• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Skär och ristningar på Krogen Amerika

Ann-Kristin Källström
På hal is. De två grafiska bladen ingår i en triptyk, en serie av tre. Kompositionen är djärvt återhållsam.

 

”Naturens kraft beskriver livet”

 

Långt upp på Storgatan, mittemot Hemslöjden skymtar ett knuttimrat hus. Den faluröda stugan lyser upp tillvaron som en liten pärla bland den moderna bebyggelsen runt om. En skylt ovanför pardörrarna informerar att galleribesökaren har kommit till Krogen Amerika, Linköpings grafikcentrum.

Galleriet är litet men funktionellt. Längs med de vitmålade väggarna hänger Ann Kristin Källströms grafik. Många av bladen är i svartvitt som uppvisar den grafiska svärtan, några visar finstämda färger och en av bilderna skimrar vackert i purpurlila.

 


Skuggspel med taggar. Rosafärgat men kanske inte romantiskt.

 

Det första och det till storleken största konstgrafiska bladet som möter besökaren föreställer några slingrande växter med rosa blommor. Vid en närmare titt känns blommorna på motivet inte fullt så romantiska.

– Det är det som är meningen, berättar Ann Kristin Källström. Blommorna kanske inte är så snälla eller timida som vid den första anblicken. Jag vill gärna att betraktaren undrar eller ställer sig frågor. Vad finns egentligen under ytan? Vad lurar där?

Ann-Kristin har ställt ut på Sundsvalls museum, flertalet biennaler och triennaler samt varit Artist in Residence. Hon har medverkat i projekt att bygga upp en grafisk verkstad i Kenya och nu närmast i tur står ett projekt i Österrike och senare Portugal.

Natur är ett återkommande motiv och går som en osynlig röd tråd genom hennes konstnärskap.

– Naturen och dess växtkraft finns överallt. Människor, naturen och städer som växer. Allting förändras. Ingenting är konstant, säger Ann-Kristin. Livskraften i naturen beskriver livet egentligen.

 


Svart på vitt. Ann-Kristin Källström ställer ut på Krogen Amerika i Linköping.

 

– De grafiska bladen är gjorda i en teknik som kallas ”Riston” eller ”ImagOn”. En teknik som också kallas non toxic printmaking som myntades av amerikanen Keith Howard.

– Först appliceras en film på en plåt som belyses, exponeras tillsammans med motivet. Sedan framkallas plåten i vatten med målarsoda i. Det här är en teknik som är åtminstone så minst giftfri man kan komma för närvarande, konstaterar Ann-Kristin.

– Några av de utställda bilderna är exponerade i vanligt solljus. I Sverige. I Medelpad faktiskt. Annars kan man ju tänka sig att solen inte är så stark här i Sverige men det gick rätt bra ändå, tillägger hon.

Några av verken sticker ut, som triptyken med skridskoåkaren med sina nya skridskor som ska testas. Och erfarenheten av att det inte alltid är så lätt med skridskoåkning. På en annan vägg hänger två mindre grafiska blad föreställande grisar med knorr. Titlarna Christmas once again I och II ger besökaren tankar om den debatt som råder bland djuruppfödning.

Ann-Kristin Källström gör oss påminda om människorna och livet som befinner sig i en ständig rörelse. Hur vi beter oss mot djur och natur – och varandra.

Text och foto: Agneta Östlund

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KROGEN AMERIKA Linköping

7–22 mars 2015
Ann-Kristin Källström

Grafik

LÄNKAR
Ann-Kristin Källström hemsida
Krogen Amerika hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.