Ett mord till middagen på Grand Hotel (recension)

Slagsmål.
Kamp. Det går hett till när reportern Margot Swartling (Eva Moberg) råkar stöta på affärsmannen Ruben Alder (Anders Johansson).

Kalabalik när arkitekten dör vid auktionen

Teater som sällskapsspel. Den traditionella teaterföreställningen utmanas när skådespelet flyttas ut bland publiken. Den kittlande känslan av att få vara nära där det händer är lockande för publiken, men ställer samtidigt höga krav på manusförfattare och skådespelare.

Sjungande serveringspersonal och skådespelare som lämnar scenen och går ut bland publiken är inget nytt. Krogshower, spagettiopera, soppteater och fenomenet Wallmans salonger har lärt restaurangbesökare att uppskatta när underhållning och mat förenas.

Ett nytt grepp är att kombinera middagen med en mystisk mordgåta där publiken bjuds in att delta, inte bara underhållas. Googlar man på ”mord till middag” får man upp flera varianter på denna ganska makabra underhållning – allt från improvisationsmiddagar där middagsgästerna blir tilldelade varsin rollfigur och tillsammans ska lista ut vem av dem som är mördaren, till iscensatta mordgåtor på slott och herresäten där skådespelare spelar upp scener och publiken inbjuds att lösa mysteriet.

I Norrköping finns för närvarande två teatersällskap som har hakat på trenden och erbjuder middag med mordgåta. Comedy Art Theatre finns ute på Mauritzbergs Slott sedan hösten 2013 medan Flying Theatre Sweden samarbetar med Elite Grand Hotel sedan i höstas. Och konceptet är populärt. När Kultursidan besöker en föreställning på Elite Grand Hotel är det över 100 personer som har bokat en trerättersmeny med tillhörande mord.

Innan start delar skådespelarna vant upp publiken i lagom stora grupper för en genomgång av kvällens upplägg.

Föreställningen ska starta kl 18 och man uppmanas vid biljettbokning att komma i god tid före. Det visar sig vara en god idé. Med så många människor blir logistiken viktig. Vi tas emot av skådespelarna som vant delar upp oss i lagom stora grupper. En broschyr med bakgrundstext och personbeskrivningar delas ut och vi får en genomgång av kvällens upplägg. Därefter är det fritt att mingla med ett glas bubbel i handen. Det är blandade åldrar och allt från enstaka par till större sällskap. Förväntan är hög och många studerar ingående materialet som vi har fått.

Så öppnas dörrarna till festlokalen där borden står dukade. När alla hittat sin plats kan spelet börja. Vi förflyttas till år 1945. Grand Hotel står inför en utbyggnad. I samband med detta arbete har ett dokument hittats som avslöjar vem eller vilka som har den exklusiva byggrätten. Förutsättningarna för ombyggnaden kan förändras. Dokumentet ska precis presenteras på en exklusiv auktion när arkitekten Werner Northun hittas död.

Det blir kalabalik i auktionssalen och en efter en av de sex medverkande lämnar lokalen. Nu ska vi i publiken hänga på. Vi har fått veta att vi ska följa den person som hälsade oss välkomna. Därefter står det fritt att välja vem man vill följa. Vi ger oss ut i hotellkorridorerna, uppför trappor och in i nya rum.

En scen mellan två personer spelas upp och vi lyssnar noga på vad de säger. Är det något som låter misstänkt? Får vi någon ledtråd? När den korta scenen är slut gäller det att bestämma sig för vilken person man vill följa. Det går ganska snabbt och det kan vara svårt att se vem man följer.

Lotten Rönnqvist (Lotta Bäck) som äger Svea Saluhall smider affärsplaner med Svenska Guldbolagets ägare Ruben Alder (Anders Johansson).

Rollfigurerna är klädda i tidstypiska kläder, men i övrigt finns varken någon scenografi eller rekvisita som ramar in handlingen. Konferensrum med lysrörsbelysning bidrar inte till stämningen även om det logistiskt är bra för att publiken ska få plats och se bra. Allt hänger på skådespelarnas agerande och repliker för att hålla berättelsen vid liv.

Prestationerna är ojämna och den invecklade intrigen har manusförfattaren inte lyckats omvandla till ett fungerande manus. Replikerna är torftiga och ger liten möjlighet för de medverkande att förmedla sin rollkaraktär. Även om man är en van amatörskådespelare blir uppgiften svår. Fokus blir förflyttningen och att leverera ledtrådar, inte historien man försöker berätta. Det är synd och drar ner helhetsintrycket.

Efter två scener har vi kommit tillbaka till utgångspunkten. Startscenen spelas upp på nytt och nu har man chans att välja en ny person att följa. Jag upptäcker att trots att jag följer olika personer varje gång råkar jag hamna i en scen som jag redan har sett. Däremot är det två karaktärer som jag inte alls träffar på. Det får lösa sig vid middagen. Efter totalt fyra småscener återsamlas vi i festlokalen där förrätten står framdukad.

När vi väntar på varmrätten minglar rollfigurerna, här Louisa Englund (Kajsa Haavikko), runt bland borden och svarar på publikens frågor.

Det är inte svårt att få igång samtalet med bordsgrannarna. Vi jämför vad vi har varit med om och diskuterar ledtrådarna med varandra. Det gör inget att förrätten nästan är uppäten innan man får göra sin dryckesbeställning. Det tar sin tid när det är många personer och serveringspersonalen skyndar runt med dryckesvagnen. När vi väntar på varmrätten minglar skådespelarna runt bland borden och man har chans att ställa frågor till de olika karaktärerna.

Det blir ett ganska långt uppehåll från mordgåtan medan vi äter varmrätten. Det är trevligt att hinna prata med sitt sällskap, men samtidigt tråkigt att man inte håller igång spelet. När maten är uppäten delas formulär ut där vi uppmanas att fylla i vem vi tror är mördaren och vilket motiv han/hon har. Korten samlas in och innan efterrätten serveras får vi ta del av en sista scen där vi får se hur mordet gick till. En vinnare bland de inlämnade svaren presenteras och sedan tackar skådespelarna för sig. Efterrätten får vi äta när allt är slut. Det känns lite konstigt och stämningen blir något avslagen.

Trots svagheter i manus och genomförande blir det en trevlig kväll. Maten smakar bra även om det är svårt med varmhållning till så många gäster.

De medverkande är genuint intresserade av att publiken ska få en bra upplevelse och man känner sig väl omhändertagen. Med ett bättre manus och mer fokus på skådespeleriet har detta koncept alla chanser att lyckas. Publiken hittar redan dit, nu gäller det bara att förfina och höja ribban på det man levererar.

Text och foto: Felicia Eriksson

ELITE GRAND HOTEL Norrköping

7, 14, 21, 28 februari