• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Happy Now!!! driver mörkt med lyckan (recension)

Happy Now!!!
Övertalningsenergi. Happy 1 och Happy 2 jobbar hårt för att huvudpersonen ska bli lycklig. I rollerna Anna-Maria Rylander, Selma Edholm och Emma Friberg.

 

Energisk dubbel-app och drömsk dans

 

Drömspel med dans. Kan man finna lyckan genom en app? Kvartersteaterns handplockade skådespelare visar hur det skulle kunna se ut – både med humor och berörande svärta. Premiären av den moderna Strindbergtolkningen blev mörkare än väntat.

Huvudrollsinnehavaren Emma Friberg har jag sett förut, senast i Kvartersteaterns Hej. Nej. där hon endast dansade. I Ingen soldat var hon rolig och rapp, mer lik sig själv som museipedagog på Östergötlands museum där hon tidigare i vår hållit i en konsthistorisk kurs för nybörjare.

Jag har alltid tyckt att hon till utseendet påminner om den amerikanska skådespelaren Gwyneth Paltrow, och i Happy Now!!! får hon – titeln till trots – ta fram sina mest vilsna och sorgsna sidor. Men också dansa, igen.

 

Happy Now!!!
Koreografi. Dansandet både för vandringsdramat framåt och bidrar till den drömska stämningen.

 

I sällskap av Kristofer Tengström och Therese Erlandsson gör Emma Friberg flera färgsprakande dansnummer. Trions snygga koreografi har skapats av regissör Frida Nyström, och dansandet både för vandringsdramat framåt och bidrar till den drömska stämningen.

Jag tänker på Alice i Underlandet efter ett tag, när Happy 1 (Anna-Maria Rylander) och Happy 2 (Selma Edholm) tagit den olyckliga huvudkaraktären till flera olika miljöer i jakten på lycka. De två rymdvarelselika tjejerna – som påminner mycket om Ung scen/östs Bocki och Kinsen i Det var en gång en Drama Queen – spelar i själva verket en elektronisk applikation, med syftet att göra användaren just lycklig – ”Happy Now!!!”.

Till skillnad från Bocki och Kinsen som är rädda för känslor, är Happy-duon ständigt tillgjort glada. Anna-Maria Rylander som är ett nytt teateransikte för mig, skulle nog med sin stora scennärvaro platsa även i Ung scen/östs professionella ensemble. Jag upplever att hennes och Selma Edholms karaktärer ger mycket energi till föreställningen. De är roliga. Och när de inte fyller i varandras meningar i tajt dialog eller trollar fram nya lyckoplatser, sitter de och dricker te eller äter lakrits – för lakrits blir man lycklig av. Gulligt.

 

Happy Now!!!
Lyckobygge. Ensemblen skapar ständigt nya miljöer för lycka. Här handlar det snart om jakten på den ”rätta” matkulturen.

 

Dramatiker Anna Nygren skriver i infobladet att pjäsen ”lite löst” bygger på Himmelrikets nycklar av Strindberg: ”om han framför en sorts parodi-kritik av Schlaraffenland, där allt finns, där lathet och njutning är dygd men där folk ändå klagar (…) – vad skulle han säga idag?”

Hon tror att han både skulle hata konsumtionssamhället och dem som gör motstånd mot det, att han skulle skratta åt dem som försöker sälja in ”carpe diem” – men ändå inte säkra sin egen framtid med pensionssparande. Han skulle också hata henne för att inte ha tänkt mer på honom när hon skrev manus, tror hon.

Oavsett vad Strindberg själv skulle ha tyckt, tycker jag att Happy Now!!! på ett lyckat sätt driver med det som sägs göra en lycklig. Ute i naturen kan det blåsa otäckt mycket, på Arbetsförmedlingen finns det få jobb, och när man går på friskvård så mycket att man saknar att vara sjuk – är man verkligen rätt ute då?

Pjäsen är ungefär två och en halv timme lång, vilket jag tror åtminstone delvis beror på att dansnumren ofta pågår under hela låtar. Musiken i 80-talsstuk är härlig, men inte nödvändig i fullängd för handlingens fortskridande.

En framtida utmaning för Kvartersteatern skulle kunna vara att förankra dans- och musiknummer ännu mer i själva berättandet – som då kunde intensifieras.

Mindre fristående är ett dansnummer efter att huvudkaraktärens gamla kärlek dykt upp – orsaken till hennes krossade hjärta och olycka. Danstrion dansar då uttrycksfullt omkring den trovärdigt förvirrade kärleken som tidigare bett om en ”paus”.

Jag har dock svårt för att bli berörd av denna komplicerade relation, troligen för att den mestadels framställs i periferin.

 

Happy Now!!!
Huvudpersonen. Emma Friberg får ta fram både vilsna och sorgsna sidor, men även dansa.

 

Huvudkaraktären själv hamnar också i skymundan i vissa inslag, som i inspelningen av Äntligen hemma. Eller hos yoga-Cindy, men Gustav Andersson-Lilliehorn gör henne så himla bra med grym amerikansk dialekt!

Nyligen hörde jag någon säga att Kvartersteaterns pjäser brukar förlora på att ha för många skådespelare på scenen, men här tycker jag att de har löst det fint med att alltid ha relativt få talande karaktärer. Övriga blir till en medveten del av scenografin som då och då byts ut.

Happy Now!!! hör till de bättre av Kvartersteaterns uppsättningar genom att både underhålla på överraskande sätt och bjuda på chockerande mörker som får mig att gå hem som med en spark i magen.

En app för lycka tycks inte riktigt fungera.

© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och David Söderström

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

19 maj – 4 juni 2016
Happy Now!!!
Ett drömspel med dans
av Anna Nygren
Regi & koreografi: Frida Nyström
Kostym: Emilie Keijser
Ljus & ljud: Frida Nyström

Prod: Kvartersteatern

I rollerna
Huvudpersonen: Emma Friberg
Happy 1: Anna-Maria Rylander
Happy 2: Selma Edholm

Dansare
Kristofer Tengström

Emma Friberg
Therese Erlandsson

Övriga roller
Gustav Andersson-Lilliehorn
Judith Askling
Tim Brodin
Klara Lundberg
Kajsa Rydén
Gunnar Stafstedt
Lovisa Lundholm
Nicole Togan
Tindra Vainio

LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Snart teaterlycka med Happy Now!!! reportage Kultursidan.nu 16/5 2016
Känslostormar med en Drama Queen recension Kultursidan.nu 3/3 2016
Hej. Nej. dansar om våldtäktsproblematik recension Kultursidan.nu 5/6 2015
Omöjliga mansnormer i Ingen soldat recension.Kultursidan.nu 31/1 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.