• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Spröda kärlekssånger i Drothems kyrka (recension)

Fiddlans toner hördes i Drothems kyrka när estniska Rondellus gav konsert på fredagskvällen.

 

Ekvilibristiska tremuleringar på blockflöjt

 

Bakom en skog av mikrofoner står estniska Rondellus i Drothem kyrka i Söderköping. Sveriges radios buss står utanför kyrkogårdsgrindarna, långa gröna sladdar leder in i det medeltida kyrkorummet. Konserten Triste plaisir, med kärlekssånger från renässansen ska spelas in för att sändas i P2 vid ett senare tillfälle. Publiken i den välbesatta kyrkan får däremot höra konserten opluggad.

De vitkalkade valvbågarnas akustik är vänlig mot den lite spröda musiken, som blir luftig och lekande lätt. Vid de många små hoven i Frankrike, Italien och Spanien utvecklades det höviska modet, spreds i Europa av vandrande trubadurer och med ädlingar och hovdamer, som följde bortgifta prinsessor till deras nya hem.

– Kanske det lät så här i Söderköping, helt säkert klingade instrumenten här, underströk Lars Jonsson, konstnärlig ledare för NoMeMus, den nordiska festivalen för medeltida musik som är en del av Söderköpings gästabud.

 

Rondellus från Estland spelade och sjöng under de vitkalkade valven.

Rondellus från Estland spelade och sjöng under Drothems kyrkas vitkalkade valv.

 

På rad, som pärlor i ett halsband, presenteras den ena höviska kärlekssången efter den andra. De är daterade till 1400-tal eller 1500-tal, alltså renässansen som följde efter medeltiden. NoMeMus har anslutit sig till Brask-året och väljer musik som är samtida med den mäktige Biskop Hans Brask i Linköping. Något, om än inte så mycket har hänt med medeltidens musik, efter ett århundrade eller två.

Flera av tonsättarnas namn har försvunnit i tiden, men några nämns vid namn, som Juan Encina och Adrian Le Roy. Kanske rentav att Englands kung Henry VIII skrev Helas Madame som i Rondellus arrangemang framförs med tamburin och basblockflöjt och ger aningar om sentida engelsk folkviseton.

Rondellus arrangemang är omväxlande, gruppens medlemmar kliver in i och ut ur sångerna. Maria Staak sjunger med kraftfull mezzosopran, även om begreppet inte var uppfunnet på den tiden, till ackompanjemang. Melodierna slingrar på harmonikens vägar, ändå är tongångarna är inte helt enkla. Säkert beundrades en sådan sångerska vid hovet hos kungar och hertigar.

Tonbilden blir ljus med rundbågad fiddla, dubbelsträngad luta och psalterium (cittrans föregångare) som ackompanjerande instrument. Sången tar plats utan svårighet. Inte ens stora ramtrumman eller basblockflöjten, som ibland kommer fram, förmår att vidga spektrat särskilt mycket. Rytmen oftast långsam, låt oss kalla det ”med hövisk värdighet” eller betänka att Triste plaisir kan översättas med ”Sorgmodig njutning”. Det gör att musiken blir meditativ.

 

Imponerade gjorde Monika Ruusmaa, blockflöjt, och multiinstrumentalisten Anna-Liisa Eller , här med psalteri.
Imponerade gjorde Monika Ruusmaa, blockflöjt, och multiinstrumentalisten Anna-Liisa Eller, här med psalteri.

 

När sångerskan Maria Staak tystnar och ger plats för rent instrumentala Recercada primera av Diego Oriz kommer blockflöjtsspelaren Monika Ruusmaa i förgrunden. Hennes ekvilibristiska tremuleringar på sopranflöjten vinner varma applåder. Så som Rondellus använder blockflöjten, oavsett storlek, blir den ett melodiinstrument av klass, med utbroderade slingor. En riktig Trollflöjt.

Multiinstrumentalisten Anna-Liisa Eller imponerar också där hon växlar mellan att plocka ljusa toner ur psalteriets strängar, slå intrikata rytmer på upplyft ramtrumma eller spelevinka på blockflöjt hon med.

Med Triste plaisir har 2013 års upplaga av NoMeMus inletts. Ytterligare två konserter ges, samt en föreläsning och workshops.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

SÖDERKÖPINGS GÄSTABUD

30 augusti – 1 september 2013
Arr: Söderköpings Gästabud ekonomiska förening

DROTHEM KYRKA Söderköping

30 augusti kl 20
Triste plaisir
Kärlekssånger från renässansen
Arr: NoMeMus

RONDELLUS Estland
Maria Staak – sång, sinfonia
Johanna-Maria Jaama – fiddla
Anna-Liisa Eller – psalterium, blockflöjt, ramtrumma
Monika Ruusmaa – blockflöjt
Robert Staak – luta

 

LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida
Gästabudet program
NoMeMus hemsida
Konserter program
Hästar och gycklare i Brunnsparken reportage Kultursidan.nu 31/8 2013
Gästabud och marknad i Söderköping reportage Kultursidan.nu 31/8 2013
Söderköpings Gästabud modell 2013 reportage Kultursidan.nu 29/8 2013

 

FLER BILDER FRÅN KONSERTEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635316873268″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Spröda kärlekssånger i Drothems kyrka (recension)

  1. Pingback: Roligt trolleri drog ut på tiden (recension) - KULTURSIDAN.nu