• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Bengt-Göran Skölds Juloratorium i Hedvig (recension)


Två vise män. Henrik Bladh sjöng även Herodes roll och Desmond Leonard Ängeln och några korta strofer som Josef.

 

Populärmusik gifts sömlöst med klassisk

 

RECENSION/NORRKÖPING Julevangeliet i mångfärgad dräkt. Den klassiska kyrkomusiken möter tongångar från 1900-talets populärmusik i tonsättaren Bengt-Göran Skölds Juloratorium. Kör, solister och orkester genomförde en uppskattad konsert i Hedvigs kyrka i söndags.

Ett Juloratorium i popdräkt och mer än så. Norrköpingstonsättaren Bengt-Göran Skölds verk uppfördes i Hedvigs välfyllda kyrka i söndags, för sjätte gången sedan tillkomsten på 1970-talet, en riktigt bra siffra för nutida musik.

Den pensionerade organisten satt på första bänk och kunde bara njuta när den stora dubbelkören – Skölds egen kör Chorus Feminae och en projektkör med sångare från både Norrköping och Linköping – drabbade samman med Bråvikssymfonikerna, en elektrifierad kompgrupp och tangentexperterna Henrik Bergion, flygel, och Fredrik Ingå, synth. Solister var Linnéa Törnqvist, Henrik Bladh och Desmond Leonard. Allt under dirigenten Ann-Christin Hallgrens dynamiska och tydliga ledning.

 

Linnéa Törnqvist
Mariablå. Linnéa Törnqvists solon präglades av vacker enkelhet.

 

Ouvertyren ger en snabbpresentation av musikaliska teman. Redan här framhålls inspirationen från jazz, romantik, Abba, you name it… som senare i verket sömlöst gifts ihop med den klassisk musiken som ligger som en trygg matta, ibland framträder i all sin storhet.

Julevangeliet, med profetia, herdar, Josef och Maria och de tre vise männen, cirklar kring den nyfödde. Men Sköld, som blandar rena bibelcitat med textstycken han skrivit själv, startar med uppror och följer till dramat till slutet, barnamorden i Betlehem.

Det judiska folket vill ha bort överheten. Om 1970-talets tolkningsram låg nära den tidens vänsterrevolutionära strömningar vid uruppförandet är det den arabiska våren, med dess efterföljande höst och hårda vinter i Syrien, som nu ekar i meningsutbytet mellan folket och Herodes.

”Bort med romerska vakten, bort med Herodes, bort med den gyllene örnen!”

”Vem är ledare för de skränande hoparna? Jag skall krossa dem som uppviglar folket!”

Herodes, sjungs av Henrik Bladh. Hans tema – attacker uppifrån och nedåt – påminner inte så lite om Jesus starter i ”What’s the Buzz” ur Jesus Christ Superstar. Här alltså sjungna av hans antagonist.

Desmond Leonard sjunger Ängelns roll men är också en av de Vise männen, tillsammans med Henrik Bladh. Desmond Leonard sjunger med inlevelse, har en fin musikalröst. Efter att ha gått ut De Geer Musik våren 2016 studerar han nu till musikproducent i London.

Linnéa Törnqvist sjunger Marias roll. Linnéa studerar nu sång på andra året på Musikhögskolan i Stockholm och rösten har utvecklats så att mikrofonen egentligen inte behövs, volymen måste skruvas ner.

Här har tonsättaren valt att ligga nära julsångernas enkla men sköna melodier, även i Magnificat. Hon sjunger stort, öppet och utan synbarlig ansträngning i de högsta tonerna. ”Josef, o Josef, min vän, är du så sorgsen än?” är i visans enkelhet både vacker och gripande. Enbart röst till elgitarrens ackompanjemang.

 

Ann-Christin Hallgren ledde kör och orkester
Trångt om saligheten. Ann-Christin Hallgren ledde kör och orkester som fyllde Hedvigs kor.

 

Kören roar sig med musik som färgas av kyrkoklassiska tongångar men även av pop, dansband och andra populärgenrer. Kören intar roller som folket, herdar, änglakör och präster, följande traditionen från det antika grekiska dramat. Dock övermannas mansrösterna av tre gånger så många damer.

Hedvigskyrkans kor är något av det bredaste i Norrköping, som gjort för stora körevenemang. Den här gången är det mycket trångt. Solisterna måste tränga sig fram till sina platser, fram och tillbaka.

Rent generellt är det trist med solister som går fram och gör sitt och sedan försvinner, en vana som borde utrotas. Den här gången har de inte en chans att stå kvar, det skulle vara om flygeln trängs ytterligare en meter mot/in i väggen.

Bråvikens kammarsymfoniker gör ett fint jobb, inklusive ett hejdundrande pukasolo, ibland i samverkan med popkompet. Men, där det förr var tre kontrabasar får nu en ensam basist trängas längst fram för att ge balans åt klangbilden.

Under de senaste åren har orkestern decimerats, att Hörsalens renovering dragit ut på tiden har vad jag förstår stor skuld. Det väcker frågor om den klassiska musikens manöverutrymme i Norrköping redan utan att jag behöver stava till #musikhuvudstad2020.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

HEDVIGS KYRKA Norrköping

8 januari 2017
Juloratorium

av Bengt-Göran Sköld
Dirigent: Ann-Christin Hallgren
Solister: Linnéa Törnqvist, Henrik Bladh och Desmond Leonard
Körer:
Chorus Feminae och Oratoriekör
Musiker: Bråvikens kammarsymfoniker och Kompgrupp
samt Henrik Bergion och Fredrik Ingå, klaviatur

LÄNKAR
Bengt-Göran Sköld Wikipedia
Bråvikens kammarsymfoniker hemsida Facebook
S:t Olofs församling Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Bengt-Göran Skölds Juloratorium i Hedvig (recension)

  1. Pingback: De spelar in Bengt-Göran Skölds sånger – KULTURSIDAN.nu