• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Carina Perenkranz blir starka Selma

Carina Perenkranz som Selma
Författare och nobelpristagare. Carina Perenkranz har premiär med Jag – Selma på Lilla teatern 17 december.

 

”Mitt konstnärskap är viktigt för mig”

 

Jag – Selma är ett hjärteprojekt. Den 17 december har Carina Perenkranz premiär på Agneta Elers-Jarlemans monolog om Sveriges stora författare på Lilla teatern före jul. Att Selman – 20-lappen – ska gå ur tiden nästa år satte fart på idén att göra något på Selma Lagerlöf. I vår blir det turné.

– Mitt konstnärskap är viktigt för mig, säger Carina Perenkranz. Hon tar emot i 1800-talssoffan på Kafé Kuriosa, klädd i syrenlila klänning med spetsurringning. Och håret, ja håret är ju Selma upp i dagen med volym ovan hårfästet och den höga knuten i nacken. Distingerat med grå och vita slingor i det mörka.

– Det händer att jag tar av mig peruken under föreställningen, säger Carina, som när Selma berättar om hur barnen bodde på vinden på Mårbacka. Tänk att de inte fick bo tillsammans med föräldrarna.

Det händer då och då att Carina Perenkranz växlar över och bejakar allvaret inom sig. Nöjet har sin tid och allvaret måste få sin. Det här är ett sådant tillfälle. Tanken på Selma Lagerlöf har legat och grott i flera år; Sveriges stora författare, som slog igenom med Gösta Berlings saga, som skrev Körkarlen och som fick Nobelpriset. ”Innan kvinnorna fick rösträtt i Sverige!”. Carina Perenkranz har läst en hel del av henne och om henne.

– Det är hennes författarskap som fascinerar mig. Att hon har överlevt än idag när så många andra som hyllats har försvunnit efter sin död. Tänk att hon kunde skriva så olika, det är en sådan bredd från det sagoaktiga till det brutala. Och ett mustigt språk. Hon målar upp bilder, ja hon är skicklig på det. Och samtiden förstod att hon levde med kvinnor men brydde sig inte om det.

 

Selma Lagerlöf 1906
Uppskattad författare. Selma Lagerlöf gick till fotografen år 1906.

 

Selma Lagelöf var – eller blev – en stark kvinna. En förebild för många och för Carina.

– Jag har alltid fascinerats av starka kvinnor, berättar Carina Perenkranz och påminner om sin enkvinnasshow Från Julia till Babben.

Den showen turnerade hon med i hela Sverige. Liksom monologen Shirley Valentine som hade premiär vinter 2012 och hon spelar än i dag. Nå, de hade båda en hel del humor i sig. Det har inte Jag – Selma.

– Selma har ju så mycket svärta i sig så jag har inte vågat tidigare.

Sverige byter sedlar, nu får vi en Astrid i handen allt oftare än en Selma i växel. Att Selman, 20-kronorssedeln, försvinner under 2016 var ett nu-eller-aldrig-ögonblick. Nu.

Carina dammsög teaterförlagen och hittade Agneta Elers-Jarlemans monolog om Selma Lagerlöf skriven för gymnasiet och med fina recensioner.

Selma Lagerlöf fick Nobelpriset i litteratur 1909 (den tredje kvinnan att få Nobelpris efter Marie Curie 1903 och Bertha von Suttner 1906). Hon var då 51 år och kunde äntligen köpa tillbaka Mårbacka, barndomshemmet i Värmland. I föreställningen ser nobelpristagaren tillbaka på sitt liv, funderar över vad det var som gjorde just henne till författare.

Tre år efter att Carina Perenkranz och nöjespartnern Pontus Helander lämnade Skandiateatern på Drottninggatan har Carina fullt upp. Mycket nöje är det, en del tillsammans med Pontus Helander och ändå mer i andra sammanhang.

När det gäller allvaret går hon sina egna vägar. Carina satsar fullt ut och har bett Ulf Pilov regissera. Han är känd från scen och bioduk, och för Tjechovensemblens uppsättningar som han ansvarat för sedan 2004 i Stockholm och Vaxholm.

– Om nu Pontus längtar efter att bli samtalsterapeut (han är på god väg i den utbildningen även om han nu ska spela med i musikalen The Phantom of the Opera) så kanske jag längtar efter att uttrycka mitt innersta. Mitt konstnärskap är viktigt för mig.

Carina Perenkranz har packat Selmas resväska. Turen går till Lilla teatern i Norrköping, vidare till Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm och sedan med Riksteatern runt om i Sverige.

Nu vågar hon.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och A. Blomberg

LILLA TEATERN Norrköping

17, 20 december 2015
Jag Selma

Monolog av Agneta Elers-Jarleman
Regi: Ulf Pilov
Skådespelare: Carina Perenkranz

LÄNKAR
Selma Lagerlöf Wikipedia Litterärt sällskap
Agneta Elers-Jarleman Wikipedia
Ulf Pilov hemsida
Carina Perenkranz choppevent Facebook Facebook/Skandiateatern
Lilla teatern hemsida
Teater Brunnsgatan 4 hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Carina Perenkranz blir starka Selma

  1. Pingback: Jag – Selma med rädsla, tvivel och längtan (recension) – KULTURSIDAN.nu