• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Museets järnväg kör på sportlovet


Modellbygge. Lilla Kanalmagasinet, den vita byggnaden i fronten, och Söderköpings järnvägsstation i bakgrunden till höger drog till sig blickarna från de många sportlovsbesökarna.

 

Når ända till Stegeborgsruinen

 

SÖDERKÖPING Tut-tut. Nio månader om året står tågbanan framme på Söderköpings Stadshistoriska museum. Under sportlov och höstlov hittar många besökare hit. Nyligen fick museet en värdefull gåva, flera lok och vagnar.

Gamla ”hederliga” modelljärnvägar lockar även dagens ungdom. Det kan Söderköpings stadsmuseum notera när man räknar samman de ungdomar och vuxna som har besökt museet under sportlovsveckan.

Den stora modelljärnvägen med nästan hundra meter räls var lovets  stora dragplåster.

 

Daniel Lajony från Linneberga gård är en av de yngre besökarna. Här beundrar han ett av modelloken tillsammans med Sven Münter från S:t Ragnhilds Gille.
Daniel Lajony från Linneberga gård är en av de yngre besökarna. Här beundrar han ett av modelloken tillsammans med Sven Münter från S:t Ragnhilds Gille.

 

– Det är tredje året vi har  byggt upp modelljärnvägen i museets övervåning. Tidigare visades den i källaren men allteftersom anläggningen blivit större blev det för trångt där, berättar museiintendent Lasse Lindh, som är ansvarig för tågbanan.

Tillsammans med Sven Münter och Göran Olsson i S:t Ragnhilds Gille bygger han upp järnvägen varje år. Det sker på sensommaren när Söderköpings Gästabud har avslutats.

Under nio månader står sedan tågbanan framme innan den plockas isär och fraktas upp på vinden för tre månaders sommarvila.

– Att installera järnvägen och även att plocka isär den tar minst ett par veckor, men det är ett roligt jobb, säger Lasse Lindh.

 

En välfylld bangård med vändskivan i centrum.
Tågmöte. En välfylld bangård med vändskivan i centrum.

 

Många skänker delar till banan och till det miniatyrlandskap som har byggts upp kring den. Nyligen fick man ta emot en värdefull gåva i form av några mycket fina lok och vagnar, som än så länge förvaras i en glasmonter.

De 30 loken och ett oräkneligt antal vagnar triggar igång fantasin när de färdas genom ett landskap där aldrig något tåg har körts ”på riktigt”.

Rälsen går förbi de båda kyrkorna, S:t Laurentii och Drothem, vidare till Lilla Kanalmagasinet och ända till Stegeborgs slottsruin. Och så  förstås förbi den gamla Järnvägsstationen i Söderköping där det sista riktiga tåget passerade 1966. Allt detta väcker givetvis nostalgiska känslor när man spanar ut över det välkända landskapet.

© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Per Einar Nordkvist

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Daniel Lajony prövar på att köra.

STADSHISTORISKA MUSEET Söderköping

September–maj varje år
Modelljärnväg
Utställning
Öppet på höstlov och februarilov samt enligt överenskommelse

LÄNKAR
S:t Ragnhilds gille hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.