• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ermias Ekube möter Mattias Åkeson

Ermias Ekube – Utan titel
Vit kub. Perspektiv möts i Ermias Ekubes kol-akvarell Utan titel. Ett ägg balanserar farligt nära kanten.

 

Andnöd uppstår – Kommunikation

 

NORRKÖPING De har en vit kub gemensamt. Men det är bara på ytan. Sahar Burhan kopplade ihop konstnärerna Ermias Ekube och Mattias Åkeson. Det ledde till djuplodande utställningen ”Inhale Exhale Push Pull” på Galleri Kameleont.

 

Sahar Burhan och Mattias Åkeson
Galleristen Sahar Burhan har bjudit in konstnärerna Mattias Åkeson (bilden) och Ermias Ekube.

 

Enkelt förklarat: Sahar Burhan är konstnären som driver föreningen V.O.D.K.A.N.s galleri Kameleont i Norrköping. Hon är även engagerad i Konstnärernas Riksorganisations projekt ”Konsten att delta” och i systerprojektet ”Konsten att mötas” som drivs av Sveriges konstföreningar.

Målet för alla dessa organisationer och projekt är att få till stånd möten – mellan konstnärer sinsemellan och/eller mellan konstnärer och publik.

Ermias Ekube var nyligen aktuell i utställningen ”En gränslös blick” på Norrköpings Konstmuseum där han arbetade med porträtt som tema. Han bor i Västervik.

Mattias Åkeson kunde ungefär samtidigt ses i utställningen ”Klicker Dolittle” på konsthallen Passagen i Linköping, där han fångade hunddressyrens klickrespons som även spridits till en del skolor. Han bor i Söderköping.

Där Mattias Åkeson ställer skarpt kritiska frågor i de ämnen han tar upp i sin konstnärliga gärning är Ermias Ekubes frågeställningar av ett mjukare, mer öppet slag – ”är det möjligt”.

 

Inhale Exhale Push Pull Ermias Ekube & Mattias Åkeson på Galleri Kameleont
Inhale Exhale Push Pull med Ermias Ekube & Mattias Åkeson på Galleri Kameleont.

 

– Jag hittade inget i era konstnärskap eller sätt att arbeta som stämde överens men tänkte att ni skulle passa ihop ändå, berättar Sahar Burhan om sitt uppdrag i rollen som projektledare inom ”Konsten att delta” där utlandsfödda och inhemska konstnärer träffas.

– Vi är mentorer för varandra. Vi har fått tid att träffas och utbyta idéer, säger Mattias Åkeson.

Vid första mötet fann Mattias Åkeson och Ermias Ekube att de faktiskt hade mycket gemensamt. De är födda samma år, har lika många barn och – inte minst – hade likadana skor. Kunde de finna andra likheter?

– Vi började träffas i våras. Sedan frågade Sahar om vi ville göra något ihop. För mig och Ermias blev det en rivstart.

I sina samtal hade de funnit en gemensam tematik som handlar om system – ”vad är det för system man möter när man kommer till Sverige”. De ansökte om att göra en utställning genom projektet ”Konsten att delta” hos Sveriges Konstföreningar. De fick ett positivt besked och resultatet visas i Galleri Kameleont under november.

 

Mattias Åkeson – Push Pull uppl. 3
Svart på vitt. Mattias Åkesons verk Push Pull uppl. 3

 

De har alltså en vit kub gemensamt. Men det är bara på ytan. Ermias Ekubes kub hittas i en stor kolteckning, där perspektivlinjer från höger och vänster möts under två par ben. Vit färg markerar mötet, en möjlig gemenskap. Ett ägg balanserar farligt nära ena kanten.

– Ägg är en symbol för livet, påpekar Ermias Ekube.

Mattias Åkesons vita kub utgörs av en hög av tomma pappersark. Ovanpå dessa har han placerat ett svart basebollträ, det är smäckert men framför allt tungt – precist. Frasen ”överheten bär icke sitt svärd förgäves” kommer för mig när jag ser verket Push Pull. Som så ofta är Åkeson effektiv i sin gestaltning. Andnöd uppstår.

 

Ermias Ekube
Ermias Ekube ställer ut på Galleri Kameleont.

 

Inhale Exhale (Andas in Andas ut) är Ermias Ekubes huvudserie i utställningen. Bilder i olika tekniker (akvareller och grafik) visar den klassiska positionen i yogans och meditationens andning. Genom att fokusera på andningen och ett ord når utövaren ett inre lugn, kommunicerar med sig själv eller något högre. Också här är ägget med, i den uppåtvända handen.

Men bilderna är dubbla, gestalten hukar sig över sin mobil. Även här sker en form av kommunikation. Och  bakgrunden till alla bilder är fylld av datorernas ettor och nollor, jag associerar till filmen Matrix.

– Jag vill diskutera det här med min publik. Vad händer med oss i vår tid, det är en vanlig fråga som jag vill lyfta upp, säger Ermias Ekube som låter spåren av en vänsterfot gå fram och tillbaka högt uppe på väggen utan att komma någonstans.

 

Mattias Åkeson – Support och Ermias Ekube – Utan titel
Mattias Åkesons Support handlar enligt konstnären om stöd och tryck på samma gång. Ermias Ekubes målning Utan titel har en bitsk humor.

 

Den moderna tekniken ger möjligheter. Jag förstår att Ermias Ekube inte vill göra det så enkelt som att moralisera över det myckna mobilanvändandet. Den som såg hans uppdatering av Carl Larssons ikoniska Frukost i det gröna på Konstmuseet kunde läsa in individens makt över bilden av sig själv som subjekt i stället för objekt.

Men bitsk humor kan han inte låta bli att bjuda på. I det stora självporträttet Utan titel, uppbyggt av färgfläckar likt ett landskap, håller han ett hårt grepp om mobilen med tänderna.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

Mattias Åkeson – Whiteboard I
Mattias Åkeson – Whiteboard I.

 

GALLERI KAMELEONT Norrköping

3–30 november 2018
Inhale Exhale Push Pull
Ermias Ekube & Mattias Åkeson
Måleri och objekt

3 november
Vernissage
Samtal mellan Samineh Asri och konstnärerna

LÄNKAR
Ermias Ekube hemsida
Mattias Åkeson hemsida Klicker Dolittle
Galleri Kameleont hemsida Facebook
Gränslösa blickar uppdaterar konsten reportage Kultursidan.nu 17/9 2018
Mattias Åkeson på Skådebanan reportage Kultursidan.nu 4/4 2011

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.