• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Blomma blad en miljard rör runt i sorgen (recension)

Brölsi och Ollsi
Uppväxt. Brölsi som var en liten docka har plötsligt blivit stor till Ollsis överraskning.

 

Marmor har gått bort och lämnat dockorna kvar

 

Fantastisk provokation om sorg och tröst. Medan året mörknar spelar Ung scen öst skolföreställningen Blomma blad en miljard. Kan det finnas en knasigare, mer upprörande, kaotisk, befriande och androgyn uppsättning?

Ung scen östs begåvade scenograf Anna Dolata låter oss se rakt in i Marmors hus, sex rum staplade invid och på varandra som ett dockskåp i fullformat. Varje rum inramat av väggar, tak och golv, det ger också lite serietidningskänsla.

Hit kommer Pupi och Ollsi, nästan smyger in i det tomma huset. För Marmor har gått bort. Kvar är bara hennes dockor samlade i en sovande flock.

Textkollektivet Dockhaveri har skrivit pjäsen Blomma blad en miljard. Och boken med samma titel. Den är ett konstverk i sig, en taktil bok med text i svartskrift och punktskrift för seende och synskadade med handlingen i poetiska rader och konstfärdiga bilder.

Pjäsen är mer lik en virvelvind än en poetisk dikt men visst finns här ordens magi. Som när Ollsis lek med räkneramsor, som Ett-ger, två-ger, tre-ger… ti-ger!, återkommer. Själva pjästiteln är en sådan räknelek, som bär en lösning.

 

Blomma blad en miljard
Städning pågår. Ollsi ska hjälpa Pupi att röja upp i Marmors hem. I rollerna Lisa Hu Yu och Martin Waerme.

 

Det är nämligen sorg i huset och sorg i hjärtat. Marmor har dött, hennes vuxna barn Pupi ska röja upp i hus och dödsbo. Pupis barn Ollsi följer med, fast hen hellre velat åka till badhuset med kompisar. Marmors fina docksamling är tråkig, den bara sover. På vinden hittar Ollsi till slut dockan Brölsi och får en ny kompis.

Det är fläkt och fart över Brölsi, en anarkistisk punkdocka med drag av både Kizz och Batmans fiende Joker. Ju mer Brölsi får att äta desto mer växer dockan. Men Pupi får inget veta, för Pupi tycker av någon anledning inte om Brölsi med de trasiga armarna.

Här finns en androgynitet som jag inte skulle kalla politiskt korrekt. Jag tolkar det snarare som ett behov av att låta publiken slippa ifrån de inskrivningar som könsbestämning skulle innebära av främst Pupi och Ollsi. De är förälder och barn. Punkt.

Flera av skådespelarna har vi sett tidigare i Ung scen östs produktioner. Ankaret Martin Waerme är föräldern Pupi, som försöker stå upprätt trots sorgens tyngd. Lisa Hu Yu, som klippte med saxen i Revolution, spelar yrvädret Ollsi som egentligen behöver ro och omsorg. Ardalan Hakimi Fard (med i både Päron och Revolution) kliver omkring i Brölsis allt högre skor med växande energi. Ny på Ung scen öst är Hilda Rydman vars månghövdade Dockflock ruskar sig ur sin sömn.

 

Blomma blad en miljard
Marsch på stället. Dockflocken och Brölsi och Ollsi. I rollerna Hilda Rydman, Ardalan Hakimi Fard och Lisa Hu Yu.

 

Med Brölsi frigörs ett kaos i huset. Virvlande dödsbopapper är en genialisk gestaltning, en parallell till det kaos som stor sorg kan röra upp inuti en känslig person.

Här blir det svårt. Jag känner mig starkt provocerad å en del av den unga publikens vägnar. Det finns barn – och det syns inte utanpå – som bär sorger, som bär ett eget kaos eller har sin egen anledning. Jag är tveksam till om Brölsis kaos hjälper dem, snarare stjälper.

Trots att Ollsi backar och försöker styra upp. Det blir för mycket för Ollsi, för barnet med mer glugg än tänder. (Tack för att barnet slipper vara hjälten som räddar världen.) Hen ber till sist om hjälp.

Jag ger med mig, övervinner min tvekan och vänder tummen upp . Föreställningen plöjer sin väg all in genom sorgeprocesserna, Ollsis såväl som Pupis. (Jag hoppas att vartendaste barn i publiken hänger med i svängarna för undan går det.)

Om den storartade upplösningen ska jag inte avslöja mer än att Dockflocken kommer till undsättning. Pupi öppnar sig. Stjärnorna lyser.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Markus Gårder / Ung scen öst

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

11 november – 12 december 2015
Uppsättningen har spelats i Linköping tidigare under hösten
Blomma blad en miljard

Av Dockhaveri
Regi: Carl Johan Karlson
Scenografi & kostym: Anna Dolata
Ljusdesign: Ronald Salas
Musik & ljuddesign: Christoffer Karlsson
Mask- & perukdesign: Anna Andersson
Prod: Ung scen öst

SKÅDESPELARE
Ardalan Hakimi Fard
Lisa Hu Yu
Martin Waerme
Hilda Rydman

LÄNKAR
Dockhaveri hemsida
Ung scen öst hemsida Facebook
Ung scen östs nya ledare åter i Norrköping intervju Kultursidan.nu 12/11 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.