• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Internationella musiktävlingar möts


Välkomna! Även om mötesförhandlingarna hålls i Louis De Geer togs gästerna emot i Norrköpings finrum Stadshuset. Från vänster WFIMC:s ordförande Didier Schnorhk, Sonja Stenhammar, Olle Vikmång, Claes Egnell och Olof Stenhammar.

 

”Garanti för schyssta tävlingar”

 

NORRKÖPING Schyssta villkor för unga musiker. Det är kärnan när ledare för internationella musiktävlingar möts i Norrköping i veckan. Värdinna är Stenhammartävlingens Sonja Stenhammar som vill tala med kollegorna om direktsända finalronder på internet eller TV.

– Regelverket garanterar att det blir schyssta tävlingar för dem som tävlar. Så långt från jävsituationer och intressen man kan komma, säger Karin Veres, tidigare chef för Norrköpings Symfoniorkester och numera ordförande för Göteborgs Stadsteater.

Karin Veres, som i flera år suttit i Stenhammartävlingens jury, förklarar vikten av de internationella musiktävlingarnas gemensamma organisation WFIMC. Just nu möts 70 representanter från internationella musiktävlingar över hela världen i Norrköping.

 

Sonja Stenhammar
Värdskap. Sonja Stenhammar har planerat för ett bra möte med kollegorna från internationella musiktävlingar runt om i världen.

 

Mycket musik ska det bli, bland annat konserter med nystartade Prattéfestivalen, men främst mycket diskussioner. Värdinnan Sonja Stenhammar hoppas på utvecklande samtal för alla, ett givande och ett tagande.

– Jag ska leda sånggruppen, säger Sonja Stenhammar och räknar upp andra sektioner som handlar om tävlingar för pianister, stråkmusiker och övriga instrument.

– Jag tänker föreslå att vi diskuterar reportoarval och hur mycket de tävlande ska sjunga. Dessutom vill jag diskutera hur juryn gör när den röstar, nämner hon som exempel.

Andra samtalsämnen kan vara ackompanjatörernas digra arbete eller om hur många kandidater som ska antas till en tävling.

Stenhammartävlingen i Norrköping har snabbt seglat upp som en förebild. Bland annat för att de tävlande som inte går vidare får enskilda samtal med och goda råd av varje jurymedlem.

Men det finns alltid mer att utveckla, idéer som kanske kan hämtas från annat håll.

– Som att sända finalen i TV. Det är så hög kvalitet att fler borde få ta del av den, resonerar Sonja Stenhammar som till att börja med vill direktsända nästa års tävling som webb-tv.

 

Karin Veres och Didier Schnorhk
Engagemang. Karin Veres tillsammans med världsorganisationens ordförande Didier Schnorhk.

 

Norrköping flaggar i alla möjliga färger på Saltängsbron. Kommunfullmäktiges ordförande Olle Vikmång hälsade de många gästerna välkommen i Stadshuset på onsdagskvällen. Och berättade hur stolt han var över kulturstaden Norrköping, då inte minst musikstaden med Symfoniorkestern och Stenhammartävlingen.

Det är första gången i drygt 60-åriga WFIMC:s, World Federation of International Music Competitions, historia som den träffas i Sverige. Stenhammartävlingen, startad år 2006 och medlem sedan 2010, är nämligen den första svenska medlemmen. Numera finns ytterligare en svensk medlem, en tävling i Katrineholm.

Under mötet står tio musiktävlingar på inval. Av kanske tusen mer eller mindre internationella musiktävlingar är 120 medlemmar, vilket beror på ett strängt regelverk.

– Reglerna är till för att hålla kvaliteten. Om det är en internationell jury så ska den vara det på riktigt, säger WFIMC:s ordförande Didier Schnorhk från Genève och exemplifierar med att det inte räcker med några skandinaviska jurymedlemmar och en rysk för att göra en jury.

Ytterligare villkor är att en orkester medverkar under finaldelen av musiktävlingarna. Som här i Norrköping där SON ställer upp för Stenhammartävlingen (och ganska nya Camerata Ostrogothia för Prattéfestivalens tävlings finalrond på lördag).

– Det är avgörande att solisterna får spela tillsammans med en orkester, understryker Didier Schnorhk.

Och oavsett om prissumman och andra löften, exempelvis konserterbjudanden, är stor eller liten, så ska löftet hållas! Och ja, det har hänt att musiktävlingar inte hållit måttet och fått lämna organisationen. En tävling måste stå på egna ben några omgångar innan den kan bli invald.

 

Noriko Ogawa, Hamamatsu Int. Piano Comp
Nästa år. Noriko Ogawa, ordförande och konstnärlig ledare för Hamamatsu International Piano Competition i Japan.

 

Staden Hamamatsu i Japan står värd för det årliga mötet 2020. Det visar sig att ”Hamamatsu International Piano Competition” har en stark koppling till Sverige.

– Vår vinnare får spela in en cd med svenska skivbolaget BIS, berättar Noriko Ogawa som är konstnärlig ledare för tävlingen sedan några år.

Konsertpianisten och pedagogen har goda kontakter med BIS Records efter att själv ha spelat in flera skivor för bolaget, med bland annat Malmö Symfoniorkester.

Att Hamamatsu är en pianobyggarstad, med bland annat Yamahas stora pianofabrik, gör den tävlingen lite speciell. De tävlande kan välja mellan flera olika instrument till sina framföranden, något som inte bara ger ett exklusivt intryck utan kan vara avgörande.

– Tävlingarna är en bro till de unga artisterna framtid, som Sonja Stenhammar säger så engagerat.

Visst har hon rätt. Vid torsdagens konsert med Norrköpings symfoniorkester är sopranen Hanna Husáhr en av solisterna. Känns namnet igen? Hon var finalist i 2016 års Stenhammartävling.

Den andra är orkesterns egen harpist Delphine Constantin-Reznik, som leder nystartade Prattéfestivalen.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Mottagning i Stadshuset

LOUIS DE GEER Norrköping

8–11 maj 2019
63rd General Assembly i WFIMC
Värd: Wilhelm Stenhammar International Music Competition

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
WFIMC hemsida Facebook
Återupptäckt Pratté får egen festival reportage Kultursidan.nu 7/5 2019
Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON reportage Kultursidan.nu 4/1 2019

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.