• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Petra Axelssons speglar och koreografi (recension)

Petra Axelsson
Halvporträtt. Petra Axelsson i en av de speglar som finns på föreställningen. De övriga är avfotograferade och finns bara som bilder.

 

Svärtan är något hon återkommer till

 

Det är inte lätt att få ett sammanhang i Petra Axelssons utställning på galleri Kronan. Delvis beror det på att den består av tre separata delar. Men mest på att sammanhangen dem emellan känns påklistrade. Och att det känns ofärdigt.

Den största delen heter Positioner och konstruktioner – Ta emot/vi måste lyfta varandra och är en bilddokumentation av en workshop. Till den följer en folder med anteckningar. Axelsson skriver: ”Önskan och introduktion; vi ska tillsammans försöka skapa en situation av tillit och öppenhet. Vi ska försöka få varandra att flyga!” (Och där finns kopplingen, något tillkämpad, till de två andra delarna av utställningen.)

 

Petra Axelsson
Närhet. Foto från en av trygghetsövningarna som ingick i workshopen som ligger till grund för utställningen.

 

Själva workshopen består av tillitsövningar koreograferade av Axelsson. Deltagarna är ett antal unga kvinnor. Konstnären deltar inte själv utan dokumenterar det hela med kamera. Konstverket är både bilddokumentationen och den tunna folder som medföljer utställningen. Samt några symboliska små bilder och objekt som också är uppsatta på väggen.

Som en svart rektangel. Och ett svart stycke sammet. Tyget var underlag till hela gruppövningen (och ursprungligen en backdrop från Dramaten). Svärtan är något hon återkommer till. Just nu deltar hon i en utställning på Galleri Box i Göteborg, där hon har målat 5 dukar monokromt med olika svarta pigment. Och förra året hade hon, tillsammans med Marja-leena Sillanpää, utställningen Ganska nära en kolsvart sol på Verkstad: Rum för konst.

Men huvudintrycket nu är att utställningen är lätt och luftig. På samma sätt som övningarna är koreograferade känns hängningen det också. Axelsson påstår att det beror på att hon är skulptör i botten. Det ligger nog långt ner, tänker jag.

Detta känns mer konceptuellt och symboliskt. Som de små kvadratiska utklippen på Spartaner (grupprörelse), dansintruktioner (koreografi) och beskrivning av hur man viker upp skjortärmar (färdighet). Här hänger också en plåt för känslan av hårdhet, koncentration. Och så en halvcirkelformad spegel. Är det för man betraktar varandra? undrar jag. Men hon vet inte varför den är där. Än. Men hon kommer att göra det. Intuitionen har placerat den där.

 

Petra Axelsson
Försök. Petra Axelsson kastade upp speglar mot himlen och fotograferade dem innan de föll ner.

 

Det för oss över till utställningens andra del: To make things fly, som består av ”speglar, himlen, ögon och ett föreställt ljud”. Eller det gör den ju inte alls – den består av bilder på speglar som konstnären har kastat upp mot himlen. Och resten av konstverket utspelar sig inom oss, konceptuellt.

De flesta av utställningens andra bilder är kvalitetstryck, lamdaprints, men bilderna på speglar ser ut som bläckstråleutskrifter på A3-papper. Det ser, vid första anblicken, billigt ut. Matt. Ja, just det – den blanka spegelytan avbildas i matt tryck. Det kan inte vara en tillfällighet. Axelsson beskriver det som: ”Ett försök att fånga rörelsen, där spegeln som kastats upp, reflekterar en möjligt fortsatt riktning men där gravitationen avbryter gesten”.

– Allt jag gör är konceptuellt. Det börjar med en tanke.

Man kan alltså inte bara förlita sig på sina ögon. Det finns en osynlig del av konstverken. Som själva workshopen, som vi bara får fragment av. Den var, för övrigt, inte helt lyckad. De flesta upplevde ökad gemenskap och samhörighet – men en kvinna kände sig obekväm och hade helst velat gå. Senare gjorde Petra Axelsson om försöket, med sig själv som deltagare och utan fotodokumentation. Det blev en fotnot i foldern.

Den tredje delen, Making clouds, är bara påbörjad innan utställningen. Meningen är att vernissagedeltagarna och konstnären tillsammans ska tillverka moln av papper och tejp, som en performance. Jag vet inte hur det gick. Publiken ser lite svårflörtad ut på bilderna.

© Text: Michael Strandhed
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI KRONAN Norrköping

28 november – 13 december 2015
Positioner och Konstruktioner
Petra Axelsson

Konstutställning

LÄNKAR
Petra Axelsson hemsida Utställning Galleri Box
Galleri Kronan hemsida Facebook FB-evenemang
Två konstnärer möter Aniara på Verkstad reportage Kultursidan.nu 27/4 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.