• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Siri Bergs nyfikna färgsinne på NP33 (recension)

Siri Berg
Svart mot svart. Floppydiskar mot svart well, detalj ur verket Microchip Diagram av svenskamerikanska konstnären Siri Berg.

 

I sanning konkret konst

 

Konstruktivt. Svenskamerikanska konstnären Siri Berg undersöker färg och material. Eller färg som material. Eller material som konst. Hennes verk hos Galleri Sander på NP33 – utställningen går alltså under titeln Konstruktivt – visar både en precis spänst och en glad nyfikenhet på konsten och på världen.

Biografin på hemsidan är kortfattad och innehåller det nödvändiga:
”Born: Stockholm, Sweden
Education: B.A. Institute of Art and Architecture, University of Brussels, Pratt Graphics Center”

Hon är född. Hon har studerat konst i Bryssel, Belgien, och grafik i New York, USA. Punkt. Listorna över utställningar och texter om henne är däremot långa, från 1975 och framåt. Konstnärskapet lär dock ha startat långt tidigare när 19-åringen med konstnärsdrömmar flyttade till USA 1940. Föreställande måleri vändes ganska snart i minimalistiskt och i den världen har hon ständigt sökt och funnit nytt.

 

Siri Berg – Microchip Diagram IV
Microchip Diagram IV – träsnitt / collage mot ett underlag med (eventuellt) ledande trådar i.

 

Utställningen spänner över verk från flera olika perioder, tyvärr utan angivande av årtal. Där är verk som är platta nog att kallas ”tavlor” men lika väl kan beskrivas som ”objekt”. Jag gissar att gyllene små skålar, 5 x 5 stycken, mot en lika gyllene skiva inuti en glaslåda är från perioden med industriella objekt som jag läst mig till att hon var inne i på 1980-talet.

Och att de dator-inspirerade verken hör till den tiden eller kom direkt efter. Främst för att floppydiskarnas era tog slut tidigt 1990-tal. Vilket inte hindrar att det är roligt att se collaget av svarta floppydiskar med och utan lika svarta skydd mot vågig svart wellpapp.

Men där är också collage med inslag av träsnitt som påminner mig om ett kretskort jag en gång satt och lödde ihop. Till min glädje ser jag att de heter Microchip Diagram I–IV. Just sådant som en konstnär av hennes märke upptäcker, ser spänningen och skönheten i och överför till konst.

 

Siri Berg – Straight Line II – I
Straight Line II – I – akryl. Spel av färg som kulör och som material i rummets ljus.

 

I utställningen finns också målningar av aningens olika karaktär, troligen är de från den senare perioden omkring 2010 som hon ägnat intensivt  just åt färg. Här prövar hon att låta olika färger mötas i strama rutmönster, fält invid fält, men inte bara kulörer. Hon låter mer eller mindre vaga mönster stämma in. Bäst tycker jag om när färger upprört reser sig, tar gestalt i vågtoppar, och omramar stilla släta partier som i Straight Line II eller när det upprörda även fått fart på det röda som i Straight Line I som hänger rakt inunder. I sanning konkret konst.

Emellan industrimaterialet och målningarna, i rummet och gissningsvis även i tiden, hittar jag två vita tryck, alltså relieftryck i vitt material.

Fler konstnärer i kretsen av konkret/abstrakt konst ska komma till NP33 på andra sidan årsskiftet. Återvändarna Ilkka Pärni och Kerstin Hedman, som stod för konsthallens invigningsutställning i februari 2012, drar i trådarna. Jag hoppas de bereder plats för Siri Berg, still going strong, i sällskapet.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI SANDER / NP33 Norrköping

17 oktober – 7 november 2015
Siri Berg
Konstruktivt
Måleri och objekt

LÄNKAR
Siri Berg hemsida info
Galleri Sander / NP33 hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.