• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Michael Ondaatje gästade Hörsalen


Världsberömd författare. Michael Ondaatje skriver både lyrik och romaner. 13 april gästade han Litteraturscen Norrköping.

 

”Jag har alltid en utgångspunkt”

 

NORRKÖPING London och tystnaden – var utgångspunkten för Michael Ondaatjes nya roman Warlight som på svenska fått titeln Lyktsken. Den internationella författarstjärnan avslutade vinterns och vårens Litteraturscen Norrköping.

Två fåtöljer väntar på Hörsalens scen samtidigt som porträttbilder på Michael Ondaatje blandat med omslagen på hans böcker, Anil’s Ghost, Cinnamon Peeler, The English Patient och Warlight, turas om på filmduken ovanför.

Rungande applåder briserar när Mats Granberg och Michael Ondaatje tar plats för att samtala, mestadels om den senaste boken Warlight, på svenska Lyktsken. Mats Granberg presenterar Michael Ondaatje som mannen med det poetiska språket och som skildrar miljöer på ett filmiskt episkt sätt.

 

Mats Granberg
Warlight / Lyktsken är titeln på Michael Ondaatjes nya roman som Mats Granberg håller i sina händer.

 

– En av de första sakerna som jag visste med Warlight var att jag ville befinna mig i London. Jag växte upp i London och gick i skolan där. Jag visste inte hur åren efter 1945 såg ut men med hjälp av intervjuer och fotografier hittade jag de rätta vinklarna av de delar av London som jag ville skulle vara med.

Boken handlar om ett syskonpar, syster och bror, som blir övergivna av föräldrarna. En rad vuxna, ibland totala främlingar för barnen, kliver in för att ta hand om dem. Är de verkligen övergivna eller vad har hänt egentligen?

Det som jag själv tycker kännetecknar Michael Ondaatjes böcker är den mentala processen i huvudkaraktärerna. I deras tankevärldar händer mycket, mycket mer än vad som händer i de faktiska miljöbeskrivningarna. Det är så hans karaktärer griper tag i en som läsare, man känner verkligen med dem.

Frågorna som romanens två barn ställs inför är: Hur går man vidare i livet utan sina föräldrar? Vad definierar en förälder?

På olika vis angriper de situationen och alla känslor som den för med sig. Sår som ska läkas i själ och hjärta. De konfronterar alienation på olika vis. Känslor spelas ut gentemot de olika vuxna som kliver in i och ut ur i deras liv.

 

Michael Ondaatje
Skrivprocess. Halvvägs dyker en karaktär upp som visar sig vara nödvändig för handlingen beskriver Michael Ondaatje

 

– Jag vet sällan vart min berättelse ska föra mig men jag har alltid en utgångspunkt. I Warlight var det London och tystnaden, säger Michael Ondaatje.

– Ibland är det banala saker som ett namn eller en vy som för handlingen framåt när jag skriver. Floden Themsen har alltid varit en huvudperson i Londons historia och naturligtvis är den det i min bok också.

En fråga från publiken: – Hur kommer karaktärerna till dig? Knackar de på axeln eller framträder de när du drömmer?

– Som författare måste man alltid vara öppen för karaktärer som visar sig för en. Halvvägs är det alltid någon som visar sig vara ”badly needed” för handlingen. En del är trevliga att umgås med och andra är inte så trevliga att stifta bekantskap med, blir svaret.

Michael Ondaatje läser en episod. En behaglig och lågmäld röst svävar ut i Hörsalen, den växer i intonationens växlingar när han målar upp scenen:

Brodern sitter med ett fotografi av modern. Han känner hennes närvaro, det är en scen fylld av kärlek och sorg. Ett avsked för att kunna gå vidare.

 

Michael Ondaatje
Omsorg.”Jag ville ha med tystnaden, ville se om jag kunde applicera scenen språk i ord.”

 

I boken får läsaren följa syskonparet på resan från barn till vuxen och hur de hanterar livets olika skeenden. Ibland är de väldigt lika men ibland är de motpoler.

– En historia växer sig alltid tätare ju mer man lär känna karaktärerna, kommenterar Michael Ondaatje.

I Warlight är modern med i Secret Service, barnen måste hantera känslorna runtomkring henne i ljuset av de upplysningar som de får från andra vuxna. Hur påverkar osagda saker en familj? Hur ser omgivningen på en familj där hemligheter finns? Vilka spår sätter de i den som inte får veta gentemot den som inte får berätta?

– Mot den bakgrunden fungerar tystnadens dramaturgi mycket väl. Tystnad kan trösta, den kan ryta och den kan både föra människor tillsammans likväl som den kan separera. Jag ville ha med tystnaden, ville se om jag kunde applicera scenens språk i ord. Att beskriva tystnadens olika karaktärer med ord är inte lätt.

Konstellationer gör oss till människor i olika sammanhang och situationer, det blir olika vinklingar på en person. Personkemi är komplext och hur fungerar personkemi i tystnad kontra kommunikation. Ibland måste man lyssna till det osagda som anas för att kunna få en helhetsbild. Vi pratar inte bara med ord – mimik, gester och kroppsspråk säger ofta mer. Det är sådant som gör att människor lämnar avtryck oavsett om det är positivt eller negativt, menar författaren.

 

Mats Granberg och Michael Ondaatje
Litteraturscen. Mats Granberg och Michael Ondaatje samtalade i Hörsalen.

 

Hur vet man när en bok är färdigskriven?, är en annan publikfråga.

– Det är känslan när man skriver, man känner att bokens konstruktion är klar och att karaktärerna inte längre har något att säga. Jag tänker aldrig på den ”sista akten” under min skrivarprocess, svarar Michael Ondaatje.

När boken är klar så hamnar han i ett tomrum, kanske en form av utmattning. Det tar energi att låta karaktärerna födas och att känna av när det är dags att lämna dem.

Mats Granberg ställer den allra sista frågan: Film kontra bok?

– När Den engelska patienten filmatiserades var det oerhört spännande att se vad en annan människa kunde göra med mina ord. Hur de blev översatta till filmens bildspråk som blev till en vacker helhet. Bok och film är två olika världar på ett sätt. I boken kan jag lägga ut i långa haranger om vad en karaktär tänker, filmen måste där i ett par repliker säga samma sak som jag kanske uttryckte i tjugo meningar. Där är kroppsspråk, mimik och gester ovärderliga.

© Text: Christina Wernersson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

HÖRSALEN Norrköping

13 april 2019
Michael Ondaatje
Warlight/Lyktsken
Samtal med Mats Granberg
Arr: Litteraturscen Norrköping

MELLANRUMMET, STADSBIBLIOTEKET Norrköping

Vinter–vår 2019

Litteraturscen Norrköping

23 januari kl 18
Fredrik Sjöberg
Mamma är galen och pappa är full.

31 januari kl 18
Kayo Mpoyi
Mai betyder vatten

12 februari kl 18
Gunnar Harding
Från vinter till vinter
Matilda Södergran
Överlevarna

20 februari kl 18
Rosa Liksom
och översättaren Janina Orlov
Överstinnan
Samtalet hålls på finska och svenska

5 mars kl 13–16
Lotta Lyssarides (Alfabeta)
Maria Såthe (Wahlström & Widstrand)
Förläggarsamtal 2

13 april kl 13 OBS! HÖRSALEN
Michael Ondaatje
Warlight/Lyktsken
Samtalet hålls på engelska

Stadsbibliotekets författarmöten

27 januari kl 14.30
Att överleva Förintelsen
Louise Malmström samtalar med överlevaren Sara Fransson och Liv Bakke, som flydde från Norge
Inledning av Olle Vikmång

6 februari kl 18
Johanna Vernqvist, forskare vid LiU
Om hur kärleken beskrivs under den nyklassiska eran

10 april kl 18
Annika Sandén, historiker
Bödlar: Liv, död och skam i svenskt 1600-tal

Tisdag 7 maj kl 18
Lena Einhorn
Geniet från Breslau

Norrköpings bokfestival 6 april

Anna Laestadius Larsson
Kurtisanen
Göran Redin
En ensam färd

Maria Sveland
Gråleken

Alex Schulman
Bränn alla mina brev

LÄNKAR
Norrköpings stadsbibliotek hemsida Facebook
Michael Ondaatje Wikipedia Världslitteratur.se imdb

Rosa Liksom censurerar ingenting reportage Kultursidan.nu 24/2 2019
Ny vår för Litteraturscen Norrköping reportage Kultursidan.nu 23/1 2019

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.