• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Pilgrimssånger med säckpipa i Drothem (recension)


Pilgrimsmusik. Det medeltida instrumentet portativ trakteras av Erik Ask-Upmark. Anna Rynefors spelar fiddla, en föregångare till violinen. Fler instrument kommer fram under konserten.

 

Festival i pilgrimsmusslans tecken

 

RECENSION/SÖDERKÖPING Säckpipan, detta liderliga instrument, är bra till mycket. Som huvudkudde att sova på. Konserten Falsobordone gav en inblick i pilgrimernas liv, musik och vägar när musikfestivalen NoMeMus invigdes i Drothems kyrka.

– Dessa förfärliga pilgrimer som drar genom landet och sjunger sina liderliga sånger. Till och med säckpipor spelar de på. Det låter värre än när kungens män kommer ridande och blåser i sina trumpeter.

Ungefär så var ordalydelsen i ett brev som ärkebiskopen av Canterbury fick sig tillsänt av en präst år 1407. Biskopen fann sig. Han påpekade att pilgrimer som bekant går barfota. Om nu någon av dem gjorde sig illa i en fot så var det väl bra om det fanns folk i sällskapet som kunde sjunga och spela till tröst.

 

Falsobordone
Falsobordone, Anna Rynefors och Erik Ask-Upmark, med sina säckpipor. De öppnade festivalen för medeltida musik som hålls i Söderköping för tionde året i rad.

 

Denna inblick i pilgrimernas sång- och musikkultur gav Erik Ask-Upmark i Drothems kyrka på torsdagskvällen. Tillsammans med Anna Rynefors utgör han duon Falsobordone som har inriktat sig på sånger och musik från pilgrimernas gyllene århundraden.

De två gav på torsdagskvällen en öppningskonsert för NoMeMus, Nordisk medeltida musikfestival, och för Söderköpings Gästabud som på allvar drog igång på fredagen.

Erik Ask-Upmark och Anna Rynefors trakterar en rad medeltida instrument som säckpipa, harpa, portativ, psalterium, fiddla, rebec och, det kanske mest överraskande, musselskal.

NoMeMus går i år i pilgrimsmusslans tecken. Musslan som har blivit en symbol för pilgrimerna. Musslan fanns i överflöd i vattnet utanför kusten till Santiago de Compostela i norra Spanien, det mest berömda pilgrimsmålet i Europa, där aposteln Jakob ligger begravd enligt traditionen.

– Pilgrimsmusslan är en symbol på flera sätt, menar Erik Ask-Upmark. – Se bara på hur dess räfflor strålar samman till en och samma punkt, likt pilgrimsvägar. Den kan dessutom användas till mycket, som ett redskap att äta med, eller en skål att äta ur. Och även som instrument.

Båda medlemmarna i Falsobordone är mästare på säckpipa, ett av de vanligaste instrumenten under medeltiden.

– Ett  användbart instrument, som duger till mer än att spela på, säger Erik Ask-Upmark. – Om man blåser upp säcken kan den tjäna som en utmärkt huvudkudde. Det gjorde den säkerligen för många av de kringvandrande pilgrimerna.

 

Falsobordone
Omväxling. Erik Ask-Uppmark på säckpipa och Anna Rynefors på tamburin. Bara några av de många instrument som duon trakterar.

 

Under den timslånga konserten fick vi många smakprov på sånger och musik från tiden mellan 1100- och 1400-talet. På texthäften kunde vi följa med i den till svenska översatta texten. Ett extra plus för det.

Duon framförde bland annat en sång av Richard Lejonhjärta där han beklagar sig över att behöva sitta fängslad sedan han förlorat sin kungakrona. ”Ingen som sitter i fängelse kan berätta en historia på ett korrekt och smärtfritt sätt, men för att trösta sig själv kan han skriva en sång.”

Sången skrev Richard I förstås på franska. Han lärde sig aldrig att tala engelska trots att han var kung av England under många år.

I Mellaneuropa var Walther von der Vogelweide den mest kände kringresande trubaduren. Han deltog vad man vet aldrig i någon pilgrimsresa till Palestina. Men med diktarens frihet skrev han den sång som Falsobordone framförde.

”Först nu har mitt liv fått en mening, när mina syndiga ögon skådar detta heliga land samt marken som mottagit pris och ära.”

 

Falsobordone
Inramning. Drothems kyrka är något yngre än pilgrimenstidens musik från 1100-talet till tidigt 1400-tal. Men kanske att några av sångerna hördes på kyrkbacken, där de sjöngs av vanligt folk, inte inne i kyrkorna.

 

Den som sjunger en laudar vollio, en lovsång, ju fler gånger desto bättre, utlovas en förkortad tid i skärselden. Publiken antog erbjudandet och sjöng med i några lovsånger till den helige Franciskus och till jungfru Maria.

– Helt i sin ordning. Pilgrimssångerna var inte tänkta att framföras av proffs utan kunde sjungas av vem som helst, av amatörer helt enkelt, påpekade Erik Ask-Upmark.

En fin upptakt till årets festival för medeltida musik.

© Text: Bibi Friedrichsen

© Foto: Boy Svedberg

SÖDERKÖPING

24 – 27 augusti 2017
NoMeMus

Nordisk festival för medeltida musik

24/8  kl 19 i Drothems kyrka
Falsobordone – Pilgrimens väg
Anna Rynefors och Erik Ask-Upmark

25/8  kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Gregorianum – Kyrkosång från Polen

26/8  kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Ulv – Den bergtagna

26/8  kl 14.30 S:t Laurentii Församlingshem
De första trubadurerna
Föredrag

27/8 kl 11 i S:t Laurentii kyrka
Medeltidsinspirerad mässa
med deltagare från NoMeMus workshop för sångare

SÖDERKÖPING

25 – 27 augusti 2017
Söderköpings Gästabud
Tornerspel, medeltidsmarknad, gycklare, eldshow, musikfestival, föreläsningar m.m.

LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook program
NoMeMus hemsida Facebook
Gästabudet växer och NoMeMus fyller 10 reportage Kultursidan.nu 22/8 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.