Mångtydig Hamlet i snillrik scenografi på Östgötateatern (recension)

Barfotaprinsen får inte ärva det danska riket. Krister Kerns tjurige Hamlet är en originell tolkning.

Tjurig barfotaprins i en ruttnande stat

Återigen kan vi konstatera att det är någonting ruttet i den danska staten! Östgötateatern slår på nytt upp portarna för William Shakespeares Hamlet (1600) – världsdramatikens kanske allra största klassiker. För regin står Shakespearekännaren Pontus Plænge, som under flera somrar lockat storpublik till Gräsgården i Vadstena genom sina uppsättningar av den beundrade mästarens verk.

Grundhandlingen i Shakespeares tragedi går att sammanfatta på några få rader. Den danske prins Hamlet törstar efter blodshämnd på sin farbror som mördat hans far kungen och straxt därpå gift sig med hans mor änkedrottningen. Prinsen når slutligen sitt mål, men då detta sker har även drottningen, prinsens älskade Ofelia samt hennes bror och far gått hädan under de mest dramatiska och våldsamma former. Tragedin når sin fullbordan då Hamlet själv faller död ner, stucken av en förgiftad värja.

Detta låter kanske inte så märkvärdigt, men samtidigt som stycket har tydliga drag av såpopera så är det så outgrundligt och mångtydigt som bara tänkas kan. Shakespeares mästerverk inrymmer existentiella frågeställningar om livet och döden som gör att det känns ständigt aktuellt och uppdaterat med samtiden. Det är dock inte helt okomplicerat att sätta upp.

Sedan länge har regissörer sökt göra Hamlet mer lättillgängligt genom att omarbeta originalets långa deklamerande blankverstexter. Plænge utgår i sin uppsättning från Britt G Hallqvists vedertagna översättning men väljer också att här och där lägga in partier av talspråk, svordomar och liknande. Dessa partier fungerar som uppfriskande fläktar i den i övrigt vackra men något tungrodda dialogen.

Mycket av det som sker i Hamlet kretsar kring huvudpersonen, den danske prinsen, som vanligen brukar gestaltas som en tungsint, vankelmodig och förtvivlad hämnare. Det har också varit något av en drömroll för karaktärsskådespelare att spela Hamlet. I Sverige har man bland annat kunnat se Jarl Kulle, Jan Malmsjö och Stellan Skarsgård briljera i rollen. Det är därför intressant att se hur Plænge i det nu aktuella fallet har valt att tona ned rollkaraktärens starka karisma. Krister Kern visar upp en Hamlet som mer präglas av frustrerad tjurighet än förvirrad hämndlystnad. Ett intressant och originellt grepp!

För den mest utmärkande och minnesvärda skådespelarinsatsen står för övrigt Christian Zell. Han spelar, som flera av de andra medverkande, dubbla roller och syns dels som den intrigerande statsministern Polonius, dels (och framförallt) som den icke namngivne Dödgrävaren. Hans sceniska närvaro då han i Dödgrävarens skepnad reser sig upp ur graven/teatergolvet överskuggar allt annat.

Vad som också måste nämnas är Paul Garbers intelligenta och avskalade scenografi. Den är värd allt beröm! I centrum av scenen finns en berg- och dalbaneliknande konstruktion, som formmässigt också påminner en hel del om Shakespeares egen Globeteater. Denna snillrika konstruktion visar sig kunna användas både som både torn, ringmur, festsal, sovrum, åskådarläktare med mera.

På det hela taget är Östgötateaterns senaste Hamletuppsättning en originell och personlig föreställning som är väl värd att besöka!

Text: Lars-Ove Östensson

• ÖSTGÖTATEATERN Norrköping