• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Staffan Mårtensson lyfter pinnen hos SON

Staffan Mårtensson
Förtroende. Staffan Mårtensson gör sin masterexamen i dirigering med Norrköpings symfoniorkester. Här handlar det om Brahms vackra tongångar.

 

”Ledarskapet har sökt upp mig mer och mer”

 

Musikaliskt ledarskap på nästa nivå. Klarinettisten Staffan Mårtensson har i många år varit konstnärlig ledare för Östergötlands musikdagar. På torsdag dirigerar han Norrköpings symfoniorkester, dags för examenskonsert efter fyra års studier på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.

Brahms Haydnvariationer och en konsert av Bartók står på programmet för den timslånga konserten i De Geerhallen.

– Det är fri entré, bjuder han in generöst.

Eftermiddagsstiltje råder i Louis de Geers foajé. Borden står tomma så när som på en personalgrupp. Symfoniorkesterns musiker har gått hem för dagen. Under veckan har de dels ställt upp som träningsobjekt för masterclasses med dirigentstudenter från Kungliga Musikhögskolan. Samt – inte minst – repeterat Brahms och Bartók med årets examinand inför torsdagskvällens Masterexamen i dirigering.

– Jag bestämde mig för att ta det på allvar. Om jag ställer mig framför mina musikerkollegor så… säger Staffan Mårtensson utan att avsluta meningen.

Det är ju klarinetten som är huvudinstrumentet. Staffan Mårtenssons arbetsplats är Hovkapellet, alltså på Kungliga Operan. Dessutom är han en ofta anlitad solist både i Sverige och utomlands, inte minst i Frankrike.

 

Staffan Mårtensson
Nästa steg i musiklivet. Som ung klarinettist spelade Staffan Mårtensson med Norrköpings symfoniorkester ett år.

 

Jag såg Staffan Mårtensson dirigera Östergötlands blåsarsymfoniker på borggården i Linköping förra sommaren. Det gick utmärkt kan jag meddela. Östergötlands musikdagar fick en strålande start tillsammans med skönt sjungande sopranen Elin Rombo. Staffan Mårtensson har varit konstnärlig ledare för musikdagarna sedan 2001, ett förtroendeuppdrag han trivts med.

– Det är jätteroligt att ta fram program och solister. Jag tycker om ansvaret.

Att Östergötlands musikdagar, och för den delen även Sommarnattskonserterna på Nationalmuseum i Stockholm, som han också är konstnärlig ledare för, bidragit till steget att söka dirigentutbildningen säger Staffan är ”solklart!”.

– Jag kände för 10 år sedan att jag ville föra mitt musikerskap vidare. Ledarskapet har sökt upp mig mer och mer.

Det tog ytterligare några år innan det blev av men nu står han på andra sidan partituret. Fyra års heltidsstudier (lite snabb där, det vanliga är fem år) vid sidan av arbetet med Hovkapellet går mot sin final.

Utbildningen omfattar bra mycket mer än att lära sig slå med en liten pinne. Pianospel, harmonilära, gehörsträning, kördirigering är viktiga inslag. Dirigentstudenterna möter orkestrar landet runt under utbildningen, den träningen ger viktiga kontakter för framtiden.

– När jag studerade klarinett på Musikhögskolan kunde jag stänga in mig och öva, öva i timmar. Men hur tränar en dirigent? Man måste ha en orkester.

Norrköpings symfoniorkester samarbetar med de svenska musikhögskolorna på flera sätt. Staffan Mårtensson är årets enda färdiga dirigent vid Kungliga musikhögskolan och gör sin masterexamen med SON. I veckan har flera av de yngre studiekamraterna följt med till Norrköping för att genomföra masterclasses med sin huvudlärare professor B Tommy Andersson. (Och veckan därpå möter orkestern kompositionsklasser.)

 

Staffan Mårtensson repeterar med SON
En sista stund i skuggan. Professor B Tommy Andersson är huvudlärare för dirigentutbildningen på Kungliga musikhögskolan.

 

– Det är roligt att möta Norrköpings symfoniorkester, säger Staffan Mårtensson som senast mötte orkestern som solist när han uruppförde i svenske tonsättaren Albert Schnelzers klarinettkonsert But your Angel’s on holiday i höstas.

– Det är en härlig orkester, disciplinerad och med skickliga solister bland instrumentalisterna. Och De Geerhallen är en underbar sal att arbeta i.

– På den nivån som SON är, så vad vill de ha av en dirigent, frågar han sig och svarar: De vill ha energin, engagemanget och själen i musiken. Det västerländska musikarvet ska hållas levande.

Hur ser han då på dirigentrollen?

– Jag vill skapa en spännande treenighet mellan publiken, artisterna och tonsättaren, säger han och räknar in såväl orkestern som sig själv som dirigent bland artisterna.

Staffan Mårtensson talar om att bygga förtroende hos musikerna, något som tar tid att bygga men som kan raseras i stunden.

– Det är omedelbar kommunikation, ett momentant ledarskap, ett ledarskap i stunden.

En dirigent använder sin kropp för att förmedla det som ska bli musik. Ur noterna, partiturets helhet, föds dirigentens tolkning. Orden finns förstås under repetitionerna men det mesta förs fram med kroppens hjälp, ögon, händer och rörelsernas intensitet och volym

– Kroppen vet inte hur man ljuger, kroppen är sann. Under utbildningen har jag lärt mig att finkalibrera rörelserna.

 

Staffan Mårtensson repeterar med SON
”Ledarskapet har sökt upp mig mer och mer.”

 

Östergötlands musikdagar, liksom Sommarnattsmusiken i Stockholm har en dirigent att räkna med. Och redan har Staffan Mårtensson märkt intresset från exempelvis Frankrike – ”jag har mina krokar ute” – för att engagera honom som solist och dirigent på samma gång, både praktiskt och inte helt ovanligt numera.

Än så länge tänker han att det är för tidigt att specialisera sig musikaliskt.

– Jag är nyfiken på allt, fast jag tror inte att jag blir anlitad för barockmusik, säger han och hänvisar till klarinetten är ett lite för ungt instrument.

– Det finns otroligt mycket klassisk romantisk musik, från 1800-talet och framåt, antyder han vägen framåt.

Att samarbeta med sångare. Lägg därtill några droppar jazz…

– Det är härligt att göra musik ihop. Det är en underbar känsla.

Nästa förmiddag samlas Symfoniorkestern för dagens repetition. Staffan Mårtensson läser i partituret en sista gång medan professor B Tommy Andersson säger något. Sedan tar Staffan över.

Brahms goes Haydn. Det verkar bli en fin konsert. Fri entré, glöm inte det!

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

19 maj 2016 kl 19
Masterexamen i dirigering

Dirigent: Staffan Mårtensson

PROGRAM
Brahms Variationer över Chorale St. Antoni
Bartók Konsert för orkester

LÄNKAR
Staffan Mårtensson hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook examenskonsert
Elin gav Musikdagarna en strålande start recension Kultursidan.nu 9/8 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.