• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Fyra sammanföranden på Konstforum

Agneta Ekman
Tall-Majas bildmakare. Agneta Ekman blev mycket uppmärksammad för sina Tall-Majabilder som kom ut i bokform 1967.  Sedan följde decennier av dokumentärfilm. Nu har hon återvänt till mörkrummets fotokonst.

 

Fotokonst. Skrotskulptur. Måleri. Klippcollage.

 

Collage. Foto som collage, skulptur, måleri och pappersklipp som collage. Konstnärerna Adeola Balogun, Jakob Ojanen och Tobias Törnqvist möts i Konstforums galleri. I Studion avslöjar Agneta Ekman sin fotokonsts hemligheter.

 

Agneta Ekman

 

– Det andliga i konsten kommer jag aldrig ifrån, säger Agneta Ekman någonstans mitt under vårt samtal. 21 år gammal gick hon på Christer Strömholms kända fotoskola men kände sig aldrig hemma i sällskapet. Strömholm var känd för sina bilder från Paris subkulturer medan hon kände sig förbunden med naturens krafter. I stället fann hon en förebild i tysk-engelske fotografen Bill Brandt och dennes Perspective of Nudes.

– Han gjorde dubbelkopieringar och sträckte det långt bortom gängse socialrealistisk form, berättar Agneta Ekman som tog till sig tekniken.

 

Agneta Ekman
Huldran. Agneta Ekmans bilder berättar om naturens mysterier, med nyfikenhet och utan skam.

 

Hon gick ut i sin sedan barndomen älskade skog. Tillsammans med vänner tog hon de bilder som blev boken Tall-Maja, utgiven 1967 och åter utgiven 2015, och som vi även får se prov på i Konstforums Studio. Bilderna berättar om naturens magi, om åtrå, glädje och hemligheter. För visst är Tall-Maja namnet på skogsråt som lockade männen, i boken återberättar folklivsforskaren Bengt af Klintberg en rad upplevelser.

– Visst är han vacker med ett vackert stånd, säger hon om bilden på en naken man, lugnt stående mot en sten. Den bilden hade jag med i boken men då täckte jag över så han nästan inte syntes.

Jag bläddrar i boken och kan med nöd och näppe identifiera bilden. Där är mycket skog i vägen om man säger så. Vilket just hennes teknik handlar om – att skapa berättande bilder genom att kombinera motiven med utgångspunkt från flera olika negativ. Idogt mörkrumsarbete med ljus, kemiska vätskor och fotopapper, mycket fotopapper och mycket tid.

Till utställningen har Agneta Ekman tagit fram de gamla negativen och skapat nya bilder, återuppväckt och gått vidare. Generöst avslöjar hon tekniken. Varsågod och se negativ på ljuslådan. På väggen visar hon pedagogiskt upp provbilder, hur hon prövat sig fram med motiven. Fel, fel, fel blir så småningom något användbart, som med den tvåkönade slåtterblomman.

– Jag kallar mina misstag för miscakes. De smakar gott för att jag lär mig.

Gamla och nya negativ är på väg att skapa något nytt – Trösta mig jordmor ska nästa bok heta. På de pedagogiska bilderna ser vi jäsdeg, växande gräs och en mogen kvinna. Det är hon som är gudinnan.

– Monoteismen har alltid krigat mot modersgudinnorna. Jag arbetar i den skärningspunkten.

 

Adeola Balogun
Blossom av Adeola Balogun.

 

Adeola Balogun, Jakob Ojanen och Tobias Törnqvist

 

Tre konstnärer delar på Konstforums stora galleri – Adeola Balogun, Jakob Ojanen och Tobias Törnqvist. I entrérummet möts deras verk för att sedan skiljas åt. Det är gott så, annars skulle de nog slåss mot varandra.

Adeola Baloguns iögonenfallande skulpturer fyller galleriets lilla Mellanrum. De skapades under en period i Sverige och har visats hos Galleri Astley i Uttersberg där Balogun var inbjuden gästkonstnär år 2013. Konstnären är sedan lång tid tillbaka vid sin tjänst somlärare vid Konsthögskolan i Lagos, Nigeria.

– Han har en fantastisk formkänsla, berömmer Konstforums Jan-Erik Nilsson som curerat utställningen.

Det är bara att hålla med. Allt material kommer från skroten, det har behandlats, svetsats och placerats i nya sammanhang. I efterhand, på hans hemsida, ser jag att han gärna återkommer till motiv som tjuren och fågeln, men det är alltid materialet som styr. En gammal räfsa och en sliten plåt blir ett skön abstrakt verk, Blossom.

 

Jakob Ojanen
Landskap. Utan titel, olja på aluminium av Jakob Ojanen.

 

Jakob Ojanen stryker plank i Trädgårdsrummet. Nej, det gör han inte men han målar plank så att det ser ut som plank. Han målar på duk och på aluminium, en del måleri görs i digital form – ”jag suddar och målar på iPaden” men sedan bearbetar han vidare i fysisk form. Vid närmare betraktande är inte ett verk det andra likt, där pågår ett ständigt experimenterande. Ett plank är målat, med inpassade delar av den färgrika paletten. Ett annat avfotograferat och printat, men förstås vidaremålat på.

Landskap är också ett viktigt motiv, mark och himmel som möts vid horisontens tunna linje. Om inte suddiga moln tränger sig före i gränslandet mellan föreställande och konkret konst. Magiskt och fascinerande.

 

Tobias Törnqvist
Dubbelrep. Collage av Tobias Törnqvist.

 

Tobias Törnqvist klipper till i Stora rummet och i  Hamnrummet. Han sätter saxen i papper och kartong, klipper och klistrar. En teknik jag minns från barndomen och flera av bilderna påminner om barndommens lekar, kläder och galgar.

– Vardagen är inspirerande, kommenterar Tobias Törnqvist som tidigare ägnat sig åt grafik men nu arbetar med collage och akvarell, ibland på samma gång. Verket Indian är ett screentryck.

Varje bild är sin berättelse, att falla ner i, följa linjer och kanter, undra över. Jag tror han arbetar mycket intuitivt och ännu mera omsorgsfullt i de tålamodskrävande kompositionerna. Vitt på svart och svart på vitt, rentav att det kan bli lite pastellfärgat ibland. Han klipper ur hål – och återanvänder klippet. Här och där finns bokstäver, Hej då nu släcker vi heter som det står att läsa.

Alla dessa sammanföranden är mycket sevärda. Nu går utställningsperioden in på upploppet.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

AGNETA EKMAN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

ADEOLA BALOGUN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

JAKOB OJANEN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TOBIAS TÖRNQVIST – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

STUDION KONSTFORUM Norrköping

8 – 22 november 2015
Tall-Maja
Agneta Ekman

Fotografi

KONSTFORUM Norrköping

7 – 22 november 2015
Adeola Balogun
Skulptur

Jakob Ojanen
Måleri

Tobias Törnqvist
Collage

LÄNKAR
Agneta Ekman hemsida
Adeola Balogun hemsida
Tobias Törnqvist hemsida
Jakob Ojanen hemsida
Bill Brandt Archive
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang FB-evenemang

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.