• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Christina Nilsson i direktsänd Aida


Förenade för evigt. Får de inte varandra i livet så blir dödens rum deras kärleks lyckas hem. Christina Nilsson är Aida och Ivan Defabiani hennes älskade Radamès i Kungliga Operans uppsättning av Verdis verk.

 

Arior med beröm godkänt

 

RECENSION/ NORRKÖPING Aida från Kungliga Operan. Stenhammarvinnaren Christina Nilsson sjöng titelrollen i lördagens direktsändning till landets biografer. Lite segstartad men sedan får hon med beröm godkänt.

Länge var Aida världens mest framförda opera i konkurrens med Carmen. Även om den nu blivit frånsprungen av La Traviata är det ett av Verdis mest helgjutna verk (även om vi är några som föredrar den mer spretiga Don Carlos).

Kärlek, svartsjuka och lojalitet in i döden mot en fond av krig. Aida har förstås, som många av Verdis historiska operor en anspelning på den samtida politiken i Italien. Verdi placerade operan i faraonernas Egypten där tjänarinna Aida kommer från fiendelandet Etiopien.

 

Aida
Svartsjuka. Faraos dotter Amneris är förälskad i samma man som Aida. I rollerna Katarina Dalayman och Christina Nilsson.

 

Kungliga Operan levererar en gedigen Aida, placerad i modernare tid. Kärleksparet är ungt och naivt. Ivan Defabiani som sjunger Radamès (på ett sätt operans huvudperson) har en italienskklingande röst med fina delar men också med det lite ihåliga ”klirriga” ljudet ibland.

Det tog dock trekvart innan Aida, unga Christina Nilsson – Stenhammartävlingens vinnare 2016 – ens behagade vakna med ett par kraftiga höjdtoner i ”svartsjukeduetten” med Faraos dotter Amneris (en utmärkt Katarina Dalayman).

Ändå var Aida/Radmès ett bra kärlekspar och Nilsson/Defabiani klarade sina arior med beröm godkänt.

 

Aida
Allians. Kungliga Operans uppsättning förflyttar verket till modern tid. Även nu förekommer stränga lojalitetskrav med ”rätt” sida.

 

Som helhet var det här, trots skönhetsfläckar, ändå en bra Aida med fint flyt i regin och snygga scenerier och körinsatser. Det såg dock ibland tafatt ut i vissa scener, även om de tekniskt skickliga Johan Edholm och Katarina Dalayman kom med goda veteraninsatser.

Dirigenten Pier Giorgio Morandi höll dock ihop allt förtjänstfullt och för flera var nog det här en utmärkt introduktion till operakonsten.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Aida

LILLA TEATERN, MATTEUSGÅRDEN Norrköping

17 mars 2018
Aida
Opera
Musik: Guiseppe Verdi
Libretto: Antonio Ghislanzoni
Dramaturgi: Katarina Aronsson
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
Regi: Michael Cavanagh
Scenografi & kostym: Magdalena Åberg
Livesänd från Kungliga Operan via Folkets hus och parker

MEDVERKANDE
Aida – Christina Nilsson
Radamès – Ivan Defabiani
Amneris – Katarina Dalayman
Amonasro – Johan Edholm
Ramfis – Alessio Cacciamani
Farao – Lennart Forsén
samt
Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

 

OPERA PÅ BIO

Vinter-vår 2018
Cnema, Lilla teatern, Folkets Bio i Gusum

27 januari
Tosca – Metropolitan Opera

3 februari
Askungen – Kungliga operan

10 februari
Kärleksdrycken – Metropolitan Opera

24 februari
La Bohème – Metropolitan Opera

10 mars
Semiramis – Metropolitan Opera

17 mars
Aida – Kungliga operan

31 mars
Così fan tutte – Metropolitan Opera

14 april
Luisa Miller – Metropolitan Opera

28 april
Askungen – Metropolitan Opera

LÄNKAR
Giuseppi Verdi Wikipedia
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook
Kungliga Operan hemsida Aida
Lilla Teatern hemsida
Gyllene festkonsert med klingande SON recension Kultursidan.nu 8/1 2017
”La” Nilsson vann Stenhammartävlingen recension Kultursidan.nu 16/6 2016

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.