• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Ingrid Schöön Holmberg på Kronan


Nära. Ingrid Schöön Holmbergs måleri lämnar öppningar för betraktaren att se in i.

 

”Man kan ta bort eller lägga till”

 

NORRKÖPING ”Vissa dagar är ljusare än andra”. Och vissa målningar är ljusare än andra. Konstnären Ingrid Schöön Holmbergs intensivt arbetade kompositioner öppnar för ljuset. Utställningen på Galleri Kronan inleder vinterns och vårens konstsäsong.

– Jag växte upp vid en sjö. Började där i simskolan och låg sedan i sjön hela somrarna.

Att det minnet är fyllt av glädje lyser genom Ingrid Schöön Holmbergs utställning på Galleri Kronan.Brndomens sjö kan anas i eller under det abstrakta måleriet.

Ingrid Schöön Holmberg bor på landet och har naturen inpå knuten. Med kamera och skissblock fångar hon former. Hon är även skulptör men här på Kronan ser vi endast hennes måleri.

Det handlar om intensivt arbetade kompositioner, där färgen täcker antydda motiv. Endast tittgluggar kan lämnas kvar. Eller former tillföras. Form är viktigt för henne.

 

Ingrid Schöön Holmberg – Vissa dagar är ljusare än andra
Vissa dagar är ljusare än andra. Måleri som process. Ett underliggande motiv har målats över, kanske mer än en gång. Sedan tillförs fält och former i kompositionen.

 

– Man kan ta bort eller lägga till för att det ska vara samma tyngd, säger Ingrid Schöön Holmberg när vi står framför målningen Vissa dagar är ljusare än andra som fått ge hela utställningen dess namn.

Några former, konturer eller fläckar ovanpå oregelbundna vita strykningar. Och så öppningar in till något tidigare, jag kan ana några linjer i en av öppningarna. Detta ”något tidigare” uppträder ofta, men också minnen, kanske fotografier som målats av.

– Dag Hammarskjöld skriver i sin bok Vägmärken om den mottagande skålen, som kan fyllas av ödmjukhet, kommenterar Ingrid Schöön Holmberg som tänker sig att hennes målade former och öppningar fylls, någon häller över i en annan.

Sättet hon målar på skulle kunna kallas slarvigt – ungefärliga rundlar, slabbiga strykningar, smutsiga öppningar – men jag kallar det hellre att ett prövande, en intensitet. Och tålamodet, modet att förkasta, vänta ut, stanna upp.

De mindre målningarna är i akryl. De större i olja. Det är inte uttänkt utan bara blir så förklarar konstnären. Till råga på allt tar vit oljefärg längre tid på sig att torka innan det går att arbeta vidare, alltså vit färg i förhållande till exempelvis gul, som också finns i utställningen.

Hela utställningen är så ljus och återhållsam att varje ny kulör, eller ny nyans blir ett statement. Men det säger hon förstås inte.

 

Ingrid Schöön Holmberg – Solo, detalj
Solo, detalj. En sommargylling nästan smälter in mot den gula bakgrunden.

 

Ingrid Schöön Holmberg har vistats nära ett annat vatten, havet som omger San Michele på Capri. Läkaren Axel Munthes hem är en vallfartsort där kulturarbetare kan få bo och arbeta en tid. Några av bilderna därifrån är inte vitschatterade utan gula, och med fåglar som går att identifiera.

– Det är en sommargylling, en hona, säger Ingrid Schöön Holmberg om fågeln vars gula och svarta färger samspelar med den gula bakgrunden.

Allt det ljusa rör sig långsamt, vibrerar, i Galleri Kronans rum. Skirt är fel ord, konstnären tar i när hon målar, försöker inte ställa sig in. Vilket inte hindrar att där är skönhet, riktningar åt andra håll.

Hitta hem är vacker i stramt svart mot vitt. Färgstarka Ett tidigt besök med en dörröppning mitt i en ljusrosa himmel – fast det kanske kan vara en byggnad. Kan det då vara en gång, det markerade färgfältet som är till vänster?

– Det var ett foto med min pappa och hans bröder när de gick i Hagaparken i Stockholm. Jag tog bort dem från målningen, fast de är kvar lite grand.

Motivet är inte uttömt med denna målning utan återkommer och får ett nytt sammanhang i I det röda. Ja, så gäller det det med det mesta. Grupper av människor finns i några bilder. I en serie interiörer återkommer ett vitt bord…

 

Ingrid Schöön Holmberg – I det röda
I det röda. Ingrid Schöön Holmbergs  kanske mest färgstarka målning i utställningen.

 

Crescendo och Diminuendo hänger invid varandra. Kanske att de mörka strecken inte är notlinjer och de röda ovalerna inte är toner. Men där finns ett parti av intensiv svärta i den ena och det går att ana sjunkande block, fasader, former i rad efter varandra.

– Jag lyssnar mycket på musik när jag målar, och annars också. Jag gillar förmiddagarna i radions P2.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Ingrid Schöön Holmberg på Galleri Kronan

GALLERI KRONAN Norrköping

Våren 2019
Utställningar

12–27 januari
Ingrid Schöön Holmberg
”Vissa dagar är ljusare än andra”
Måleri

2–17 februari
Lena Lundström
Glas
Agneta Östlund
Grafik

23 februari – 15 mars
Konst eller klocka 10.0
Utställning för årets S:t Olofsmedaljörer

23 mars – 7 april
Joakim Allgulander
Mixed media och akryl på bomullsduk

13 april – 5 maj
Kjell Sundberg
Målningar

11 maj – 2 juni
Samlingsutställning
”Tempus fugit – sju fotografer”

LÄNKAR
Ingrid Schöön Holmberg hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.