Tragikomiskt och historisk filmtragik (recension)

Gavrilo

Historiens vingslag. Balkan New Film Festival avslutades med Mannen som försvarade Gavrilo Princip (alltså han som sköt skotten i Sarajevo).

Invigning med serbiska specialiteter

Under påskhelgen bjöd Cnema in till BaNeFF, Balkan New Film Festival, med en rad nya filmer inom olika genrer från olika länder på Balkan. BaNeFF arrangeras av Justin Theatre Production i samarbete med Balkanländernas filmcenter och ambassader i Sverige samt Svenska filminstitutet. Festivalens filmer är antingen skapade på Balkan eller relaterar till området på något sätt. Genom festivalen får de spridning i landet och kan ses av en bredare publik, det underlättas av att de är textade på svenska alternativt engelska.

Invigningen på Cnema.

Festivalen är en vandrande filmfest, inklusive tävlingsmoment, med nedslag i Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och andra orter. Under påsken var det alltså dags i Norrköping där Serbiska föreningen stod för fredagens invigningsfest. Premiärpubliken fick tillfälle att smaka på serbiska specialiteter.

Den inledande filmen Little Budo (Mali Budo) bjöd på montenegrisk maffia-action, överdrivet men stundom roligt och ibland motbjudande. Filmen utspelar sig i Podgorica och Belgrad och leker med tanken att kulturen i Montenegro ibland liknar den på Sicilien och Korsika, kanske Kreta eller Cypern.

Drago, huvudpersonen, är en märklig figur (en ”wanna-be”-macho) och de flesta karaktärer i filmen liknar karikatyrer, inte minst kvinnorna. Även om detta är en bagatell, som är avsedd att vara kul, lite spännande och ibland ”over the top”, kan man inte låta bli att undra över synen på våld och kvinnor i delar av Montenegro och Belgrad. Är det detta som syftas på när BaNeFF vill sätta fokus på kvinnor i filmbranschen?

Montenegrisk maffia-action i Little Budo (Mali Budo).

BaBeFF avslutades med Mannen som försvarade Gavrilo Princip (Branio sam Maldu Bosnu). Skämtet lyder: – Du vet väl att det var en skotte som startade första världskriget? ”Skotten i Sarajevo”! Gavrilo Princip hette den unge anarkist som sköt den österrikiske tronföljaren i Sarajevo 1914, och därmed spelade en stor roll i den kedja av händelser som kom att dra igång det första världskriget.

Filmen skildrar den försvarsadvokat som fått det otacksamma uppdraget att försvara denne man. Kanske kan Geir Lippestad, advokat åt Anders Behring Breivik, tjäna som ett modernt exempel. Skaplig film om man gillar historia och abnorm psykologi, alldeles för lång dock med sina två och en halv timme – den sista halvtimmen var jag tvungen att gå i gången för att hålla koncentrationen.

Den serbiska teater- / filmtraditionen verkar överlag ha sina egenheter, som omfattar minimalistiskt spel (mest tydligt i mer seriösa verk, förstås) och många understatement i handlingen, efter hand utmynnande i utdragna våldsamheter. Kanske är den främmande för mig som är skolad i anglosaxisk tradition, i viss mån den ryska med ”method acting” och Stanislavskij. Hade man ”tajtat” till dessa två filmer hade de kunnat bli bra, nu kändes de oftast som projekt på en filmhögskola.

Text: Lars Henriksson

MINGEL – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN

MALI BUDO – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN