Teater Impuls ger mersmak (recension)

Spännande, roligt och nästan ofattbart skickligt

”Det här ser ni aldrig igen och det gör ingen annan heller!” Med de orden avslutas lördagens föreställning på Teater Bråddgatan 34. Utmärkande för Teater Impuls – Norrköpings största improvisationsteater – är nämligen att manus och regi inte är förutbestämda. Ensemblen har inte repat på förhand, utan kastas in i handlingen lika överraskat som publiken. Varje föreställning är unik eftersom publiken också får vara med och bestämma!

Vi spolar tillbaka till början.

Fullsatt och förväntansfullt. Teater Impuls publik är med och dikterar villkoren för kvällens föreställning.

Det är min första gång som impulspublik, och jag vågar inte riktigt ropa ut mina idéer – även om atmosfären är sådan att det känns lika välkommet för alla att bidra. Som tur är verkar flera andra ha varit här förut. Innan föreställningen börjar hör jag ett sällskap prata om en tidigare gång ”när någon stackare blev tvungen att ta på sig rollen som självaste Internet”. Vad som helst kan hända med Teater Impuls.

Stämningen är på topp redan vid start. Rummet är fullsatt och åskådarna tydligt förväntansfulla. Anita Ekermann förklarar hur allt kommer att gå till och vill efter en välkomnande sång att vi ska ge alla improvisatörer någon riktlinje. Ett historiskt ögonblick (Boston Tea Party), ett föremål som går att resa i tiden med (cykel), ett orosmoment (deklarationen), en film (Sound of Music), en sångtitel (Mamma Mia), ett ordspråk och… Plötsligt har vi en pjäs!

Jamen deklarationen då? Magnus och hans nya fru har flera problem.

Kajsa Wallin är en av improvisatörerna som glänser klarast under kvällen. Hon intar rollen som Maja, som efter 10 års frånvaro tänker återvända till maken (Magnus Bergman) i Sverige. Problemet? Han har gift om sig med en neurotisk kvinna som inte kan släppa tanken på deklarationen. Hur ska hon hantera Majas återkomst?

Maja postar ett brev som får maken och den nya hustrun att resa i tiden för att försöka förhindra Majas födelse. Samtidigt reser Maja i en stormig båt fylld med Earl Grey, där hon nästan förblöder och desperat vill ha sig ett sista ligg. Vilket hon till sist också får – och när hon når klimax skriker hon, förstås: ”Mamma Mia!”

Hela Teater Impuls ensemble är väldigt proffsig. De känner in varandra på ett nästan ofattbart skickligt sätt. Inte en enda gång pratar de i munnen på varandra eller missar vems tur det är att göra vad. Jag fattar inte. Hur kan man vara så bra? Handlingen är ju egentligen ganska rörig, men de lyckas reda ut alla frågetecken och väva ihop berättelsen som om de hade repat i månader. Dessutom talar de högt och tydligt och sjunger som om det inte fanns en morgondag.

Texterna är fyndiga och pjäsen blir både spännande och rolig.

Improviserad spansk såpopera? Då krävs improviserad pianomusik med Göran Hanning.

Efter en 20 minuters paus blir det lek och stoj. Publiken involveras än mer och får göra vågen, sjunga och heja på när ensemblen utsätts för intensiva skådespelarutmaningar: att spela upp samma scen från olika perspektiv, att spela upp samma scen snabbare och snabbare eller att växla mellan olika genrer. Vad sägs om deckare, action, erotik, skräck eller spansk såpopera?

Det påminner om dramalektion och ensemblens – för att inte tala om publikens – entusiasm smittar av sig. Jag vill också vara med, och det får jag ju.

”Det här ser ni aldrig igen”, säger de vid slutet. En tröstande tanke är då att man åtminstone kan se Teater Impuls igen.

Nästa föreställning är lördagen den 10 maj.