Trummor & Orgel på Saliga munken (recension)

Trummor & Orgel fyllde Saliga munken med transartad musik. Gruppen består av bröderna Staffan och Anders Ljunggren.

Några klipp från kvällen.

En smått transartad kväll

Till vänster på scenen står det ett trumset från 1965. Till höger står det en Hammondorgel från 1962. I mitten projiceras en rund bild med texten ”Trummor & Orgel”. Det är pedagogiskt så det förslår. Det är också namnet på gruppen som Staffan Ljunggren (trummor) och hans bror Anders (orgel) har spelat under i drygt 10 år.

Det är omöjligt att komma förbi liknelsen med Hansson & Karlsson, så vi klarar väl av den direkt. Denna trummor & orgel-grupp gav ut 3 plattor 1967-69, jammade med Jimi Hendrix och skrev in sig i den svenska musikhistorien. Carlsson (sic) blev Loffe och myntade det bevingade uttrycket ”hö hö”, medan Bo Hansson blev världsberömd utomlands med tonsättningar av Sagan om ringen, Den långa flykten m m.

En rund film åtföljde musiken.

Men där Hansson & Karlsson var psykedelisk improviserad fusionjazz (typ) är Trummor & Orgel psykedelisk inte fullt så improviserad fusionpop (typ), om ni förstår vad jag menar. Det är, framförallt när det gäller trumspelet, rakare musik. Första gången jag hörde deras musik tyckte jag de var en blek kopia av deras inspirationskälla. Men de växer. Det finns något repetitivt och transartat över musiken. Där finns också en anknytning till modern indiemusik.

Kvällen blir också smått transartad. Instrumentala låtar spelade på två instrument har en tendens att likna varandra, men det är här en styrka snarare än en svaghet. Fast som om de inte riktigt tror på det själva projiceras en rund film i bakgrunden. Själv tittade jag hellre på bandet. Några låtar sticker förstås ut. Som Letters in red and blue från förra skivan där Staffan spelar med vispar och Portobello från den senaste (som är mindre blipp-bloppig än på plattan).

Staffan Ljunggren på trummor.

Staffan och Anders är så samspelta som nästan bara bröder kan vara. Det märks att låtarna lever sina egna liv live och att viss improvisation tillåts. Det blir dock aldrig utflytande eller ”jammigt”, utan rätt strama tyglar gäller ändå. Musiken är nostalgisk och tillbakablickande utan att vara reaktionär. Jag är nog mer bakåtstävande själv, eftersom jag tyckte den senaste skivan lät lite väl modern. Men det hörs det (tack och lov) inget av här. Inga syntar är inblandade, utan det är Hammondorgel för hela slanten. Och trummor. För slantens andra sida.

Jag är positivt förvånad över att närmare hundra personer har tagit sig till Saliga Munken för att höra på bandet. För det är väl inte för ölens skull? Det är svårt att veta på gratiskonserter, men en bartender jag pratar med säger att det är ovanligt mycket folk. För att vara konsert, till och med. Fast sist jag var här på konsert var det, gott och väl, dubbelt så många här. Men det här kan väl sägas vara ganska smal musik. Dagen efter ska de spela på Psych Fest i Köpenhamn. Kanske inte så smal ändå?

Den 9 maj kommer Nifters och den 22 maj lirar rockrävarna Sator. Festivalen Munken in the Park återuppstår den 1-2 augusti. Allt är förnämligt gratis.

Text, film och foto: Michael Strandhed

SALIGA MUNKEN Norrköping