att perspektivet tätt intill spårvägsspåret väcker viss uppmärksamhet. Men pröva själv att fånga miljön i ett så milt ljus. Undergången är nära.

Finliret möter den enklaste kvist i vattnet. Japanskt.

– Jättekul att få inbjudan och komma in i finrummet, säger Bo André som fångat ett kärlekspar i Strömmen. Vi vill visa upp oss och locka fler medlemmar.

Utställningen har bredd: Norrköping som vackrast i skymningen, en porlande bäck eller exotiska miljöer. Andra teman kan handla om förgängligheten (blommor) eller mer abstrakt som Svante Prags serie med trianglar/pyramider.

– Vi har träffar med utflykter, studiecirklar. Vi lär av att diskutera med varandra. Det kan bli vilda diskussioner, som den om när blir en bild konst?, säger Bo André. Nej, vi kom inte fram till något den gången heller.

 

Martin Ålund
Framtrummad målning. Martin Ålund arbetar gärna med stort format.

 

New Sensibility

 

De fyra konstnärerna som delar i utställningen New Sensibility värjer sig mot den nyttoaspekt för ungdomen, fredsprojekt och hotellsängar som ibland läggs på konst och kultur. Deras konst gör motstånd och växer i samtalen.

– Konsten representerar sig själv, det handlar om att acceptera konst som konst, säger Joakim Lager.

Ska inte konsten göra nytta? Vill ni inte rädda världen?

– Jo, det är jättebra om den gör det, replikerar Martin Ålund.

Det var när Martin Ålund bjöds in till Konstforum som han ville ta med flera. Vilka överlät han till sin gallerist Gunnar Olsson i Stockhom att välja ut. Förutom Martin och Joakim blev det även Emelie Björck och Niklas Edstam.

– Jättekul att hänga ihop, kommenterar Martin Ålund arbetet som fört konstnärerna närmare varandra. Det är kul att se hur saker griper tag i varandra.

Det märks i Konstforums rum. Färgerna har fått styra, vilket gör att alla möts någon gång. Konstnärerna låter hängningen vara luftig, ingen tränger sig på någon annnan.

Martin Ålunds verk med ruggig yta kan påminna om råbarkade fartygsplåtar, särskilt de mörka. Han visar hur han skapar dem med färg på fingrarna.

– Jag spelar piano, dansar med fingrarna, formulerar mig genom att försöka undvika att formulera mig.

De stora målningarna är på pannå, några mindre på duk – att trumma fram målningar kräver motstånd. En eller två färger ger de enskilda verken en dov rytm, ytor med intensitet eller ljusare vila. Nej, han målar inte sin själs djup men han ger ögat nya landskap att ströva omkring i.

 

Niklas Edstam
Niklas Edstam söker ljuset med kameran och låter det inspirera hans måleri.

 

Niklas Edstam arbetar i två steg när han skapar sina bilder i ett litet format. Varje verk har sin egen färgskala, allt som oftast mycket ljus.

– Jag fotograferar mycket ljus, fångar ljusfenomen som jag använder i måleriet.

Fotografierna blir verktyg, förlagor för färgvalet. Bilderna gör motstånd mot uttolkning (även om jag ser ett uppstickande öra någonstans). För Niklas Edstam är skapandeprocessen viktigast. Hans bilder vill stanna ordlösa. Konkreta. Konst.

– Det finns inget upp eller ner. Helheten är viktigare än detaljen.

 

Emelie Björck
Som ett förbiilande ögonblick. I nästa nu är det borta. Emelie Björck.

 

Emelie Björck står för utställningens mesta färgrikedom. Hon målar med olja på aluminiumplåt, använder trasa, pensel, spatel. Hennes bilder visar motiv på flykt, de kan likna tillknycklade papper eller en fisk, mot diffusa bakgrunder men är nog fria fantasier som uppstår under arbetets gång. Ibland låter hon de diffusa miljöerna vara utan motiv, de blir motiv i sig själva, gör något annat med bilden.

– Det beror på vad bilden vill, vart den tar mig. Jag vill hålla det öppet så länge det går.

I stora Trädgårdrummet hänger två verk på ömse sidor om ett fönster. Miljöerna – akvarium? äng? skogskant? – är i stort sett desamma men i den ena fladdrar något fjärilsliknande in.

Smala linjer ger intryck av fartränder, närstudier antyder att ränderna kan uppstå både innan och efter motivet. Randningarna är fina men hon vill inte riskera att det blir för mycket fokus på yteffekten.

 

Joakim Lager
Söker motiv för tecknade målningar. Joakim Lager.

 

Joakim Lager använder en klisterfärg som en gång i tiden användes till att marmorera bokomslag. Den görs av vetemjöl, tvål, vatten och pigment. Färgen blir seg, kan sträckas och tar tid på sig att torka. Där den är tjock blir det mörkare, där den sträckts ut blir det tunt. Effekten är tredimensionell. Mest målar han med mörk färg på ljust grundade bottnar.

– I måleriet måste finnas ett upp eller ner. Ett motiv måste ha en form, en förevändning för måleriet. Det man vill är att befinna sig i relationen till bilderna, förklarar han.

Motiven hittar han genom att se ut. Ett träd med kråkor, en rotvälta. Jag ser kinesiska tecken, eller om det är granar, kråksparksstygn. ”Vad som helst som ger en ingång” tycker Joakim Lager. Vi talar om drömmar, om konst och om verklighetsuppfattningar.

– Barnet ser fladdrande urformer och lär sig ordet fåglar. Ordet sätter sig i nervsystemet. Sedan lär det sig mer, kan urskilja skator. Bilden blir helhet, verktyg och ny kunskap. Målandet är en skapande situation som man har lust till.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

FOTOKLUBBEN NORRKÖPING – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

NEW SENSIBILITY –

KONSTFORUM Norrköping

16 april – 1 maj 2016
New Sensibility

Måleri

Emelie Björck
Niklas Edstam
Joakim Lager
Martin Ålund

STUDION Konstforum

17 april – 1 maj 2016
Fotoklubben Norrköping
Fotografi

LÄNKAR
Fotoklubben Norrköping hemsida Facebook
Emelie Björck hemsida
Niklas Edstam hemsida
Joakim Lager hemsida
Martin Ålund hemsida
Konstforum hemsida Facebook FB-event Foto FB-event New Sensibilty

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.