• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ulla hänger Gardinerna i Rejmyre Art Lab

Ulla Fredriksson

Vem gömmer sig bakom Gardinerna? Konstnären Ulla Fredrikssons ben dyker upp lite här och där i Rejmyre hantverksby i sommar.

 

Strumpklädda ben och gömda hemmafruar

 

Minnen ur gömslen. Ulla Fredrikssons och Gertrud Hellbrands installation Gardinerna inleder säsongen för Rejmyre Art Lab, som nu blir året runtbaserat. Ulla Fredriksson har dessutom fått ett mycket stort uppdrag, en ny pendeltågsstation.

Ett av mina tidigaste minnen är när pappa bär mig under sin mantel. Jag är fyra och ett halvt och familjen semestrar i Österrike. Pappa har köpt sig en mantel och jag har somnat i bilen. Alltså bär han mig in, jag vaknar och bär med mig känslan av att vara buren, skyddad och älskad genom livet.

Från april till september står Ulla Fredrikssons ben här och där i Rejmyre hantverksby. I skydd bakom gardinerna. Invid är uppsatt en informationstavla och en växande text av författaren Gertrud Hellbrand. Tillsammans utgör ben, gardiner, text och reflektionsutrymme installationen Gardinerna.

Benen är anslående. Vi ser dem från smalbenet, iklädda färgade strumpor. I Reijmyre glasbruk är strumporna gula med en dragning åt brunt. Gardinen är här vit, ogenomskinlig. Texten börjar här:

Hon har sett allt. Hon hörde vad du sa. Hon ser dig.

 

Gertrud Hellbrand och Ulla Fredriksson
Samarbete. Författaren Gertrud Hellbrand och konstnären Ulla Fredriksson har skapat installationerna.

 

Gömslet är betydelsefullt för oss människor. På vilket sätt beror på omständigheterna. Pippi Långstrumps sockerdrickaträd. Ville Vessla i Ture Sventon. Hitchcock och Agatha Christie. Anne Franks gömda rum i Amsterdam. Polonius död i Hamlet. Bedrägliga hästen i Troja.

Använt även i samtidskonsten. I samband med Norrköpings kommuns kulturinstitutioners gemensamma 100-årsfirande fylldes innerstaden av konstinstallationer. Utanför Stadsbibliotekets entré placerades gömslen av konstnärsduon Local A. De färgstarka skapelserna togs fram i samarbete med 12-åringar och ingick i projektet Konstön.

På nästa ställe, Rejmyre biblioteks barnboksavdelning, har gardinen ett mönster som andas 1950- eller 1960-tal. Benen bär ljusa strumpor och Gertrud Hellbrands text upprepas och har fått ett tillägg. Den växer.

Ytterligare två platser har besök av installationen, Klädboden och Gästgiveriet. Varje del är en helhet i sig, det är inget måste att läsa texten på skyltarna i rätt ordning. Den kan växa, den kan minska, den kan vara som en oregelbunden andning.

Benen är Ulla Fredrikssons egna. Under vernissagen visar hon bilder från de senaste veckornas arbetsprocess, som omfattar gipsning, shellack och begreppet ”förlorad form”.

Ulla Fredriksson har visat benen tidigare. Förra gången jag såg dem var de bordsben som bar upp de mindre verken på konstnärens utställning på NP33 2013. Nu får vi veta att första gången hon tog till benen var redan under utbildningen på Konsthögskolan.

Det var Gästgiveriets ombonade entrérum med stoppade fåtöljer och gardiner som födde idén med platsspecifika installationer i form av ben gömda bakom gardiner.

– Jag kom att tänka på dig Gertrud, att det skulle vara roligt om du skrev något om gardinerna, berättar Ulla Fredriksson som mejlade över en skiss, en vit gardin där bara benen stack fram till grannen på Vikbolandet.

– Jag fick medelbara associationer till hemmafruar, tar Gertrud Hellbrand vid. Min roman Veterinären sysslar en del med hemmafruar.

– Det kan vara vem som helst. De flesta framlever sina liv så, vi lever undanskymt och oglamoröst. Vi är där men vi syns inte. Vi är där, har ett öra ut, vi bidrar till världen från vår lilla vrå, fortsätter hon och tar upp temat tjuvlyssnande, antingen hemmafruars eller inbrottstjuvars.

– De bidar sin tid de där fötterna.

 

I Gästgiveriet
Hur länge har hon stått där? Det är lätt hänt att installationen inte märks förrän efter ett tag.

 

Rejmyre Art Lab ska vara verksamt året om. Initiativtagarna Sissi Westerberg och Daniel Peltz har flyttat till Sverige och Rejmyre för gott. Därmed utvecklar de Rejmyre Art LAB med fler utställningar och med långtidssamarbete med glasbruket. I sommar kommer konstnärer att arbeta i hyttan, de får en egen härd, under två månaders tid.

– En del är glaskonstnärer men de flesta är utan bakgrund i glas, berättar Daniel Peltz. Flera av dem har gästat Rejmyre Art LAB tidigare, vi är mer intresserade av djup än av bredd.

Ett annat projekt är workshops med inbjudna masterstudenter från Norden och länderna runt Östersjön.

Egentligen arbetar Ulla Fredriksson med Vega. Konstnären från Vikbolandet vann tävlingen om utsmyckningen av en ny pendeltågsstation till den nya stadsdelen som byggs i Haninge kommun i Storstockholm.

– De sa att jag skulle ta ut svängarna och tänka stort, säger Ulla Fredriksson.

Så hon gjorde det och vann. Sedan kom den ekonomiska verkligheten ikapp byggherrarna. Nu arbetar hon vidare och lämnat in ett omarbetat förslag, som ska rymma visionerna inom en begränsad budget. Vega station ska stå klar omkring årsskiftet 2018-2019.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

REJMYRE HANTVERKSBY Finspång

9 april – 4 september 2016
Gardinerna

Plats-specifika installationer
Ulla Fredriksson
Gertrud Hellbrand
Arr: Rejmyre Art LAB

LÄNKAR
Ulla Fredriksson hemsida
Gertrud Hellbrand info
Rejmyre Art LAB hemsida Facebook FB-evenemang
Vega station info
Vikbolandet bakom Hellbrands roman reportage 21/9 2014
Speglar vårt arv och ansvar på Kronan reportage Kultursidan.nu 3/12 2013
Fredriksson tänder solen på NP33 reportage Kultursidan.nu 13/10 2013

Bookmark the permalink.

One Response to Ulla hänger Gardinerna i Rejmyre Art Lab

  1. Pingback: Elementär konst för Vrinnevis nya akut – KULTURSIDAN.nu