• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Gyllene festkonsert med klingande SON (recension)


Solister. Adam Frandsen, tenor, och Christina Nilsson, sopran, bidrog till festen. Christina Nilsson visade att hon både är en operadramatisk sopran och älsklig operettsångerska.

 

Christian Kluxen höll ångan uppe

 

NORRKÖPING Gyllene upptakt. Norrköpings symfoniorkesters Trettondagsaftonskonsert i De Geer har spottat upp sig ordentligt.

2016 års Stenhammarpristagare Christina Nilsson bidrog säkerligen till att fylla De Geerhallen upp till takbjälkarna. Rentav så att tävlingens primus motor Sonja Stenhammar flugit till sitt svenska sommarhem från Geneve mitt i vintern och lyssnade på  konserten tillsammans med juryordföranden Claes Sköld.

 

Svenska Salongsorkestern
Mingelmusik. Svenska salongsorkestern, med medlemmar hämtade ur SON, underhöll med lättsam musik från 1900-talet före konserten.

 

Trettondagsaftonen i De Geer har spottat upp sig ordentligt. Ett stort fall framåt från förra året var verkligen “Gyllene upptakt” för SON, även om inte all dryck var så gyllene – åtminstone inte den som var gratis. För ett ganska saftigt inträde kanske man kan förvänta sig bättre förplägnad även om SON bjöd på fin underhållning.

Där slutar dock det mesta av kritiken. Orkestern var konstant utmärkt och stråkarnas höga toner var i toppklass, liksom brasset och slagverket. Det var en lyckad mix av lättare orkestermusik, opera (första akten) och operetter (efter paus). Solisterna Christina Nilsson, 2016 års Stenhammarpristagare, och Adam Frandsen är på toppnivå bland dagens unga artister.

Manricos aria ur Trubaduren med de berömda höga c:na får man sällan höra komplett utanför operahusen och “svartsjukeduetten” ur På Sicilien är svårt underskattad.

De unga tu var kanske ännu bättre i operetterna. Och “Heia, heia in den Bergen”, dryckesvisan ur Czárdásfurstinnan, var och är en bättre schlager än det mesta idag och sjöngs alldeles utmärkt av Christina Nilsson.

 

Dubbla harpor
Dubbelharpa. Symfoniorkesterns Delphine Constantin Reznik fick förstärkning i Strauss Svit ur Rosenkavaljeren.

 

Orkestern blev ännu mer inspirerad under kvällens gång. Dirigenten Christian Kluxen höll roliga tal mellan styckena som höll ångan uppe (och mimade som vore han Chaplin i en romantisk stumfilm).

Kanske fungerar den långa sviten ur Rosenkavaljeren av Richard (inte Johann d y) Strauss bättre i andra sammanhang. Richard var givetvis en större kompositör än den mer kände Johann (med wienervalserna) men var inte alltid så inspirerad. Annars var valet av repertoar utsökt.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

5 januari 2017
Gyllene upptakt

Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Christian Kluxen
Solister: Christina Nilsson sopran,
Adam Frandsen tenor

PROGRAM
Nielsen Maskarade, uvertyr
Verdi Di quella pira ur Trubaduren
Catalani Ebben? Ne andrò lontana ur La Wally
Bizet Farandole ur L’arlessiene-svit nr 2
Gounod Fausts cavatina Salut, demeure chaste et pure
Mascagni Intermezzo ur Cavalleria Rusticana (På Sicilien)
No, no, Turrìddo rimani ur Cavalleria Rusticana
Richard Strauss Svit ur Rosenkavaljeren
Johann Strauss Läderlappen, uvertyr
Franz Lehár Dein ist mein ganzes Herz ur Leendets Land
Lumbye Konsertpolka för två violiner
Emmerich Kalmán Heia, Heia in den Bergen, dryckesvisa ur Czardásfurstinnan
Julius Fučík Florentinermarsch
Lehár Sind Sie von Sinnen, Herr Baron ur Greven av Luxemburg
Lumbye Champagnegalopp

LÄNKAR
Christina Nilsson info
Adam Frandsen info
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Christina Nilsson till Gyllene upptakt KortNytt Kultursidan.nu 3/1 2017

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Gyllene festkonsert med klingande SON (recension)

  1. Pingback: Christina Nilsson i direktsänd Aida – KULTURSIDAN.nu