• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Modern rekvisita krockar med gammal Moderskärlek (recension)

[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/7499887660/[/flickr]

Den dominerande modern spelas av Kerstin Eriksson. Emma Johansson gestaltar den unga Héléne.

 

Siri von Essen blev bedagade Amelia när Strindberg krisade

 

Efter att tidigare under året ha satt upp de välkända dramerna Paria och Påsk avslutar nu Nerd Productions sin Strindbergssatsning med den betydligt mer okända Moderskärlek. Precis som tidigare står Johan Pettersson står för regin. De fyra rollerna spelas av Kerstin Eriksson, Emma Johansson, Nettan Lekström och Jenny Silfvenius.

Strindberg skrev den korta och intensiva enaktaren Moderskärlek 1892, starkt påverkad av krisen i äktenskapet med Siri von Essen. Hon har i pjäsen förvandlats till den bedagade och vulgära Amelie. Von Essens väninna Marie David fick stå modell för Amelies lätt alkoholiserade påkläderska ”moster Augusta”.

Pjäsen utspelas en varm sommardag på en svensk semesterort där Amelie och moster Augusta verkar ägna mesta tiden åt att supa och spela kort. Det framgår snart att Amelie är ett ”dåligt fruntimmer” och att moster Augusta tidigare fungerat som hennes kopplerska. På plats finns även Amelies tjugoåriga dotter Hélène, en ung skådespelerska vars hela liv domineras av den självupptagna och tyranniska moderns krav och önskemål.

Hélène får emellertid en plötslig chans till frigörelse genom den intelligenta och levnadsglada vännen Lisen, som visar sig vara hennes halvsyster. Lisen kan erbjuda Hélène en träff med en attraktiv ung man, en framtida karriär inom teatern samt ett möte med flickornas gemensamma far (som Hélène aldrig har träffat). Banden till modern är dock för starka för Hélène och hon återgår i pjäsens slutscen till att spela kort med Amelie och moster Augusta.

Johan Pettersson har i den aktuella uppsättningen valt att förlägga handlingen i Strindbergs pjäs till modern tid. Det är dessvärre ett mindre lyckat grepp, då dramats handling känns väldigt fast förankrad i det sena 1800-talet och den då rådande uppfattningen om vad som var moraliskt passande. I dagens samhälle är det väl knappast någon som upprörs över ensamstående mödrar på det sätt som antyds i Strindbergs pjäs. Ett måste för en moderniserad uppsättning av Moderskärlek är också en bearbetning av textens skriftspråk, vilket här inte har skett. Stilbrytningen blir ofrånkomligen egendomlig då det bland den moderniserade rekvisitan (mobiltelefoner, vinboxar, petflaskor etc.) levereras repliker och uttryck som ”kom med ut och spatsera” eller ”de sa att hon varit ett dåligt fruntimmer”.

Uppsättningen av Moderskärlek på Arbis är emellertid intressant såtillvida att det är en pjäs som väldigt sällan uppförs. Den som vill berika sitt kunnande om Strindbergs dramatik bör därför gå dit och se den!

Text: Lars-Ove Östensson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • ARBIS Norrköping

  • 23 juni – 8 juli 2012
    fredagar kl 19, lördag-söndag kl 16
    Moderskärlek
    av August Strindberg
    Regi: Johan Pettersson
    Arr: Nerd Productions med stöd av Norrköpings kommun, Östgötateatern, Östsam, Studiefrämjandet

    • MEDVERKANDE
      Kerstin Eriksson
      Emma Johansson
      Jenny Silfvenius
      Nettan Lekström

 

LÄNKAR
På gång info
Arbis hemsida
Moderskärlek tar Strindberg till nutiden på Arbis reportage Kultursidan.nu 20/6 2012

 

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157630415958144″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.