• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Epifónima lyfter kvinnligheten högt



Eirini Apostolatou
Högtflygande. Eirini Apostolatous specialitet är akrobatik och dans som hon kombinerar i Cirkus Cirkörs föreställning Epifónima.

 



Spännande, vacker, annorlunda

 

RECENSION/ NORRKÖPING Världspremiär med Cirkus Cirkörs kvinnliga förebilder. Förra fredagen tog regissören Tilde Björfors den talande cirkuskonsten vidare med Epifónima där sju kvinnliga cirkusartister visar stor styrka och poetisk eftertanke.

Häromveckan besökte jag Göteborg. Vilken föreställning affischerade Stora Teatern för om inte Epifónima? Premiären där är inte förrän den 19 oktober, men så har ju föreställningen också producerats i samarbete med Östgötateatern i Alby och Norrköping under augusti och september månad.

Föreställningsnamnet betyder ”utrop” på grekiska och Grekland är också ett av flera länder som cirkusartisterna har sitt ursprung från. Det mångkulturella märks av i sång på olika språk och jag tolkar att utropet handlar om en uppvärdering av kvinnliga värden.

 

Lucie Maisha N'Dubirahe, Lisa Angberg, Sarah Lett
Samarbete. Lucie Maisha N’Dubirahe, Lisa Angberg och Sarah Lett.

 

Om detta skriver även journalisten och författaren Gunilla Thorgren i programhäftet. Hon var en av medlemmarna i Grupp 8, har varit statssekreterare på Kulturdepartementet och redaktör för den socialpolitiska tidskriften Pockettidningen R. Thorgren skriver:

”I mitt arbete med boken Guds olydiga revben har jag funnit att kvinnorna redan under antiken – i kristendomens början – försökte formulera en religion med omsorgsrationaliteten som vägledare. En religion byggd utan hierarkier, där alla människors lika värde var vägledande och omsorgen om de minsta stod i centrum. Genom hela vår historia har kvinnor försökt formulera denna alternativa väg till ett bättre fungerande samhälle. Nog är det på tiden att vi lyssnar på dem.”

Thorgren menar att feministiska forskare på 1960- och 70-talen kom fram till att kvinnor använt en ”omsorgsrationalitet” som organisationsmodell för arbete i årtusenden, men att dennas principer betraktats som för kostsamma av politiker. I arbetslivet har kvinnorna därför tvingats anpassa sig till männens ”tekniskt begränsade rationalitet” med fasta hierarkier och ett vaktande öga uppifrån (förmodligen chefens).

Ju mer jag tänker på det, desto tydligare framstår det för mig att Epifónima velat gestalta ”omsorgsrationaliteten”. Där finns det vakande ögat i stället i mitten av en cirkel – och det både kommunicerar och tillfredsställer de kringliggande behoven så fort som de uppstår.

 

Ashtar Muallem och Karolina Wojtowicz
Förtroende. Ashtar Muallem fäster Karolina Wojtowicz’ hårring som hon ska hänga i.

 



I cirkusen ser vi det genom kvinnornas stöttning av varandra. De lyfter och tar stöd av varandra, samtidigt som de ibland gör enastående soloprestationer. Kroppens blotta styrka visas genom balanserande på händer och tricks i stora ringar. Koncentrationen i rummet går nästan att ta på.

Nils Poletti, nye teaterchefen, har dock sagt att han avskyr teater som får en att känna sig dum. Och jag känner mig lite dum när jag inte riktigt förstår poängerna i monologerna eller de skämtsamma konflikterna. Men det är aldrig ointressant (om än möjligtvis lite utdraget när kvinnorna ”förstör” för varandra – inte min humor). Måste man förstå allt?



Kajsa Bohlin blir för mig någon slags huvudkaraktär, eftersom hon talar mest med ord. Utöver akrobat är hon även poet – och har en fantastisk sångröst. Musiken som är specialskriven av Rebekka Karijord är en anledning i sig att gå på föreställningen. Den är spännande, vacker och olik all annan cirkus jag sett tidigare.

© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Maryam Barari/Cirkus Cirkör och Tanja Volkova

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Teaterchefen Nils Poletti hälsade välkommen

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2018–2019

STORA TEATERN – STORA SCENEN

Norrköping 7–16 september 2018
Linköping 24 maj–2 juni 2019
Epifónima
Regi: Tilde Björfors
Kompositör/sångtexter: Rebekka Karijord
Scenrum: Fanny Senocq
Koreografi: Methinee Wongtrakoon
Ljusdesign: Susanna Hedin, Lumination of Sweden
Ljuddesign: Marta Forsberg
Kostymdesign: Jonna Bergelin
Röstcoach: Nandi Vileika
Påle- och Clowncoaching: Anna Lagerkvist
Prod: Cirkus Cirkör och Östgötateatern

ENSEMBLE
Lisa Angberg – handstående, vighet
Eirini Apostolatou – akrobatik, dans
Kajsa Bohlin – akrobatik, roue cyr
Sarah Lett – roue cyr, tyg
Lucie Maisha N’Duhirahe – luftakrobatik
Ashtar Muallem – tyg, akrobatik, dans
Karolina Wojtowicz – påle, hårhängning

Med Kvinnornas festival 27 augusti–16 september

I väntan på Godot
av Samuel Becket

Linköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 december

Lupinerna
av Monica Wilderoth

Norrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 december

Galleri 6
av Paula McManus

Linköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019

Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikal

Norrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019

ÖVRIGT

Cirkusslottet

Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti

Inget kalas utan knas

Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september

Kulturnatten

Norrköping 29 september

Det blå pianot – Romaniches café

Norrköping 28 september–7 oktober
Linköping 7–14 november

De gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från Östgötateatern

Norrköping, De Geerhallen, 27 okt

Joni
Om Joni Mitchell med Karin Oscarsson

Norrköping 8 november
Linköping 9 november

En baron III
Om Povel Ramel med Sven Angeflod

Norrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december

LÄNKAR
”Vi har saker vi behöver prata om” reportage NT 8/8 2018
Cirkus Cirkör hemsida Facebook
Östgötateatern hemsida Facebook
Cirkörs Epifónima nära urpremiär reportage Kultursidan.nu 6/9 2018
Kvinnornas festival med kändisparad reportage Kultursidan.nu 3/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018
Verkliga och overkliga gränser med Cirkör recension Kultursidan.nu 10/5 2017
Vitt fantasteri med Cirkus Cirkör recension Kultursidan.nu 6/3 2014

Tagged , . Bookmark the permalink.