• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ljungberg och Almlöf på Konstforum

Pontus Ljungberg
Kontrast och kombination. Pontus Ljungberg ställer ut på Konstforum tillsammans med Karin Almlöf.

 

Par i konst – förlag – museum

 

Överraskad av gamla bekanta. Karin Almlöfs målningar från sjön Strien har visats i Norrköping tidigare men tål att ses på nytt. Pontus Ljungberg, fastnade en gång för vinstockar. De slingrade sig in i hans måleri under lång tid framöver.

Jag såg utställningen medan hängning fortfarande pågick, vilket gav ateljékänsla. Utställningen öppnade under Kulturnatten, nu visas den på Konstforum veckan ut. Galleriets rum har paret delat mellan sig.

 

Karin Almlöf
Vinterkänsla vid Striern är det ofta i Karin Almlöfs målningar.

 

Karin Almlöf

 

Lite överraskad blir jag – flera av Karin Almlöfs målningar har jag sett tidigare. De vintriga och grådisiga målningarna från sjön Striern visades på Galleri Sander på NP33 för några år sedan. Men här är förstås nya, som en fin liten vit i några få bredstrukna nyanser, lik ett isberg i dis.

Karin Almlöf ägnar annars mesta tiden åt att skapa konstböcker på förlaget som bär hennes namn. En viktig gärning för att hindra konstnärskap från att sjunka ner i tidens damm, den konstnärliga släkt- och bekantskapskretsen är stor liksom förtroendet.

Inte mycket större än en damm – 1,12 kvadratkilometer – är den lilla fågelsjön Striern, i närheten av Rimforsa. Med återhållsam palett gestaltar hon färgspel i gryningsljus och natt, i vinter och höst. Ibland får färgen rinna, regnar det? Sommaren är långt borta. Av fåglar syns inte ett spår.

Men väldig syns sjön ändå vara, en bergskontur lik en fjällkedja tecknas om och om igen över målningarna, ibland under varandra. Hon har tidigare talat om en EKG-linje, kanske det är sjöns hjärtslag.

 

Pontus Ljungberg
Kanske sitter fågeln på en utväxt vinstock. Pontus Ljungberg påpekar att grenverket hämtats från vinstocken.

 

Pontus Ljungberg

 

– Jag har inte målat på 15 år, förklarar Pontus Ljungberg frankt. En sanning med modifikation visar det sig, han är en anlitad porträttmålare. Även Pontus Ljungberg har ett arv att förvalta, han driver det vackra Ljungbergmuseet i Ljungby (är även dess arkitekt) och visar mig bilder från utställningar. Aspekter på Sven Ljungbergs och Ann Margret Dahlqvist-Ljungbergs konstnärskap kan dyka upp men utställarna är många, samarbete finns med Danmark. Museet är Kronobergs läns museum för bildkonst.

Vinstockarnas urteckning finns med på utställningen, daterad 1991. Knotiga sticker de upp, svart mot vitt. Besökaren ser temat prövas om och om igen, torra och ändå levande. Gulröda mot svart, mörka mot ljus och kontrasterande mot skarp arkitektur (han är ju arkitekt), eller mot en mänskligt skapad påle vid det eviga havet.

Mot detta ställs ett borstigt måleri. Ett upprört hav med en organisk björkliknande (spökar vinstocken?) fyrkant – dessutom genombruten av den röda horisontlinjen. En hynda i månljus. En kvinna i månljus. Ett skeppsbrott.

Vinstocken smyger sig in, ett element mot andra motiv. Där sitter en svart fågel med röd utspänd kräva om det inte är mot en röd sol, på ett grenverk. Men aldrig ett blad.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

KARIN ALMLÖF – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

PONTUS LJUNGBERG – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KONSTFORUM Norrköping

24 september – 9 oktober 2016
Karin Almlöf
Måleri
Pontus Ljungberg
Måleri, teckning

LÄNKAR
Karin Almlöf hemsida förlag
Pontus Ljungberg lexikonett amanda Ljungbergmuseet
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang
En blå timme på jorden på NP33 reportage Kultursidan.nu 10/9 2012

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.