• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Söderköping smakar på medeltiden

Vildsvin
Vildsvinsservice. Även om vi vet att kosthållet till stor del bestod av rotsaker och fisk under medeltiden så kunde det vankas ett och annat svin. De här galtarna står dock för servetterna.

 

Svartbränd eldshow À la Tonks

 

Gästabudet är Söderköpings stora fest. Årets upplägg har möblerat om med Hagatorget som korsningen där alla möts. Knallarna trängs i Kyrkparken och i Brunnsparken slår medeltidsfolket läger.

Överallt hörs medeltidens ljud. Hästhovar mot gatsten. Och så musiken med flöjter, fiddlor, trummor och säckpipor. Medeltiden svänger.

 

Söderköpings Gästabud
Efter striden. Riddare och rövare rider hem efter tornerspelet.

 

Medeltid och nutid blandas. Några kör förbi på segway med små hästhuvuden och inspelat gnägg. Barnen springer fritt och plaskar i Hagatorgets stora fontän, behövligt under årets varmaste helg. Att flytta matbodarna till Hagatorget är ett lyckokast, översikt över utbudet och utan trängsel.

Jag närmar mig årets nyhet, en italiensk ost som hänger i snöre över elden, droppar smältost på bröd som äts till soppa. Vildsvin, raggmunk och kaffe hör till alternativen, för även om kaffe inte fanns i medeltidens Sverige så hör det till livets nödtorft nu. Samma med skördeståndets potatis. Jomenvisst fanns både kaffe och potatis då, fast i andra delar av världen.

 

Söderköpings Gästabud
Eldshow med trubadur. À la Tonks dramatiserar visor från livets svartbrända sida.

 

I Brunnsparken svingar Tonks sina eldklot. Johanna Bloms och Johan Agneviks eldshow liknar inte någon annan jag sett. Johan Agnevik sjunger visor som Hon kommer från främmande vidder och Mördar-Anders och hon använder elden för att dramatisera innehållet, släcker bränder hellre än gör dem storslagna.

– Jag försöker att utveckla elden till att berätta något i stället för att bara vara en fabulous show, säger Johanna Blom, som gick ut Marieborgs folkhögskolas pedagogutbildning i våras.

Eld som stryker mot naken hud, som sväljer och som blåses i stora flammor. Det är sensuellt, sexuellt.

– Ja, det är det. Vilket gör att det är svårt att vara kvinna i den här branschen, påpekar Johanna Blom som då tagit vägen genom dramatiken. Även om hon använder elden till att gestalta sex, våld och död till Kungens man. Lite mer svartbränt än ”fabolous”.

Det är trångt i Kyrkparken runt S:t Laurentii kyrka. Här samsas alla hantverksknallar. Knivämnen, smycken, kläder och möbler i medeltidsstuk. Riddartillbehör och flor för fina damer. Allt verkar finnas utom en riddarborg. Några provar solfjädrar. Varma mössor av ylle och skinn går kanske inte lika bra den här dagen.

Jag skyndar förbi, över ån. I Drothems kyrka är det svalt. Men musiken kommer från en annan medeltidsvärld. Från Spanien.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

SÖDERKÖPING

25 – 27 augusti 2016
Nomemus

Nordisk festival för medeltida musik

SÖDERKÖPING

26 – 28 augusti 2016
Söderköpings Gästabud

Tornerspel, medeltidsmarknad, gycklare, eldshow, musikfestival, föreläsningar m.m.

LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook program
NoMeMus hemsida Facebook
Gästabudet satsar på två musikfestivaler reportage Kultursidan.nu 23/8 2016

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Söderköping smakar på medeltiden

  1. Pingback: Al Andaluz – musik från andras medeltid – KULTURSIDAN.nu