• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

SON-stråkar spelade barock i Hedvig


Stor barockensemble. På barockens tid var orkesterledaren fortfarande musiker.

 

Masterclass ledde till konsert

 

RECENSION/ NORRKÖPING Apritretande taffelmusik och Don Quijotes halta springare. 18 musiker ur SON gav barockkonsert i Hedvigs kyrka i måndags. Inget av Bach men däremot av hans kollegor. Konserten avslutade helgens workshop med barockspecialisten Ann Wallström, lektor vid Kungliga Musikhögskolan.

Några av SON-musikerna är inbitna barockmusiker. För andra var barockspecialisten Ann Wallströms masterclass ett tillfälle att fördjupa sig i erans musik och teknik. Inför måndagens konsert föll valet på tre kompositörer ungefär samtida med Bach.

 

Barockgreppet kortar stråken
Barockgreppet kortar stråken. Några hade korta barockstråkar, andra spelade ändå. 

 

Violinvirtuosen Heinrich Ignaz Frans von Biber var en av de första tonsättarna som komponerade violinsonater. Han var anställd av ärkebiskopen av Salzburg och skrev konserter, kammarmusik och underhållningsmusik till biskopens middagar.

Den tillfälliga barockorkestern framförde ett stycke ur von Bibers Mensa Sonora, ungefär bordsmusik. Den framfördes med frisk klang och var nog aptitretande för de fina gästerna.

Franske tonsättaren Marc-Antoine Charpentier, verksam under senare delen av 1600-talet, var oerhört produktiv. Innan han mest ägnade sig åt kyrkomusik skrev han musik till Molierès dramer och även operor. Under perioden som kapellmästare vid Jesuitkollegiet i Paris skrev han ett Te Deum, vars inledning väl nästan alla känner igen – Eurovisionens signaturmelodi!

I Hedvigs kyrka framfördes tonsättarens Svit i a-moll med bland andra Ann Wallström och Fredrik Anderberg som förspelare.

Konsertens sista stycke var Don Quijote-sviten av flitige frilansande tonsättaren Georg Philippe Telemann. Sviten är hämtad ur operan som bygger på Cervantes pikareskroman. Den skrevs i åtta delar, där varje kapitel i boken illustreras på ett musikaliskt lättsamt och mycket roligt sätt. Publiken kunde höra hur Don Quijote red fram på sin halta Rosinante och hur han slogs mot väderkvarnarna. Men när den älskade Dulcinea beskrivs blev musiken mjukare och lugnare.

 

Nina Söderberg
Spelglädje. Nina Söderberg briljerade tillsammans med kursledaren Ann Wallström i konsertens överraskningsduett, musik av Johan Helmich Roman, kallad den svenska musikens fader.

 

Musikerna spelade som om de inte gjort annat än spelat barock. Det kändes hur glada och entusiastiska de var över att så intensivt få ägna ett par dagar åt barocken, som de ju annars inte spelar så ofta. Dagarna med masterclass och konsert stöttades av SON-vännerna.

Mellan Charpentier och Telemann bjöds vi på ett extranummer. Ann Wallström spelade en duett av Johan Helmich Roman tillsammans med violinisten Nina Söderberg, som vanligtvis är tuttispelare i orkestern. Här visade hon en osedvanlig entusiasm och ett sprudlande spel.

Nina Söderberg är dessutom den som mest arbetat mest för att få till stånd denna härliga och ovanliga konsert.

© Text: Anna-Lena Höglund
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Ann Wallström och Nina Söderberg

HEDVIGS KYRKA Norrköping

23 april 2018
Tre barocksviter
Tre kompositörer – Tre stilar
Konsert
Ensemble ut Norrköpings symfoniorkester
Ledd av Ann Wallström
Arr: SON-vännerna och S:t Olofs församling

PROGRAM
Heinrich Ignaz Frans von Biber Pars III ur Mensa Sonora
Marc-Antoine Charpentier Svit i a-moll
Johan Helmich Roman Duett för violin
Georg Philippe Telemann Don Quijote-sviten

LÄNKAR
S:t Olofs församling hemsida Facebook
SON-vännerna hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.