• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Samtidigt i Romeo, Julia och Rosaline (recension)

”Vad hade du på dig?” När all forskning visar att våldtäkter inte påverkas av offrets kläder och handlingar ställs fortarande frågan i rättssalarna.

 

Patriarkatet gör alla till förlorare

 

RECENSION/NORRKÖPING Kvartersteatern levererar igen! Romeo, Julia och Rosaline är en vasskantad, sårig CLASH mellan de främlingar som kallas tonårsbarn, föräldrar, och vänner. Fragmentariskt, som fallande löv skildrar hösten, skapas bilden av könskultur och samhällets svek.

Det är här och nu: det är Bråvallafestival, dataspel och fest i Ektorp. Det är samtidigt ett parallellt universum, ett Norrköping där patriarkatet styr; Prins Escalus är alfahannen, gift med en vacker kvinna, som samtidigt är åklagare och makthavare; Fru Capulet manipulerar för att få dottern tryggt i äktenskapets hamn.

 

Romeo, Julia och Rosaline
Party. Bråk blossar upp mellan Benvolio och greve Paris.

 

Regissören och manusförfattaren (åtminstone delar av det) Anna-Maria Rylander skarvar ihop grunddragen från Shakespeares kärlekstragedi Romeo och Julia och trycker dem brutalt ovanpå på vår egen tid. Romeo, hans vänner Mercutio och Benvolio, våldgästar en fest där han möter Julia, hennes mamma och amma (här förvandlat till moster) och hennes friare greve Paris. Och några behövliga biroller.

Rosaline då, Romeos förra, kalla, flamma som enbart nämns och aldrig syns? Här kliver hon fram ur Shakespeares skugga, en vanlig tjej som jublar på Bråvallafestivalen den 30 juni 2016. Det är hon som våldtas i publikhavet medan Zara Larsson sjunger ”Ain’t My Fault”.

Selma Edholm gestaltar den unga flickan som omges av ensamhet och ifrågasättande. ”Vad var klockan?” ”Vad hade du på dig?” Hon visar med all icke önskvärd tydlighet att det är skillnad på att ha rätt och att rättvisa.

 

Fru Capulet, Julia och moster Emma
Äktenskapet som affärsmässigt förhållande.

 

Fru Capulet, den vuxenroll som lånar mest från Shakespeares blankvers i Hagbergs översättning, har redan funnit den rätte. Greve Paris är av god familj och förmögen, en svärmorsdröm för en kvinna som har ”ett barn av vacker ålder”.

– Kan du älska denne man?, frågar hon och sticker fram mobilen.

Julia kastar ett ointresserat öga på bilden.
– Tycker han om Håkan?.

Greve Paris trycker Julia hårt intill sig i plågsam pardans. Hon flyr.

”Hvi är du Romeo?” säger Julia i Shakespeares berömda balkongscen. Ja, vem är Romeo? Zorba Asplunds Romeo är en undflyende gestalt vars ansikte vi aldrig ser. En rygg, en hoodie, ett par smala ben. Romeo blir på så sätt någon som alla kan fantisera kring, publiken får gärna undra om det var han som…

Men särskilt Alice Ingås Julia som bygger passion och livsdrömmar kring någon som knappt säger ett enda ord.

 

Julia
Bak balkongens galler. Julia drömmer om romantisk kärlek.

 

Dramaturgin låter scenerna virvla mot varandra, lätt, lätt i det tomma svarta rummet där dunkelljuset är precist. Replikskiften, dansscener, tyst gestaltning. Inflikade filmer mot fonden, korta snuttar från Bråvallafestivalen och selfieliknande rapporter i reality-TV:s följd, för handlingen framåt eller blir perfekta bakgrunder.

Fragmentariskt, som fallande löv skildrar hela hösten, skapas en bild av sjukt separerade könskulturer och samhällets svek.

Patriarkatets normer gör alla till förlorare, det är vad Shakespeares pjäs visade och det är vad ensemblen upptäckt. Inte bara Rosaline med skammen. Inte bara ogifta moster Emma. Inte bara vilsna unga män. Till och med Prins Escalus. Troligen även Romeo och Julia, det var ju en tragedi.

Och någonstans undrar jag om det är så främmande i dag. Spåren från patriarkatet sitter djupare än vi tror, inte minst hos unga på mellanstadiet som är dess krampaktiga försvarare i statusspel.

Skicka hit varenda tonåring i Norrköping. Se den själv!

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

28 april – 7 maj 2017 kl 19
Romeo, Julia och Rosaline
Manus & Regi: Anna-Maria Rylander
Regiassistent: Daniel Blomberg
Teknik: John Johansson
Prod: Kvartersteatern

SKÅDESPELARE
Selma Edholm – Rosaline
Zorba Asplund – Romeo
Robert Bergström – Prins Escalus (Romeos pappa)
Isak Lindberg – Mercutio

Ivar Mårdh – Benvolio
Alice Ingå – Julia
Marie Åfors – fru Capulet (Julias mamma)
Annelie Egelin Tärning – Moster Emma
Judith Askling – Greve Paris
Evelina Karlsson – Vakt/Sekreterare

LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Romeo, Julia och Rosaline i vår egen tid reportage Kultursidan.nu 26/4 2017

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.