Gammal och nutida Maria-musik (recension)

Machaut Machine.
Machaut Machine i Guillaume de Machauts Messe de Nostre Dame.

 

Rösterna svävar och böljar mellan valven

 

Tänk The Real Group fast placerad i medeltiden. Tänk Machaut Machine. Vokalgruppen som specialiserat sig på tidig – och nutida – musik för röster. På torsdagskvällen steg och sjönk fyra röster i S: Laurentii kyrka. Konserten med Maria-tema inledde nordiska festivalen för medeltida musik – NoMeMus, en del av Söderköpings Gästabud.

En nöjd Lars Jonsson, NoMeMus konstnärlige ledare introducerade Malmögruppen Machaut Machine för en välbesatt kyrka. Gruppen har tagit namn efter Guillaume de Machaut, stor fransk tonsättare på 1300-talet.

 


Tonträffare. Peeter Sällström Randsalu, Linus Hjelm
 och Oskar Wigelius
.

 

Fyra röster, med tenoren som försångare, svävar och böljar mellan valven. Det är givet att tanken leker med att just dessa stigande och sjunkande harmonier, i mässans Kyrie och Gloria till jungfru Maria ära svävat mellan valven förr, för länge sedan.

De använder sig av de latinska begreppen, Machaut Machine har en superius i stället för sopran. Mansrösterna är lätt identifierbara, en contratenor, en tenor och en bassus. Mässans hymner och medeltidens laude (sånger) sjungs alla på latin, programbladet ger en utmärkt introduktion och översättning till svenska.

Efter Machaut mässa följer Conductus, från 1200-talet, med en nästan dansant Ave Maria för två mansröster. Därpå korsas kanalen över till senmedeltida John Dunstaples England. Omgruppering till tre män med osedvanligt mjuk klang i Sancta Maria.

 


På höjden. Lottie Sällström Randsalu och Oskar Wigelius.

 

I vår tid har Britten Gavin Bryars, född 1943, knutit an till traditionen. Hans Super flumina förnyar harmonierna med 1900-talets breda tonspektrum som inte väjer för disharmonier. Texterna knyter an och förnyar med samma milda hand, gråten kan höras såväl vid Babylons floder som vid Yorks.

Nu har de verkligen sjungit upp sig och ihop sig, ställer upp sig i nya konstellationer. Lottie Sällströms Randsalus rena superius ger mig associationer till både (konst-)folkvisa och kyrksolister. Jag är helt tagen av Linus Hjelms höga och kraftfulla contratenor som ändå är så mjuk och formbar. Var och en av sångarna får framträda som solist i en vers eller bara en rad.

Jag undrar om inte munkarna hade kul, improviserade toner och utvecklade harmonierna, då, när det begav sig. Hojtade som rövarna hos Ronja Rövardotter.

Dunstable och samtida kollegan Plummer har också gett sig på texter ur Höga visan, Tota pulcha es och Quam pulchra es. Orden ”Av sötma dryper dina läppar min brud” och ”Kom, min vän, låt oss gå ut på fälten” ångar av erotik, men hanteras med vördnad eftersom verserna är hämtade ur Bibeln, böckernas bok. Måhända tonerna är livligare, eller så är det de tre herrarna som framför sångerna med mer svung.

Tillbaka till Machauts mässa: Sanctus, Agnus Dei och Ite, missa est. För sista gången denna kväll hör vi klangen dö ut i S:t Laurentii kyrka.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

S:T LAURENTII KYRKA Söderköping

28 augusti 2014 kl 19.30
Musik till Jungfru Maria

Machaut Machine

MUSIK
av Guillaume de Machaut (c 1300-1377)
Conductus från Notre Dame (c. 1200)
John Dunstaple (c. 1390-1453)
Guillaume Du Fay (c. 1397-1474)
John Plummer (c. 1410-1483)
Gavin Bryars (1943)

Superius: Lottie Sällström Randsalu
Contratenor: Linus Hjelm

Tenor: Oskar Wigelius

Bassus: Peeter Sällström Randsalu

LÄNKAR
Machaut Machine hemsida
NoMeMus hemsida
Söderköpings Gästabud hemsida
NoMeMus tjuvstartar årets Gästabud reportage Kultursidan.nu 28/8 2014

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.