• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Konsten ger oss tillträde till ön under bron

Ett offentligt konstverk – på en undanskymd plats. Kanske det är först nu vi verkligen fått syn på den lilla ön under Bergsbron, tack vare Natasha Rosling.

 

Att få förkroppsliga sin idé

 

Kanske det är först nu vi fått syn på den grönrufsiga lilla ön/holmen/stenbumlingsgrundet under Bergsbron. De två högarna, en nära och längre bort, med orangefärgade slangar drar blickarna till sig och till den stadiga ställning som under den senaste tiden byggts upp av stål och kanske av trä.

Ställningens  utformning är lika tydlig som dess funktion oklar, där finns lästformade fotplattor och mjuka dynor som kan ge stöd. En första association – signalfärgen påverkar – går till utkiksplats för ett halvt dussin livräddare. Det är bara det att sittplatserna är osittbara.

Natasha Roslings konstverk heter Organ of Admittance, ungefär Organ för tillträde. När hon talar om sin konst handlar det mycket om det kroppsliga, att förkroppsliga en idé. Med Organ of Admittance tar hon den undanskymda ön i anspråk och ger därmed även oss en form av tillträde till ön.

– Ofta ser vi naturen eller staden som en vy på håll, utanför oss själva. Genom att ta platsen i anspråk med min kropp skapas en förbindelse med platsen, en intimitet, säger Natasha Rosling.

 

Det är lätt hänt att vi ser naturen på håll, som en vy.
Det är lätt hänt att vi ser naturen på håll, som en vacker vy. Det är att förminska den.

 

Hon uppskattar naturen och tänker mycket på naturen och kroppen i sina verk. Att genomföra ett konstnärligt projekt ute i stadsrummet är en möjlighet som inte yppar sig så ofta. Den lilla ön mitt i den brusande Strömmen blev hon bekant med när Acting in the citys projektledare Susanne Ewerlöf presenterade olika platser i centrala Norrköping.

– Det var i februari, ön var liten och intetsägande och gav inget särskilt intryck. Men när jag kom tillbaka i juni och såg grönskan började jag fantisera om vad jag kunde göra där.

Öns läge, lite bortglömd och utanför, triggade hennes tankar kring utanförskap. Valet av plats för ett konstverk som folk kommer att stöta på i sin vardag är viktig för Natasha Rosling. Hon vill inte invadera ett utrymme på ett sätt som gör att folk känner sig hotade, hellre vill hon väcka nyfikenhet och har märkt att det är vad som hänt på Bergsbron.

Ofta, om än inte på den nära men otillgängliga ön, blir konstverk mer än bara konst. De blir en del av platsen, och kanske att man klättrar på verket.

– Ön är en outsider, en vardaglig plats men ändå obekant, säger Natasha Rosling.

(Jag tänker på en annan övergiven plats, ön i Shakespeares pjäs Stormen i uppsättningen i Vadstena sommaren 2012. Den fördrivna hertigen som halvgalen strandluffare.)

 

Natasha Rosling är glad över att ha realiserat sin idé.

Natasha Rosling tyckte om att jobba hårt med kroppen när hon uppförde Organ of Admittance på ön.

 

– Jag har också samlat material till andra delen av Organ of Admittance, ett ljudverk. Man ska kunna låna det på Konstmuseet och på Stadsmuseet eller ladda ner. Då kan konstverket existera hemma hos folk, på privata platser i stället för i det offentliga rummet.

Rösten blir ett substitut för kroppen, precis som att man lyssnar med öronen i stället för att ta platser och verk i anspråk när man är ute och går. Hon lyfter åter fram hur viktig kroppen är för henne, att den är hennes verktyg för både skapandet och upplevandet.

Hon visar ett manus som för tankarna till radioteater: en röst säger att den står högt uppe på säker mark, en annan att den är nere i dyn. (Lite Samuel Beckett-känsla kommenterar jag och det gläder Natasha, som sett en av hans senare pjäser.)

– Jag har spelat in ljud från ön, och min egen röst från olika riktningar. Det handlar om kontroll kontra njutning i en konversation med mig själv.

 

Konstruktion. Med stöd och fotplattor.
Omsorgsfull konstruktion. Med stöd och fotplattor.

 

Det fysiska verket står alltså klart på den lilla ön redan nu. När det invigs 29 september ska också ljudspåret vara klart. Alla konstverk i Acting in the city-projektet, som ingår i Konstmuseets 100-årsfirande, står en månad in på nästa år. Natasha räknar med att hennes verk får vara kvar ytterligare en tid och ser fram emot dess möte med andra årstider, ljus, mörker och snö.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

ÖN UNDER BERGSBRON Norrköping

29 september 2013 – januari 2014
Organ of Admittance
Natasha Rosling, England

Ingår i Acting in the city, en del av Norrköpings konstmuseums 100-årsfirande

 

LÄNKAR
Natasha Rosling hemsida
Norrköpings konstmuseum hemsida
Konstöns gömslen på Stadsbiblioteket reportage Kultursidan.nu 20/7 2013
Konstnär vill ge unga mod och attityd reportage Kultursidan.nu 28/6 2013
Besvärliga bänkar berättar om livet reportage Kultursidan.nu 12/6 2013

FLER BILDER PÅ NATASHA ROSLINGS VERK – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635378174014″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.