• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kulturskolans elever backade upp SON

Klarinetter och flöjter skymtar.

 Klarinetter och flöjter skymtar bakom Symfoniorkesterns violinister.

 

Som att komma in i musiken från en annan dörr

 

Några timmar kvar till kvällens stora Brahmskonsert i De Geerhallen. Dirigenten Stefan Solyom repeterar – med unga Kulturskoleelever från Åtvidaberg. För El Sistemas pedagogik är mötet med professionella musiker en viktig del. VD Karin Veres lyser bland andra vuxna, barn och ungdomar är ett prioriterat område för SON.

 


Från körens horisont, utblick över den djupblå De Geerhallen.

 

En ung man står i egna tankar vid rampen. Kanske han tittar ut mot den svagt upplysta salongen, ljuset från scenen återkastas i det djupa blå. Kanske han tänker på något helt annat. Men nu är det dags att stå i raden bland träblåsarna, klarinett är hans instrument, följa noterna och dirigentens slag. Höstrock av Jan Utbult, här arrangerad för symfoniorkester. Den följs av två andra korta låtar, också de för träblås och brass. Det låter fantastiskt bra när en hel symfoniorkester tar i. Och så blir det tre sånger med kören. Med rörelser till.

– Tycker ni det är roligt med musik, frågar dirigenten Stefan Solyom och pekar sedan på orkesterns ordinarie medlemmar. De här tycker om musik, därför jobbar de med musik hela dagarna.

– Barn och ungdomar är ett prioriterat område för oss, enligt de direktiv vi fått från våra politiker. Östgötateatern spelar för barn, vi i Symfoniorkestern gör det också. Men kulturen finns inte i skolans läroplan längre, säger Karin Veres med skärpa.

Kulturskolorna i Åtvidaberg och Motala har startat projektet som grundas på El Sistema, som hämtats från Venzuela. El Sistema står på två ben – det musikaliska som handlar om att spela mycket och ofta, även för publik och med vuxna musiker – det andra benet är det sociala och det är det som är det viktiga.

– Det är som att komma in i musiken från en annan dörr, säger Mimmi Ericsson, rektor för Kulturskolan i Åtvidaberg.

El Sistema är inte en pedagogik utan ett socialt projekt, av det slag som flera engagerade pedagoger i Sydamerika utvecklat. Musiken blir ett verktyg, och djupast handlar det om att kunna uttrycka sina känslor. Det ska vara låga trösklar – alla ska vara med – och de ska få den bästa pedagogiken. I Åtvidaberg är särskolebarn med i El Sistema-projektet. Däremot inga stråkelever. Att hela Kulturskolan skulle arbeta enligt El Sistema är – än så länge – en dröm.

– Vi hade inte pengar till allt, därför valde vi blås och kör, säger Maria Ericsson.

 


Trombonerna som backar upp Symfoniorkestern idag. Dagmar är nummer två från höger.

 

Dagmar hade spelat trombon i ett år när hon bjöds in till El Sistemaprojektet. Nu står hon längst bak på De Geerhallens scen tillsammans med kamrater och musiklärare, backar upp Symfoniorkestern kan man säga.

– Jag tyckte att trombonen låter väldigt fint, berättar honom sitt val av instrument.

Den här dagen får eleverna först spela tillsammans med SON. Sedan sätter sig alla på första raden en trappa upp och lyssnar en stund när orkestern repeterar inför kvällens Brahmskonsert.

– Det är roligt när det är många fler personer i orkestern, säger Dagmar. Och när de spelade med oss i våra låtar så spelade de ljusare, en oktav upp. Jag tycker det låter fint när det är ljusare.

Musikpedagogen Pia Reyes undervisar i både piano och brassinstrument. Sedan starten med El Sistema vid höstterminens början har hon märkt stora framsteg, både musikaliskt och socialt. Hon kommer till barnens ordinarie skolor, Centralskolan i Åtvidaberg och Grebyskolan, direkt efter att den ordinarie skoldagen är slut. Två orkesterrep och ett lektionstillfälle blir det per vecka. Sedan starten i augusti har eleverna också spelat fem konserter, några ihop med vuxenorkestrar.

– Tre tillfällen i veckan, direkt efter skolan, är stor skillnad mot att komma på kvällstid en gång i veckan, säger Pia Reyes.

Hon märker också hur eleverna tar ansvar för noter och för varandra, påminner de som glömt. Det gemensamma musikintresset engagerar och fostrar.

Besöket hos symfoniorkestern i Norrköping är inte ett engångstillfälle. Det är en del i ett projekt som även görs tillsammans med Kulturskolan i Motala. Någon gång under 2015 blir det en gemensam konsert.

– Det är viktigt att någon tar dem i handen och leder dem in i musiken, säger Karin Veres.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

LÄNKAR
Kulturskolan Åtvidaberg Motala
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kulturskolans elever backade upp SON

  1. Pingback: Nassim Al Fakir öppnar huset hos SON – KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Besöka SON och De Geer-hallen | elsistemaatvidaberg.se